نارضایتی‌های موجود، فقط از دولت روحانی نیست

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۲۳
    کد خبر :587757

عبدالله ناصری در نقد اظهارت اخیر حداد عادل بر این باور است که نباید چشمان خود را بر این واقعیت ببندیم که در مقطع کنونی میزان نارضایتی شهروندان از وضعیت در یکی از بالاترین سطح‌های ممکن است، اما این بدین معنا نیست که این نارضایتی محدود به ناخشنودی از عملکرد دولت بوده بلکه باید بپذیریم نارضایتی موجود کلان و مربوط به تمام ارگان هاست. در چنین شرایطی تنها مقصر جلوه دادن دولت، یک اشتباه محض است.

غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیروز -چهارشنبه- در بیستمین همایش انجمن‌های اسلامی مستقل سراسر کشور که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: «اگرچه تا این لحظه تصیمی برای ورود به انتخابات پیش رو نگرفته‌ام، ولی جریان اسلام‌گرا در انتخابات پیش‌رو فرصت‌ها و تهدیداتی دارد که می‌تواند از فرصت‌های آن استفاده کند. یکی از این فرصت‌ها نارضایتی جامعه از عملکرد دولت است. در نظرسنجی‌های صورت گرفته ۶۰ درصد مردم عنوان کرده‌اند که در انتخابات مجلس پیش‌رو به نامزد‌های مخالف دولت رأی می‌دهند و فقط ۲۰ درصد ذکر کرده‌اند که رایشان به گزینه‌های موافق دولت است.»

اظهارات حداد عادل پیرامون فرصت‌ها و تهدیدات جریان اسلام گرا و ارائه نظرسنجی مبنی بر مخالفت ۶۰ درصدی مردم با دولت مسائل بحث‌برانگیزی است که انتخاب در گفت‌وگوی با عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و کارشناس مسائل سیاسی مورد بررسی قرار داده است.

ناصری با بیان این‌که کشور ایران جامعه‌ای اسلامی است، تاکید کرد: «اگر نگاهی به نظرسنجی‌ها داشته باشیم متوجه خواهیم شد نسل جدید جامعه شاید نظرات متفاوتی داشته باشند، اما این بدین معنا نیست که آن‌ها مذهبی نیستند و باوری به ارزش‌های دینی ندارند. اینکه یک جریان سیاسی خود را اسلام‌گرا و رقیب سیاسی را غیراسلام‌گرا تقسیم کند، در جامعه با استقبال عمومی روبه‌رو نخواهد شد.»

این فعال سیاسی افزود: «امروزه بسیاری از مذهبیون سنتی جامعه بر این باور هستند ظواهر دینی و مذهبی در دوران ریاست جمهوری ۸ ساله محمود احمدی‌نژاد بیشتر از هر زمان دیگری نادیده گرفته شد؛ لذا بهره‌گیری حداد عادل از مذهب به عنوان شناسه یک جریان خاص (اصول‌گرایی) به هیچ عنوان درست نبوده و با خواسته‌های نسل جدید و جوان جامعه تطابق ندارد.»

عبدالله ناصری در بخشی دیگری از گفته‌های خود تاکید کرد: «نباید چشمان خود را بر این واقعیت ببندیم که در مقطع کنونی میزان نارضایتی شهروندان از وضعیت در یکی از بالاترین سطح‌های ممکن است، اما این بدین معنا نیست که این نارضایتی محدود به ناخشنودی از عملکرد دولت بوده بلکه باید بپذیریم نارضایتی موجود کلان و مربوط به تمامی ارگان هاست. در چنین شرایطی تنها مقصر جلوه دادن دولت، یک اشتباه محض است.»

وی در ادامه تصریح کرد: «آن بخش از جامعه که ناراضی هستند، اساسا تفکیکی میان دولت و سایر ارگان‌ها قائل نیستند.»

این کارشناس مسائل سیاسی در ارتباط با آمار‌های ارائه شده از سوی حدادعادل مبنی بر مخالفت ۶۰ درصدی جامعه با دولت در انتخابات پیش‌‍رو، گفت که بزرگ‌ترین دغدغه جریانات منصف سیاسی در کشور این است که آیا اکثریت مردم آشتی‌پذیری خود را با صندوق رای و انتخاب اعلام کرده‌اند یا خیر. بر اساس نظرسنجی‌های موجود، به ویژه در سال‌های بعد از ۱۳۹۶ از ناامیدی مردم بدون تفاوت قائل شدن میان جناح‌های سیاسی حکایت دارد.»

ناصری گفت: «در وضعیت کنونی برای اصلاح‌طلبان و نیز اصول‌گرایان بزرگ‌ترین دغدغه در انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸ و انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ این است که مردم را به مشارکت گسترده در انتخابات تشویق کننند نه اینکه یک جریان خود را صاحب انتقادات موجود بداند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید