ارتکاب جنایت جنگی؛ تنها رهاورد «حفتر» از تجاوز به «طرابلس» لیبی

    کد خبر :587628

علیرغم سلسله حمایت های غربی ـ عربی از نیروهایِ تحت امر «خلیفه حفتر» در لیبی، آن‌ها رهاوردی جز ارتکاب جنایت جنگی در تجاوز نظامی به شهر «طرابلس» نداشته اند.

به گزارش مهر، درحال حاضر قریب به ۴ ماه و نیم از تجاوز نظامی نیرهای تحت امر «خلیفه حفتر» فرمانده متمرّد ارتش لیبی به شهر «طرابلس» سپری می شود. در طول این مدت شمار زیادی از غیرنظامیان لیبی کشته و تعدادی دیگر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.

علیرغم اینکه انتظار می‌رفت درگیری‌ها میان نیروهای «خلیفه حفتر» و نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی در شهر «طرابلس» لیبی مدتها پیش متوقف شود، اما مخالفت «خلیفه حفتر» مانع از تحقق این مسأله شد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، درگیری‌های مسلحانه در لیبی تاکنون ۵۶۰ کشته برجای گذاشته است که شماری از آن‌ها را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند.

سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرده است که شمار مجروحانِ درگیری‌های مسلحانه اخیر در لیبی نیز به مرز ۳ هزار نفر رسیده است. این نهاد بین‌المللی تأکید کرده است که در صورت تداوم درگیری‌های مسلحانه در شهر طرابلس شمار قربیانیان بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد. با این‌حال، حتی افزایش شمار قربانیان در شهر طرابلس نیز خلیفه حفتر را به پذیرش طرح آتش‌بس در این شهر متقاعد نساخته است و او بر تداوم درگیری‌های کنونی اصرار می‌ورزد.

با وجود ارتکاب چنین جنایت های جنگی توسط نیرهای تحت امر خلیفه حفتر اما این فرمانده متمرّد ارتش لیبی تاکنون دستاوردی در نبرد با نیروهای دولت وفاق ملی در شهر طرابلس محقق نساخته است. درست به همین دلیل است که حفتر به منظور جامه عمل پوشاندن به سلسله سیاست های خصمانه خود در شهر طرابلس، استراتژی جدیدی را در پیش گرفته و آن، بکارگیری نیروهای خارجی است.

درهمین ارتباط، «أسامه جویلی» از فرماندهان نظامی وابسته به دولت وفاق ملی لیبی از اقدامات «خلیفه حفتر» فرمانده متمرد ارتش این کشور به شدت انتقاد کرد. این فرمانده نظامیِ وابسته به دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد که «خلیفه حفتر» در جنگ علیه طرابلس به نیروهای خارجی متوسل شده است. وی همچنین گفت: اطلاعاتی درباره حملات هوایی به طرابلس با استفاده از طرف‌های خارجی در دست است. این فرمانده نظامی دولت وفاق ملی هشدار داد که هر گونه حمله احتمالی به طرابلس با واکنش غیرقابل پیش‌بینی شده مواجه خواهد شد.

از همین روی، بسیاری از کارشناسان و ناظران صحنه سیاسی لیبی معتقدند که ارتش لیبی نه تنها تاکنون دستاورد و رهاوردی از تجاوز به طرابلس به دست نیاورده بلکه از این پس نیز دستاوردی به دست نخواهد آورد و با شکست صحنه درگیری ها را ترک خواهد کرد. درهمین ارتباط، «فایز السراج» رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد که درگیریهای طرابلس با شکست ارتش ملی لیبی به رهبری «خلیفه حفتر» به پایان خواهد رسید.

وی افزود: در سایه پیشروی های نیروهای ما نشانه های پایان جنگ آشکار شده است و جنگ با نابودی متجاوزان پایان خواهد یافت و لیبیایی ها به روند حل و فصل سیاسی که دشمن در صدد شکست آن بود برخواهند گشت. السراج اظهار داشت که طرحی را برای خروج از بحران و رسیدن به ثبات سیاسی به مردم لیبی در تمام مناطق ارائه کرده است.

رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی از عدم وجود میانجیگری برای پایان جنگ در طرابلس خبر داد و گفت: ما به کسی تجاوز نکرده ایم و درخواست پایان جنگ باید با نیروی متجاوز در میان گذاشته شود، زیرا ما از حق مشروع و حاکمیتی خود مبنی بر دفاع از شهروندان استفاده می کنیم.

این اظهارات رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی درحالی است که نیروهای تحت امر این دولت تاکنون در عرصه های میدانی ضربات سهمگینی را بر پیکره متجاوزان وارد آورده اند. درهمین راستا، دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد که ضربات جدیدی به نیروهای تحت امر خلیفه حفتر، فرمانده متمردِ ارتش این کشور وارد کرده است. دولت وفاق ملی لیبی تأکید کرد که نیروهای آن طی ۲ روز موفق شدند ۵ تن از فرماندهان ارتش «خلیفه حفتر» را به قتل برسانند.

در این میان، عربستان سعودی به عنوان یکی از اصلی‌ترین طرف‌های مداخله‌جو در لیبی حربه‌ تازه‌ای را برای زمین‌گیر کردن نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی در پیش گرفته است تا شاید از این رهگذر بتواند ضمن سرپوش گذاشتن بر ناتوانی‌های نظامی نیروهای حفتر، دستاورد میدانی را نیز محقق سازد.

حربه جدید عربستان سعودی برای مقابله با دولت وفاق ملی یمن و حمایت از نیروهای حفتر، تسلیح گروه‌های سلفی ـ وهابی در لیبی و ارائه آموزش‌های نظامی به آن‌هاست تا بدین‌ترتیب، این گروه‌های سلفی دوشادوش نیروهای حفتر و در صورت لزوم، به نیابت از آن‌ها با نیروهای دولت وفاق ملی به مبارزه بپردازند.

سعودی‌ها پیاده‌سازی این طرح و حربه خود را از «برقه» در شرق لیبی کلید زده‌اند و بسیار امیدوارند تا از رهگذر سوق دادن نبرد کنونی در طرابلس به سمت یک نبرد ایدئولوژیک و عقایدی، زمینه‌های فتح پایتخت لیبی را فراهم آورند. علاوه‌بر آنچه که گفته شد، سرنخ‌هایی هم از نقش‌آفرینی رژیم صهیونیستی در لیبی و دست داشتن تل‌آویو در ناآرامی‌های این کشور به دست آمده است؛ مسأله‌ای که نشان می‌دهد بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای یکی پس از دیگری درحال ملحق شدن به تحولات لیبی و شعله‌ور کردن هرچه بیشتر آتش جنگ در این کشور هستند.

در همین ارتباط، شبکه «الجزیره» چندین تصویر ماهواره‌ای از هواپیماهای نظامی نیروهای خلیفه حفتر به دست آورده که نشان می‌دهد این هواپیماها متعلق به یک شرکت اماراتی بوده و پروازهایی میان رژیم صهیونیستی و چندین کشور عربی انجام می‌دهند. طبق اعلام الجزیره، نکته قابل تأمل در این خصوص آنجاست که در تصاویر ماهواره‌ای یک مسیر مشکوک مشاهده شده است که در آن هواپیماها به شکل نیمه‌منظم میان مصر و رژیم صهیونیستی و همچنین اردن، قبل و بعد از حضورشان در لیبی جابجا می شوند.

طبق آخرین گزارش‌های منتشرشده، این هواپیماها حتی در پایگاه «بنینا» وابسته به نیروهای خلیفه حفتر در شهر بنغازی مشاهده شده‌اند. به نظر می‌رسد که مأموریت هواپیماهای مذکور، انجام عملیات شناسایی در مناطقِ محل استقرار نیروهای دولت وفاق ملی و تحویل اطلاعاتِ آن‌ها به خلیفه حفتر است. براساس آنچه که گفته شد، هرچند که نقش دقیق رژیم صهیونیستی در تحولات لیبی و ناآرامی‌های این کشور هنوز در هاله‌ای از ابهام است اما آنچه که رسانه‌های مختلف منطقه‌ای ازجمله شبکه «الجزیره» در این خصوص منتشر کرده‌اند، دروغ بزرگ مقامات صهیونیسم و فرماندهان نظامی این رژیم مبنی بر عدم دخالت در تحولات لیبی را رسوا ساخته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید