آمریکا: کشتیرانی در خلیج فارس با اطلاع ما و بریتانیا باشد

    کد خبر :587950

دریانوردی آمریکا از کشتی‌های تجارتی خواسته است که مسیر خود در خلیج فارس را به نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا اطلاع دهند. این نخستین همکاری واقعی میان دو قدرت بزرگ در خلیج فارس است.

به گزارش دویچه وله، بنگاه دریانوردی آمریکا از تمام کشتی‌های تجارتی این کشور که قصد سفر به خلیج فارس را دارند خواسته است که پیش از مسافرت برنامه و مسیر خود را به نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا اطلاع دهند تا از آنها محافظت شود.

بنگاه دریانوردی آمریکا روز چهارشنبه (هفتم اوت) در بیانیه‌ای نسبت به افزایش خطرات کشتی‌رانی در خلیج فارس هشدار داده و از کشتی‌های تجارتی خواسته است که مسیر حرکت خود در این منطقه را به ناوگان پنجم آمریکا و ستاد فرماندهی عملیات دریایی بریتانیا اطلاع دهند تا از آنها حفاظت شود.

پیش از این آمریکا در مورد تهدید کشتی‌های تجاری از سوی ایران و همچنین تلاش این کشور در جهت اختلال در سامانه موقعیت‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) هشدار داده بود.

با حوادث هفته‌های اخیر و توقیف چند کشتی در آب‌های جنوب ایران، امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز به خطر افتاده است.

هم ایالات متحده و هم بریتانیا حضور خود را در منطقه تقویت کرده‌اند. آنها دو عضو اصلی ائتلافی نظامی به رهبری آمریکا هستند که قرار است برای تأمین امنیت کشتی‌رانی در دریای عمان و خلیج فارس تشکیل شود. این در حالی است که ایران مخالفت خود را با چنین امری اعلام کرده و گفته است که تأمین امنیت کشتی‌رانی تنها با کشورهای منطقه است.

بریتانیا دوشنبه (پنجم اوت) اشتراک خود را در ائتلافی که قرار است به رهبری آمریکا برای تأمین امنیت کشتی‌رانی در منطقه تشکیل شود اعلام کرد. به نظر می‌رسد که اکنون نخستین گام عملی در این راستا برداشته شده است.

جبهه‌بندی در خلیج فارس

از زمان توقیف یک نفتکش بریتانیایی در نزدیکی تنگه هرمز در ۱۹ ژوئیه، موضوع تشکیل یک ائتلاف نظامی برای تامین امنیت کشتی‌رانی در آب‌های خلیج فارس مطرح شده است.

جمهوری اسلامی تاکید کرد که نفتکش “استینا ایمپرو” به خاطر “تخلف از مقررات بین‌المللی” توقیف شده است، در حالی که بریتانیا می‌گوید که اقدام ایران به تلافی توقیف یک کشتی حامل نفت ایران در چند روز قبل در آبراهه جبل‌الطارق صورت گرفته است.

ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد به خاطر تامین امنیت عبور و مرور کشتی‌های تجارتی در آبهای جنوب ایران یک ائتلاف نظامی تشکیل دهد. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدین منظور واشنگتن از ۶۰ کشور جهان برای مشارکت در این ائتلاف دعوت کرده است. بریتانیا حمایت قطعی و آشکار خود را از این طرح اعلام نمود.

دولت آلمان به دعوت آمریکا مبنی بر پیوستن به ائتلاف نظامی برای حفاظت از تردد کشتی‌ها در آب‌های خلیج فارس پاسخ منفی داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید