انتخابات و ضرورت توجه به ظرفیت های داخلی

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۹:۰۵

سخنان رهبر انقلاب درباره انتتخابات و ضرورت توجه نامزدها به ظرفیت های داخلی مهمترین محور خبری مورد توجه روزنامه های امروز بود. وعده های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و وضیعت نگران کننده کشور یمن پس از جنگ نیز در روزنامه ها بازتاب یافت.

به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز چهارشنبه 7 اردیبهشت ماه در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

**رهبر انقلاب و تببین نگاه نامزدهای انتخابات
رهبر معظم انقلاب روز سه شنبه 6 اردیبهشت، به مناسبت روز مبعث با مسوولان نظام، قشرهای مختلف مردم و سفیران کشورهای اسلامی دیدار کردند. مهمترین محور سخنان رهبر انقلاب، اهمیت اسلام و بعث پیامبر، انتخابات ایران و توصیه به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بود که روزنامه ها امروز به آن پرداختند.
روزنامه «ایران» در گزارش خود از دیدار رهبر انقلاب با مسوولان و مردم به دیدگاه ایشان نسبت به نامزدهای اننتخابات اشاره کرد و به نقل از ایشان آورد: من به همه‌ این آقایان محترمی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند این را عرض می‌کنم – حرفی است که بارها گفته‌ایم- تصمیم بگیرند، به مردم هم بگویند، در تبلیغاتشان هم بگویند، قول هم بدهند که برای پیشرفت امور کشور، برای توسعه‌ اقتصادی، برای باز کردن گره‌ها، نگاهشان به بیرون از این مرزها نخواهد بود، نگاه به خود ملت خواهد بود. توانایی‌های ما زیاد است، ظرفیت‌های ما زیاد است؛ توجه به این ظرفیت‌ها، استفاده‌ از این ظرفیت‌ها، برنامه‌ریزی عاقلانه و مدبرانه برای استفاده‌ از این ظرفیت‌ها می‌تواند کشور را به اقتدار و استحکام ساخت درونی برساند و این، آن چیزی است که دشمن را مأیوس می‌کند، این، آن چیزی است که به کشور و ملت و نظام اسلامی، به توفیق الهی مصونیت خواهد داد.
روزنامه «خراسان» با اشاره به بخشی از سخنان رهبر انقلاب درباره امیت انتخابات به نقل از ایشان آورد: انتخابات یکی از مظاهر مهم حضور مردم در صحنه است؛ بنده این را عرض بکنم. مردم عزیز ما انتخابات را یک وظیفه می‌دانند و باید بدانند، یک وظیفه است؛ هم حق است، هم وظیفه است. انتخابات یک وسیله‌ چندمنظوره‌ برای نظام جمهوری اسلامی است. انتخابات، هم شأن مردم و حق مردم و قدرت مردم در تشکیل رأس حکومت و مسئولان اجرایی حکومت را احیا می‌کند و این قدرت را به مردم می‌دهد که انتخاب بکنند، هم دشمن را از تعرض به کشور و ملت بازمی‌دارد. حضور مردم مانع تعرض دشمن و برای مصونیت کشور است. معنای حضور مردم این است که این ملت بزرگ، یکپارچه ایستاده است.
روزنامه «کیهان» در گزارش خود درباره اهمیت مبعث به نقل از رهبر انقلاب نوشت: اهمیت عید مبعث در این است که در این بعثتی که اتفاق افتاد، رابطه‌ جدید بین خدا و خلق، برنامه‌ جدید تحول جوامع بشری و انسان‌ها که در این بعثت وجود داشت، زنده است. این بعثت، این برنامه، این تحول، در همه‌ ادوار، در همه‌ احوال، در همه‌ نقاط جغرافیایی عالم، بالقوه توانایی این را دارد که زندگی انسان‌ها را همچنان‌که در آن دوره دگرگون کرد به سَمت نیکی و فلاح و سعادت، امروز هم دگرگون کند؛ اهمیت بعثت در این است. ظلمات آن دوره تا حدود زیادی در تاریخ منعکس است؛ چه در خود محیط جزیره‌العرب و مکه و آن حول‌‌و‌حوش که خرافه بود، جهل بود، بی‌رحمی بود، خشونت بود، بی‌عدالتی بود، زورگویی بود، زندگی پست بود، گرسنگی بود؛ و چه در دنیای متمدن آن روز.
روزنامه «جوان» بخشی از سخنان رهبری درباره اهمیت دین اسلام برای بشر را برجسته ساخت و به نقل از ایشان نوشت: اهمیت اسلام این است که آنچه را پیغمبر روز اول بیان کرد، آنچه را آیات قرآن در آن سیزده سال مبارزه‌ دشوار مکه پی‌در‌پی به مردم تعلیم داد، اینها را بعد در مرحله‌ عمل، پیاده کرد، اینها را نشان داد، اینها را عمل کرد. پیغمبر آن عدالت را، آن محبت را، آن انصاف را، آن ایستادگی در مقابل ظلم را، ایستادگی در مقابل کفر را در عمل نشان داد. کشاندن مردم به وادی علم، به وادی معرفت؛ این قاعده و زیرسازی‌ و زیرساختی که پیغمبر در ظرف 10 سال حکومت در مدینه درست کرد، همان بود که بعد از گذشت یک قرن، دو قرن به بزرگ‌ترین تمدن بشری تبدیل شد.
روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارش خود از این دیدار به دغدغه رهبر انقلاب درباره نیاز جامعه امروز به بعث نوشت: ما امروز به بعثت احتیاج داریم. اول، معرفی بعثت است؛ در درجه‌ اول افکارعمومی دنیا باید بشناسند مفهوم و معنای بعثت اسلام را؛ این نقطه‌ بسیار مهمی است. بعد از تشکیل جمهوری اسلامی که یک رشحه‌ای (قطره‌) از رشحات حکومت نبوی در این نظام ما بحمدالله به وجود آمد و خود آن منشأ یک تحول عظیم و یک حرکت عظیمی شد که بحمدالله ادامه دارد و ادامه خواهد داشت، دشمنان جهانی بشر – نمی‌شود گفت دشمنان اسلام- دشمنان جوامع بشری به فکر افتادند که با آن چیزی که مایه‌ این حرکت است و در بخش مهمی از دنیا زمینه دارد، مبارزه کنند؛ آن چه بود؟ آن اسلام است. امروز با اسلام مبارزه می‌کنند؛ چرا؟ چون اسلام مایه‌ رشد جوامع است، مایه‌ حرکت انسان‌هاست، مایه‌ بروز استعدادهاست و مایه‌ پدید آمدن یک تمدن معنوی و مادی مشترک و توأمان است؛ چون اسلام می‌تواند جلوی تعدیات تمدن مادی ظالم امروز را بگیرد؛ لذا با اسلام مبارزه می‌کنند؛ انواع و اقسام مبارزه.

**اشتغال مهمترین وعده انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در جریان تبلیغات اهداف و برنامه های خود برای اداره کشور موضوع اشتغال را در صدر شعارهای خود قرار دادند. روزنامه های امروز به بررسی و تحلیل شعارهای انتخاباتی نامزدها پرداختند.
روزنامه «شرق» در گزارش خود زیرعنوان «خیال‌بافی ٥٠٠ هزار میلیاردی» به بررسی وعده‌ انتخاباتی «محمدباقر قالیباف» نامزد انتخابات پرداخت. در این گزارش آمده است: دو نفر از این کاندیداها، وعده افزایش یارانه‌های نقدی تا سه‌برابر را داده‌اند. از محاسبه سرانگشتی آنچه این دو نامزد ریاست‌جمهوری مدعی شده‌اند، با درنظرگرفتن یارانه ٤٥هزارو ٥٠٠تومانی، به رقم ١٣٦هزارو ٥٠٠ تومان یارانه نقدی برای هر فرد می‌رسیم.
این رقم با درنظرگرفتن جمعیت ٧٥میلیونی کشور، به ١٠هزارو ٢٣٧میلیارد و ٥٠٠میلیون تومان در هر ماه و ١٢٢هزار و ٨٥٠میلیارد تومان در سال می‌رسد. این رقم در چهار سال ریاست‌‌جمهوری هر قوه مجریه، به ٤٩١هزار و ٤٠٠میلیارد تومان می‌رسد؛ رقمی که تقریبا دو برابر بودجه کل کشور خواهد بود. با این اوصاف محل ایجاد آن اصلا مشخص نیست. برخی اقتصاددانان می‌گویند این‌گونه بیان مسئله از سوی برخی کاندیداها توهین به شعور مردم محسوب می‌شود.
روزنامه «اعتماد» در گزارش خود از وعده های انتخاباتی نامزدها آن ها را نجومی دانست و آورد: رقبای روحانی با توپ پر به میدان آمده‌اند و کارنامه اقتصادی دولت را نشانه رفته و حمله را با رمز «بیکاری» آغاز کرده‌اند. یکی وعده ایجاد شش میلیون شغل را می‌دهد و دیگری وعده پرداخت کارانه ٢٥٠ هزار تومانی به بیکاران؛ وعده‌هایی که البته از سوی کمپین حسن روحانی بی‌پاسخ نمانده است و با دلیل و منطق از سوی نزدیک‌ترین چهره‌ها به حسن روحانی رد شده‌اند. درچند روز گذشته بحث‌های انتخاباتی میان برخی از چهره‌های درگیر میدان درباره اشتغال بوده است.
«ماراتن وعده‌های تبلیغاتی» عنوان گزارش روزنامه «ابتکار» است که در بخش هایی از آن می خوانیم: یکی از کاندیداها از پشت تریبون‌های عمومی خواب افزایش یارانه برای ملت دیده و دیگری اشتغال را بهانه کرده تا شاید از این طریق دستاوردهای دولت را تخریب و از کنار آن رایی برای خود بخرد. غافل از اینکه هر شهروندی با حسابی ساده در خواهد یافت که ایجاد شغل آن هم در ابعاد 4 تا 6 میلیون با شرایط موجود در کشور و ارمغان تحریم‌های غیرمنصفانه به جامانده از دولت پیشین، تنها به رویا می‌ماند و برخی نامزدها نیز به دنبال آن هستند که با ساخت همین دنیای رنگی غیرواقعی دولت را به دست گرفته و تجربه‌ای همچون دولت قبل بدست دهند. مردم به صدقه نیازی ندارند.
روزنامه جوان در گزارشی زیرعنوان «نامزدها همه دنبال «کار»‌اند» آورد: در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها در خیال‌پردازانه بودن ایجاد 5 یا 6 میلیون شغل، در چهار سال آینده مطالب بسیاری نوشته‌اند. این در حالی است که بنا به ادعای وزیر کار دولت یازدهم در طول عمردولت یازدهم بیش از یک‌میلیون 900هزار نفر شغل ایجاد شده و حتی بنا به ادعای رئیس‌جمهوری با ایجاد 700 هزار شغل ایران در زمره شش کشور اول جهان به لحاظ تولید شغل قرار گرفته است.
نگاهی به آخرین آمار اعلامی مرکز آمار که بعد از نهایی شدن ناگهان تعدیل شده نشان می‌دهد در سال‌های 94 و 95 به ترتیب 667 ‌هزار و 616 هزار نفر شغل ایجاد شده است. این در حالی است که به عنوان مثال در سال 95 نرخ رشد بدون احتساب نفت حدود8 درصد بوده و در سال 94 نرخ رشد اقتصاد کمتر از یک درصد بوده است. همچنین در همین سال نرخ بخش صنعت منفی2.2 درصد و خدمات 2 درصد و بخش کشاورزی نیز4.5 درصد بوده است.
روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «وعده‌های اقتصادی عجیب!» به قلم «لطفعلی بخشی عضو هیات علمی ‌دانشگاه علامه‌طباطبایی آورد: پرداخت‌های یارانه‌ای در زمان دولت احتمالی یکی از کاندیداها شامل موارد زیر است: یارانه ٤٥ هزار و ٥٠٠ تومانی فعلی حدود ٤٠ هزار میلیارد تومان در سال، یارانه افزایش‌یافته سه‌برابری برای سازمان‌های امدادی (از امسال آغاز شده)، سبد کالا (که همچنان تداوم خواهد یافت)، یارانه 250 هزار تومانی برای بی‌کاران حدود 24 هزار میلیارد تومان در سال، به‌این‌ترتیب یارانه پرداختی مستقیم سالانه ایران به حدود 80 هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد که به این مبلغ باید یارانه‌های غیرمستقیم مانند یارانه خرید گندم، سوخت، بذر، کود و … را نیز افزود. همه‌چیز عالی است و فقط یک نکته کوچک باقی می‌ماند که اگر آن را هم جواب بدهیم ایران بهشت یارانه‌بگیرهای جهان خواهد بود! این پول‌ها قرار است از کجا بیاید؟
روزنامه «بهار» هم در سرمقاله خود با اشاره به وعده های انتخاباتی برخی نامزدهای منتسب به جریان اصولگرا نوشت: اصولگرایان آشفته اند و رمزِ گذار از این آشفتگی نه وعده‌های «فول پوپولیستی» همچون توزیع پول و شغل و یا شعارهای کلی گرایانه‌ای چون «کرامت» که پذیرش این مطلب ساده‌ست که جامعه ایران و افکار عمومی آن اساساً تغییر کرده است و بایستی همراه با این تغییرات در نوع افکار و گفتار و کردار تغییراتی بنیادین صورت گیرد.
در سرمقاله روزنامه «دنیای اقتصاد» می خوانیم: نامزدهای ریاست‌جمهوری به درستی می‌دانند که مشکل مردم چیست. همه آنهــا سال‌هــا مسوولیت داشته‌اند، غریبه نیستند و هر یک سهمی در شکل‌گیری ساختار کنونی اقتصاد کشور و نظام اجرایی آن داشته‌اند. آنها می‌دانند که قدرت خرید مردم کم است و درآمـــد و کار ندارند. هوش زیادی نمی‌خواهـد که برای جلب نظر این مردم به آنهــا وعده یارانه و کارانه داد، اما انصاف می‌خواهد که منبع تامین مالی این پرداخت‌ها را نیـز به آنهــا توضیح داد.

**تحلیل انتخابات فرانسه در مطبوعات ایران
روز دوشنبه وزارت کشور فرانسه در بیانیه‌ای نتایج نهایی دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد که برپایه آن « امانوئل مکرون» نامزد میانه‌رو این انتخابات در رتبه نخست و «مارین لوپن» نامزد افراطی در رتبه دوم آرای مردم فرانسه قرار گرفتند. روزنامه های امروز به تحلیل و تاثیر نتایج انتخابات فرانسه پرداختند.
روزنامه اعتماد نوشت: ٢٤ به ٢١ درصد و هنوز یک مرحله دیگر باقی مانده است. امانوئل ماکرون جوان‌ترین کاندیدای حاضر در جدالی ١١ نفره، مارین لوپن بانوی مشهور به راستگرایی افراطی و نگاه‌های پوپولیستی را شکست داد. نتیجه دور نخست تحلیل‌های متفاوتی را در رسانه‌ها به راه انداخته است: عده‌ای پیروزی لوپن را امری قابل پیش‌بینی می‌دانستند اما شکست وی از ماکرون را معنادار می‌دانند. برخی از به حاشیه رانده شدن دو حزبی سخن می‌گویند که در ٦٠ سال گذشته قدرت در فرانسه توسط آنها دست به دست شده است. برخی از نفس آسوده اتحادیه اروپا پس از قرار گرفتن ماکرون در سکوی نخست و ایستادن سایر احزاب شکست خورده در کنار وی در دور دوم می‌نویسند و عده‌ای از خطراتی می‌گویند که مارین لوپن می‌تواند تا حد فاصل دور دوم برای ماکرون جورکند.
روزنامه دنیای اقتصاد به تاثیر انتخابات فرانسه بر واحد پولی یورو اشاره کرد و نوشت: انتخابات فرانسه، همسو با پیش‌بینی‌ها روند بازارهای جهانی را نوسانی کرد. با اعلام نتایج رقابت روز یکشنبه بر سر ریاست «الیزه»، روز دوشنبه خیز 1 تا 2 درصدی بورس‌های آسیا، اروپا و آمریکا، افت 8 دلاری اونس طلا و اوج‌گیری یورو تا قله حدودا 6 ماهه مقابل دلار تجربه شد؛ گرچه برخی از این روندها روز سه‌شنبه تعدیل شدند.
در روزنامه «رسالت» هم می خوانیم: اهمیت چندانی ندارد که ماکرون یا لوپن به کاخ الیزه راه پیدا کنند بلکه آنچه اهمیت دارد، تغییر هندسه و ساختار سیاسی موجود در پاریس است و بدون شک احزاب سنتی فرانسه جهت بازگشت به معادلات سیاسی و اجرایی پاریس کار بسیار سختی پیش رو خواهند داشت. از دست دادن مقبولیت عمومی از یک سو و وقوع منازعات درون حزبی، هر دو جریان راست میانه و سوسیالیست را در معرض خطر جدی قرار داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید