یک بام و دو هوای دانشگاه تهران درخصوص کارمندان دانشجو / اگر کارمند و دانشجو هستید، مراقب باشید آمارتان به ریاست دانشگاه نرسد

    کد خبر :587205

مسئولان دانشگاه تهران در سال های اخیر و با وضع یک قانون جدید مصمم شده اند تا به هر شکل ممکن از ادامه تحصیل دانشجویان کارمند این دانشگاه در مقطع دکتری جلوگیری کنند؛ قانونی که به نظر بسیاری از کارمندان سخت گیرانه است و از سویی نیز به صورت یکسان برای همه مشمولان اجرایی نمی شود.
به گزارش «بازتاب»، یکی از چالش های جدیدی که در دانشگاه تهران و برای کارمندان این دانشگاه ایجاد شده است، موضوع ممنوعیت ادامه تحصیل این افراد حتی در ساعات غیر اداری و در دانشگاه های غیر دولتی است؛ قانونی که مشاهدات میدانی و پرس و جوها نشان می دهد برای برخی تا مرز اخراج و یا استعفاء از کار پیش رفته و برای برخی اتفاق خاصی رخ نداده است.
قانونی که از آن سخن به میان است، به صورت کلی در سال 1372 در مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب رسید و بر اساس آن اشتغال و ادامه تحصیل کارگزاران شاغل در جمهوری اسلامی ایران که به نحوی از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند در ساعات اداری و روزهای کاری هفته در داخل و خارج از کشور ممنوع اعلام شد و متخلفان به انفصال از خدمت از یک سال تا سه سال محکوم می شوند.
در این قانون و تبصره های آن ضمن استثناء کردن رزمندگان و آزادگان دفاع مقدس که سه سال در اسارت بوده و یا رزمنده بوده اند، ادامه تحصیل دیگر افراد را منوط به اخذ مرخصی بدون حقوق کرده است.

این قانون سراسری که پیشتر نیز اشاره شد در توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، در حال حاضر توسط بسیاری از ارگان های ملی نادیده گرفته شده است و تعداد زیادی از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها از جمله دانشگاه های دولتی را شاغلان دستگاه های مختلف کشوری تشکیل می دهند.
جدا از انتقادی که به این وضعیت وارد است، اما می توان با استناد به این مهم که تقریباً هیچکدام از دستگاه ها خود را مکلف به اجرای تمام و کمال این قانون نمی بینند، اتخاذ برخورد واحد در این رابطه را از همه دستگاه ها انتظار داشت.
این انتظار در حالی مورد نظر است که در دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور شرایط دیگر و دو پهلویی در این رابطه وجود دارد.
اداره کل منابع انسانی دانشگاه تهران در تاریخ 15 آذر 1395 و با توجه به مصوبه 25 آذر 94 کمیسیون دائمی هیأت امنای دانشگاه تهران اجازه تحصیل در مقطع دکتری را به هیچکدام از کارکنان خود نمی دهد و متذکر می شود که افرادی که قصد ادامه تحصیل در این مقطع را دارند لازم است ضمن اعلام این مهم به دانشگاه و اخذ مرخصی بدون حقوق به مدت 4 سال در مقطع دکتری به تحصیل بپردازند.

همانطور که اشاره شد، دانشگاه تهران در فرایند اجرای این قانون سیاست دو گانه و بعضاً چندگانه ای را در پیش گرفته است که اصل وجودی این مصوبه را با سئوالات جدی مواجه می کند.
مسئله نخست در این رابطه آن است که دانشگاه تهران در حالی ادامه تحصیل کارکنان خود را به هر صورت در مقطع دکتری ممنوع و منوط به اخذ مرخصی بدون حقوق کرده است که از آنسو این دانشگاه از طریق پذیرش های شبانه و پردیس و حتی پذیرش های روزانه، سالانه چندین دانشجوی کارمند را پذیرش و در این دانشگاه مشغول به تحصیل می کند؛ کارمندان دانشجویی که نه تنها از سازمان محل اشتغال خود با وجود قانون ممنوعیت ادامه تحصیل سال 72 با مشکلی مواجه نمی شوند، بلکه دانشگاه تهران نیز به دلیل برخی مسائل نظیر دریافت شهریه از آنها ،با این مهم مشکل چندانی ندارد.
مسئله دیگر در این باره آن است که دانشگاه تهران در حالی با وضع این قانون امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری را از برخی کارکنان خود سلب کرده و برخی را مجبور به استعفاء یا اخذ مرخصی بدون حقوق کرده است که از آنسو بر اساس اطلاعات موجود موارد متعددی از ادامه تحصیل کارمندان این دانشگاه در همین دانشگاه یا دانشگاه های دیگر بدون برخورد با مشکل خاص مشاهده می شود.
در همین رابطه یکی از مخاطبان بازتاب با ارسال مستندات و اطلاعاتی که به لحاظ رعایت اصل امانت و عدم انتشار اسامی افراد و برای پرهیز از تبعات منفی علیه منبع خبر و نیز افراد مشمول قانون نزد این رسانه محرمانه باقی خواهد ماند، در این باره متذکر شد: دانشگاه تهران در حالی اقدام به اخراج و صدور مجوز مرخصی بدون حقوق برای تعدادی از کارمندان دانشجوی مقطع دکتری خود کرده است که از سویی برخی از این افراد در ساعات غیر اداری به تحصیل مشغول هستند و از سوی دیگر برخی از آنها پیش از وضع این قانون داخلی در مقطع دکتری پذیرفته شده اند.
وی در پاسخ به این سئوال که چگونه دانشگاه تهران با برخی کارمندان دانشجو برخورد می کند ولی با برخی دیگر کاری ندارد، گفت: تصمیم دانشگاه قاطعانه این است که از ادامه تحصیل کارکنان خود در مقطع دکتری جلوگیری کند مگر اینکه این افراد یا استعفاء بدهند و یا مرخصی بدون حقوق بگیرند. با این حال برخی افراد هستند که به صورت مخفیانه در مقطع دکتری در دانشگاه های دیگر تحصیل می کنند و چون کسی گزارش آنها را به ریاست دانشگاه نمی دهد، آنها با این افراد کاری ندارند.

بر اساس مستندات موجود و آنچه مورد اشاره قرار گرفت، می توان دانشگاه تهران را در برخورد با دانشجویان کارمندش دارای سیاست یک بام و هوا دانست؛ دانشگاهی که در دل خود و در قالب دوره های شبانه و پردیس تعداد زیادی کارمند را پذیرش کرده، اما اجازه تحصیل حتی در ساعات غیر اداری و دانشگاه های غیر دولتی را به کارکنان خود نمی دهد و از سویی نیز به دلیل عدم اطلاع از فرایند تحصیل برخی کارکنان امکان برخورد با آنها را ندارد!
گفتنی است مستندات این خبر نزد بازتاب موجود است.

15
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. محسن محسنی گفت:

    سلام، ممنونم از خبری که گذاشتید، داغ دل ما تازه شد دوسال گذشته هم منو مجبور کردن به مرخصی بدون حقوق اجباری و کسر از حقوق ومتاسفانه بخاطر مشکلات مالی که برام پیش آوردن و مریضی بچم کارم به طلاق کشی هم با خانومم کشید، تو دانشگاه تهران مدیران جدید اصلا ضد کارمنداند .
    یاحق

  2. یوسف طباطبایی گفت:

    واقعا برای دانشگاه تهران با این همه نام و اسم و رسم متاسفیم، نماد آموزش عالی نمیذاره اعضای خودش تحصیل کنند

  3. مهدیس گفت:

    جالبه همشون با بودجه دولتی رفتند خارج و مدرک گرفتند. دیگه چرا معترض کارمندهایی میشن که پردیس بین الملل یا آزاد یا پیام نور هستن ؟ جز این که ترس از این هست که بیان و جای اونها رو بگیرن؟ متاسفم. دانشجوی فوق لیسانس یا دکتری بالاخره سنی ازش گذشته و خانواده داره. با این گرونی چطوری باید خرج هزینه های خانواده اش رو بده. اگر آقا باشه و تنها منبع درآمد خانواده که دیگه هیچی. واقعا برای همینه همه مسافرکش شدن. اثرات خیلی بدی داره این کارها. اگه قانونی اشتباه هست خوب اصلاح کنن تا روز قیامت که نباید هر اشتباهی رو تکرار کرد.

  4. صالحه تهرانی گفت:

    به جای اینکه دانشگاه معتبری مثل دانشگاه تهران مروج علم و دانش باشد و کارمندان را تشویق به ارتقای علمی نماید و هزینه های این کار را بپردازد تا سطح علمی کارمندان بالا بیاید تا کیفیت کارشان بهتر شود نه تنها آنها را تشویق نمی کند و هزینه ای نمی پردازد بلکه کسانی را هم که خودشان هزینه تحصیل خود را می پردازند را جریمه و اخراج می کند .

  5. مسعود گفت:

    انسانها با کسب علم و معرفت و تلاش در تمام امور روزمره می توانند متمایز گردند.گرچه دانشگاه جای علم و هنر است و افرادی که در این عرصه فعالیت دارند و برای ادامه تحصیلات خودشان تلاش می کنند تا به اهدافشان برسند واین مسوولان هستند که به حقوق این افراد احترام بگذارند. و حمایتشان کنند نه اینکه این گونه افراد صدیق و دلسوز را بی علاقه کنند و کارشان را زیر سوال ببرند واز کار نیز ملغی شوند بایستی دانشگاهها رویکردشان را تغییر دهند و اینگونه تصمیمات غلط را اصلاح کنند؟

  6. فاطمه گفت:

    دانشگاه تهران، با کارمندای تحصیلکرده خودش که عموما افراد کاربلدی هم هستند مثل قاتل و جانی برخورد میکنه، و اونها رو با تندترین رفتار و قطع سیستم ورود و خروج و صدور حکم بدون درخواست کارمند مجبور به مرخصی بدون حقوق اجباری میکنه و در این شرایط اقتصادی افراد رو خونه نشین میکنه.

  7. امیر گفت:

    مگه داریم… مگه میشه… باورم.نمیشه… دانشگاه تهران؟؟؟؟اجازه ادامه تحصیل نمیده؟؟؟ داستان انگار افسانه هست؟؟
    میکن آخرالزمان همه چیز جز پوسته و ظاهری بیشتر نداره.. نمونش همین کاری هست که گزارشش رو نوشتید.

  8. اصغر گفت:

    متاسفم برای دانشگاهی که خودش رو مادر علم میدونه اما همه چی براش نمایشی شده. فقط برید بررسی کنید همین دانشگاه موقع ثبت نام مجازی هاش چقدر مردم رو به بهانه تحصیل کارمندی ترکه کرده.

  9. صادق گفت:

    جالبه و تاسف برانگیز!!
    یعنی کارمندهایی که خارج از ساعت اداری و کارشون دارن با سختی و با هزینه خودشون ادامه تحصیل میدن هم مشمول این قانون شدن!!!؟؟؟؟
    واقعا مسخره است!! تحصیل این بندگان خدا که دیگه مانع کارشون نمیشه و از بیت المال هزینه نمیشه که!! پس معلومه قضیه اجرای قانون و این حرفا نیست!!
    و قطعا همونیه که خانم مهدیس تو کامنتشون اشاره کردن بهش!!

  10. محمد مهدوی گفت:

    خیلی جالبه که اکثر افرادی که این محدودیتها رو وضع میکنند خودشون همزمان با اشتغال در دانشگاه مدارج دکترای خودشون ذر داخل و یا خارج از کشور طی کردند. اونهم نه با هزینه شخصی بلکه با پول بیت المال.

  11. علی گفت:

    همین یه بیت سعدی سرلوحه زندگیمون باشه کافیه برا همه عمرمون :

    تیغ بُرّان گر به دستت، داد چرخ روزگار ،
    هر چه می‌خواهی بِبُر، اما مَبُر نان کسی …

  12. محمد حسینی گفت:

    خدا از مارقین نگذره… امروزه مدیران بی خاصیت تو دانشگاه تهران موج میزنه

  13. محمد گفت:

    اصلا این قانون متناسب با شریط حال حاضر کشور نیست. این قانون ۲۶ سال پیش برای جلوگیری از رانت هایی که بعضی مدیران بانفوذ در ادارات داشتند و برای خود بورسیه تحصیلی و معمولا در خارج از کشور جور می کردند تصویب شد. ولی در سالهای اخیر که دیگر بورسی وجود ندارد و کارمندان بدون کمک مالی سازمان خود درس می خوانند و عمدتا هم در محل کارشان حضور دارند اصلا توجیه ندارد.
    انشاله نمایندگان مجلس هر چه زودتر ترتیبی بدهند که این قانون منع کننده پیشرفت تحصیلی کارمندان ملغی اعلام شود.

  14. ف.ط گفت:

    من خودم از ضربه خورده های این قانون در دانشگاه در سال ۹۶ هستم. با اینکه دانشگاه آزاد را انتخاب کردم برای ادامه تحصیل دکتری آن هم در رشته کاملا مرتبط با حیطه شغلیم، متاسفانه پس از ۱۲ سال کار در آن دانشگاه و ساختن با هزار فراز و نشیب کاری، در عرض یک روز نام بنده را از روی دستگاه کارت زنی حذف کرده و مجبور به ترک از دانشگاه کردند. آن هم در قالب مرخصی بلکه قطع خدمت! گویا در این زمانه، مرتکب بدترین جرم شده بودیم که می بایست شایسته این رفتار از آن سازمان باشیم.‌…
    دوستان، چه خوب گفت اندیشمندی که جامعه ای رشد خواهد کرد که زمینه رشد را برای افراد آن مهیا کند!
    متاسفانه سازمانی که نامش را مهد رشد و دانش گذاشته حال و روزش این است، پس طبیعی است که نمی توان انتظار رشد و توسعه از چنین کشوری داشت چون افراد مسوولی که بر مسند می نشینند با تنگ نظری و کوته بینی خود، اجازه رشد را به این کشور نمی دهند.

دیدگاهتان را بنویسید