جریمه سنگین دادستانی آلمان برای دایملر و مرسدس بنز

  • خودرو
  • شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۲۰
    کد خبر :588895

به‌دلیل دست‌کاری در نرم‌افزار شناسایی آلایندگی خودرو، دایملر احتمالا ۸۹۵ میلیون تا ۱.۱۲ میلیارد دلار جریمه خواهد شد.

دادستان‌ اشتوتگارت آلمان قصد دارد دایملر، شرکت مادر مرسدس بنز را به‌دلیل تخلفات مربوط به خودروهای دیزل، ۸۰۰ میلیون تا یک‌میلیاد یورو (۸۹۵ میلیون تا ۱.۱۲ میلیارد دلار) جریمه کند. روزنامه‌ی اشپیگل فاش کرد سازمان وسایل نقلیه‌ی موتوری آلمان (KBA) نرم‌افزار تقلب آلایندگی استفاده‌شده در خودروهای مرسدس بنز کلاس C و کلاس E را كشف كرده است و به این خودروساز دستور داده است ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو را فراخوانی کند. طبق خبر منتشرشده در اشپیگل، جریمه‌ای معادل ۵ هزار یورو (حدود ۵,۶۵۵ دلار) به‌ازای هر دستگاه خودرو برای دایملر در نظر گرفته شده است؛ بنابراین، میزان کلی جریمه می‌تواند بیش از ۱.۲ میلیارد دلار باشد.

سخن‌گوی دادستانی آلمان در این زمینه گفت:تحقیقات ادامه دارد و تا پایان سال خاتمه نمی‌یابد.

در‌حالی‌که تحقیقات برای بررسی بیشتر موضوع همچنان ادامه دارد، دایملر از اظهارنظر در این باره خودداری کرد. در مه ۲۰۱۷، دادستان‌های آلمانی بخش‌های اداری دایملر را به‌عنوان بخشی از تحقیقات مربوط به کلاه‌برداری و دست‌کاری احتمالی آلایندگی خودروهای دیزلی جست‌وجو کردند. دایملر همچنین با برخورد قانونی سازمان‌های نظارتی ایالات متحده رو‌به‌رو شده است. در فوریه‌ی ۲۰۱۶، آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده (EPA) از مرسدس بنز خواست درباره‌ی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در برخی از خودروهای دیزلی خود توضیح دهد.

مدتی پیش، دادستان‌‌های آلمان فولکس‌واگن و آئودی و پورشه را جریمه کردند و مدیران ارشد این شرکت‌ها را به‌دلیل سهل‌انگاری و اجازه‌دادن به استفاده از نرم‌افزار تقلب در آلایندگی متهم شناختند. دادستان‌ اشتوتگارت در ماه مه، پورشه را ۵۳۵ میلیون یورو (حدود ۶۰۵ میلیون دلار) و بوش را ۹۰ میلیون یورو (حدود ۱۰۰ میلیون دلار) و دادستان براونشویگ فولکس‌واگن را یک‌میلیارد یورو (حدود ۱.۱۳ میلیارد دلار) جریمه کرد و دادستان مونیخ هم خواستار جریمه‌ی ۸۰۰ میلیون یورویی (حدود ۹۰۵ میلیون دلار) برای آئودی شد.

پس از رسوایی دیزل‌گیت در سال ۲۰۱۵، فشارها بر شرکت‌های خودروسازی برای کنترل آلایندگی خودروها افزایش یافت. فشارهای نهادهای نظارتی آلمان از آن زمان تاکنون ادامه دارد و دایملر آخرین قربانی این موضوع به‌شمار می‌رود. دایملر می‌تواند به‌دلیل فشارها برای افزایش کیفیت محصولات و کاهش آلایندگی خودروها، متحمل زیان‌های مالی سنگینی شود.

نگرانی اصلی خودروسازان آلمانی، تنها نقص نرم‌افزاری نیست. خودروهای دیزلی که چند سال پیش وارد بازار شده‌اند و در خیابان‌های این کشور تردد می‌کنند، هم‌اکنون به نگرانی مسئولان آلمانی دامن می‌زنند. اکنون که به مقام‌های هر شهرها اجازه داده شده تردد خودروهای غیرمنطبق با استانداردهای آلایندگی را ممنوع کنند، به‌روزرسانی این خودروها به یکی از نگرانی‌های اصلی تبدیل شده است.

اوایل هفته‌ی جاری مرسدس بنز اظهار کرد کمک مالی سه‌هزار یورویی (حدود ۳،۳۵۰ دلار) به مالکان خودروهای قدیمی مرسدس بنز پیشنهاد می‌دهد تا خودروهای دیزلی قدیمی یورو ۵ خود را با استاندارد آلایندگی جدید انطباق دهند. این برنامه با هدف کاهش انتشار آلایندگی خودروها ارائه شده است.

دایملر کاهش سود عملیاتی فصل دوم سال جاری را ۱.۷۹ میلیارد دلار اعلام کرد؛ با‌این‌حال، درآمد دایملر بیشتر از حد انتظارات بود. دایملر انتظار دارد متحمل جریمه‌های سنگینى شود و سرمایه‌ی لازم برای مقابله با این موضوع کنار گذاشته شده است. رقابت دو خودروساز آلمانی در آمریکا به دوران جدیدی رسیده است. فروش خودروهای مرسدس بنز به‌اضافه‌ی محصولات اسمارت و ون‌های تجاری تا پایان ژوئیه ۴ درصد کاهش یافت و درمقابل، بی‌ام‌و در مدت مشابه ۲.۳ درصد افزایش فروش را تجربه کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید