جزئیات تازه از پرونده 62 باغ پر حاشیه پایتخت

    کد خبر :586463

رئیس کمیسیون خدمات شهری،‌محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران جزئیات تازه‌ای از پرونده 62 باغ پر حاشیه در تهران را اعلام کرد.

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: مستحضرید که کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری به مسائلی مختلفی می‌پردازد و یکی از کمیسیون‌های فعال شورای شهر تهران است.

وی افزود: این کمیسیون از مرداد ۹۷ تا مرداد ۹۸ بیش از ۹۰ جلسه برگزار کرده و بیش از ۸۶۰ نفر مهمان داشته و ۱۱۰ لایحه و طرح و پیشنهاد را مورد بررسی قرار داده است.

صدراعظم نوری خاطرنشان کرد: ۳۹ مورد طرح و لایحه بررسی شده است که یکی از توافقات میان کمیسیونی این است که نسبت به تمام موضوعات مطروحه در صحن باید اطلاع داشته باشد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: تمام طرح ها و لوایح ارایه شده را چه اصلی و فرعی در دستور کار کمیسیون قرار گرفته و مورد بررسی قرار میگیرد.

وی تصریح کرد: ما ۴ کمیته سلامت، محیط زیست، حفاظت از باغات و کمیته ایمنی داریم که همه این کمیته ها فعالیت‌های جداگانه‌ای دارند.

صدراعظم نوری ادامه داد: بنای ما از ابتدای حضور شفاف سازی بوده و در راستای شفافیت از هرگونه رانت و تخلف جلوگیری کرده‌ایم و در این راستا تلاش کردیم از ارتباطات برخط و سامانه‌های الکترونیکی استفاده شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: از مهمترین سامانه‌هایی که تلاش شد تا استقرار پیدا کند موضوع کمیسیون ماده ۷ بود که طبق قانون تلاش کردیم تا سامانه‌ای برای آن تشکیل شود تا کلیه پلاک‌هایی که قصد تخریب و نوسازی دارند بروند از کمیسیون ماده ۷ محلات مجوز بگیرند.

وی ادامه داد: این کار بسیار ارزشمندی بود البته مقاومت ها و مخالفت هایی برای عدم انجام آن وجود داشت و می گفتند این کار باعث به تأخیر افتاد صدور پروانه پایان کار می شود.

نوری خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که مهم بود و باید شفاف سازی می شد سامانه ماده ۲۰ بند ۵۵ بود که مربوط به صنایع و مشاغل بود که این موضوع هم شفاف سازی شد.

رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: چهار سامانه در حوزه پسماند تشکیل شد که به موضوع شفاف سازی فرآیندهای این حوزه منجر شد و این ها عملیاتی شد که یکی از اینها بحث توزین پسماند بود که مشخص می کند چقدر پسماند وارد شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از سامانه ها، سامانه مدیریت کارگران بوده است که این سامانه از این جهت اهمیت دارد که ما ۱۵ هزار نیروی فعال خدمات شهری داریم و این در حالی است که در حوزه فضای سبز حدود ۱۸ هزار نفر فعالیت می کنند.

نوری افزود: بخشی از این ۳۳ هزار نفر اصلا وجود خارجی نداشتند و فعالیت سامانه مدیریت کارگری باعث شد تا تمام مشخصات هویتی این ۳۳ هزار نفر ثبت شده و روزانه فعالیت شأن و عملکرد کاری شأن ثبت می شود.

وی گفت: سامانه دیگری که در دست کار است سامانه جامع فضای سبز شهر تهران است که می تواند فضای سبز شهر تهران را از لحاظ متراژ، تاسیسات، نوع درختان و مسائل مربوط به پیمانکاری را مورد بررسی قرار دهد.

رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به سامانه پایش و شناسایی کلیه ساختمان های شهر تهران از لحاظ ایمنی در برابر خطر اشاره کرد و گفت طرحی در شورا مطرح شد در مورد ساختمان های فاقد ایمنی که البته بیشتر ساختمانهای بلند مورد بررسی قرار گرفت.

صدراعظم نوری تصریح کرد: آن طرح در شورا مطرح شد اما رأی نیاورد و همین امر باعث شد تا ما با انگیزه بیشتری اجرای این سامانه را مورد عمل قرار دادیم.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون خدمات شهری،‌محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره پرونده 62 باغ معروف اظهار داشت:‌بعد از اینکه مصوبه برج‌باغ را لغو کردیم در شورای شهر موضوع خانه‌باغ مطرح شد که شورای عالی شهرسازی آن را تصویب و به شهرداری و شورای شهر ابلاغ کرد.

وی افزود: سوالی مطرح بود که پرونده‌های در دست اقدام تکلیف آنها چه می‌شود که ما گزارشی از شهرداری در این زمینه خواستیم و آنها اعلام کردند که 473 پرونده تا قبل از این مصوبه تشکیل شده که بخشی از آنها 62 پرونده‌ای بوده که عوارض را پرداخت کرده بودند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری،‌محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران ادامه داد:‌از 473 پرونده جمع‌بندی شده در کمیسیون محیط زیست و شهرسازی 411 پرونده اصلاً بحثی نمی‌توان در مورد آن کرد چون شرایط لازم را ندارد و تنها بحث در مورد 62 مورد است که امکان بررسی آنها وجود دارد و ما این اقدام را در کمیته فنی باغ انجام دادیم، البته این بدین منظور نیست که بگوییم همه این 62 مورد پرونده خواهند گرفت.

صدراعظم نوری گفت: این 62 باغ به طور کلی در سه دسته تقسیم شدند که بخشی دارای ارزش اکولوژیک نبوده و می‌توان برا‌ی آنها پروانه صادر کرد بخش دوم را می‌توان با تغییر نقشه، درختان را حفظ کرد و در دسته سوم ارزش اکولوژیک بالا وجود دارد و نمی‌توان پرونده‌ای برای غیرباغ شدن‌شان داشت.

وی بیان داشت:‌دسته سوم را شهرداری باید تملک و یا تهاتر کند؛ باغ وثوق‌الدوله و ابهری که در منطقه 2 افتتاح شد که متعلق به بنیاد مستضعفان بود و باغ ابهری را به دنبال پروانه برای آن بودند ولی به نظر من این باغ به غیر باغ شدن نمی‌تواند باشد که در نهایت توافقات لازم در این زمینه صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد:‌تا کنون چند بار نامه به شهرداری ارسال کرده‌ایم که کمیته باغ را تشکیل دهند ولی این موضوع هنوز به صورت کامل در دستور کار قرار نگرفته است.

* ضرورت نظارت بر پیمانکارانی که مسئولیت نظافت شهر را دارند

به گزارش فارس، نوری  در مورد تمیز نگه داشتن شهر اظهار داشت:‌تمیزی شهر مطالبه همه شهروندان است بنابر این توجه جدی به آن ضرورت دارد البته شهرداری طی سال‌های مستمر شهر را تمیز نگاه داشته ولی این بدین مفهوم نیست که شهر پاکیزه کامل بوده و هیچ مشکلی وجود ندارد همه تلاش‌ها باید برای تمیزی بیشتر باشد و با حجم پیمانکاران و حجم ریالی انتظار است که به خوبی مأموریت‌ها صورت گیرد.

وی عنوان کرد: شهر تهران ابعاد بزرگی دارد و می‌توان آن را شهری تمیز دانست و لی ممکن است جاهایی معضل پسماند و سطل زباله داشته باشیم که پیمانکار باید به آن بپردازد و نظارت بیشتر بر پیمانکار وجود داشته باشد.

نوری تصریح کرد: برای نظافت تهران سالانه هزینه زیادی می‌شود و در برخی از نقاط شهر روزانه یک مکان حتی تا سه بار جمع‌آوری زباله در آن صورت می‌گیرد این در حالی است که در برخی از کشورها یک یا دو بار در هفته این اقدام صورت می‌گیرد.

وی گفت:‌در زمینه لایروبی و نظافت کانال‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته بود به طوری که در سیل فروردین به دلیل این مسئله مشکلی پیش نیامد و نشان از درستی کار بود.

*ممنوعیت استقرار صنایع آلاینده تا شعاع 120 کیلومتری تهران

رئیس کمیسیون خدمات شهری،‌محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران در ادامه به موضوع ممنوعیت استقرار صنایع و مشاغل آلاینده تا شعاع 120 کیلومتری تهران اشاره کرد و بیان داشت:‌این مسئله برای شهرستان نیز تا شعاع 50 کیلومتری است که بر اساس مصوبه دولت در نظر گرفته شده و به قوت خود باقی است. ما موضوع احداث شهرک‌های صنعتی را از طریق شهرداری پیگیری می‌کنیم. اخطارها و رأی‌هایی برای انتقال صنایع آلاینده صورت می‌گیرد ولی اجرای آن نیاز به پیگیری مستمر دارد که در شرایط اقتصادی کنونی تلاش می‌کنیم مهلت بیشتری را برای آنها مقرر کنیم البته در این زمینه صنعت جدیدی مجوز نگرفته است.

* به تهدیدها عادت کرده‌ایم

نوری در مورد بحث در کمیسیون ماده 7، گفت: در این ماده گسترش فضای سبز و باغات مطرح است که حدود 6 منطقه در تهران بیشترین فضای سبز را دارند مناطق یک تا 5 و 22 و بخشی از منطقه 21 بیشترین باغات را داشته و نوع سیاست در سنوات گذشته سبب شده که باغات به ارزش اقتصادی تبدیل شوند.

وی گفت:‌باغی که می‌تواند زیبا، مفرح و پالایش هوا را سبب شود ترجیح داده شده به مجتمع اداری و مسکونی تبدیل شود و این یعنی منافعی مطرح است که صاحبان منافع، به راحتی از آن نمی‌گذرند لذا سنگ‌اندازی و مقاومت در برابر کارهای ما طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: من تلاش کرده‌ام برای مقابله با این مسئله نیروهای سالم و کارآمد در نظر بگیرم از حراست همه این نیروها استعلام شده‌اند و نمی‌گذاریم پرونده باغ رأی غیرباغ بگیرد.

نوری گفت:‌برخی در این زمینه سنگ‌اندازی می‌کنند ولی من قول می‌دهم ذره‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنم . به برخی نیروها تهمت می‌زنند چرا که می‌خواهند جریان را تغییر دهند ولی ما ایستادگی می‌کنیم و بر همین اساس 28 هزار و 567 پرونده در سامانه‌ای رسیدگی شده که تمام عوارض آن سیستمی لحاظ می‌شود.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه به تهدیدها عادت کرده‌ایم، به شوخی گفت: من یک دوره بازنشست شدم و دوباره فعالیتم را آغاز کردم البته باید توجه داشت نماینده شورا و مجلس بازنشستگی شاملش نمی‌شود.

* افزایش تماس با سامانه 1888 نشان از اعتماد مردم دارد

نوری در مورد افزایش تماس‌ها با سامانه‌های 137 و 1888 گفت:‌ این موضوعات نشانه افزایش مشکل نیست بلکه یعنی مردم بیشتر به ما اعتماد دارند که مشکلاتشان را از این طریق مطرح می‌کنند.

*دلیل آلودگی هوا تهران در تابستان

نوری در پاسخ به سوالی در مورد آلودگی هوای پایتخت گفت:‌در نظرسنجی‌هایی که از شهروندان صورت گرفته دو مشکل جدی آلودگی و ترافیک دغدغه شهروندان تهرانی است و 80 درصد این آلودگی ناشی از منابع متحرک همچون خودرو و 15 تا 20 درصد ناشی از منابع ثابت است.

وی بیان داشت: هر چه خودروها استانداردتر باشند احتراق در آنها بهتر صورت می‌گیرد و آلودگی کمتری به همراه دارد که خوشبختانه با عنایت خدا در بهبود هوا و بارندگی‌ها ذرات معلق 2.5 میکرون به شدت کاهش یافته و شهرداری اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.

نوری گفت:‌گرمای هوا سبب تابش بیشتر خورشید شده و گازهای متصاعد از اگزوزهای خودرو در فعل و انفعالاتی تبدیل به ازن می‌شوند که باید طرح‌هایی در پمپ بنزین‌ها اجرا شود که از حیطه شهری تا حدودی خارج است.

وی گفت:‌ما کمربند سبز را در شهرداری پیگیری کرده‌ایم و این مسئله علاوه بر اینکه کاهش آلودگی هوا را به همراه دارد سبب کاهش تصرف و توسعه شهر تهران در جاهای ممنوع بشود.

* اقداماتی برای کاهش آلودگی صوتی در پایتخت

نوری در مورد آلودگی صوتی تهران گفت: شورای شهر مصوبه‌ای در مورد آلودگی صوتی تهران داشته و مطرح کرده است و باید توجه داشت که آن قدر که به آلودگی هوا به صورت ویژه توجه شده به آلودگی صوتی و نوری اهمیت داده نشده است در حالی که این مسائل نیز به شدت سلامت مردم را در پایتخت تحت تأثیر قرار می دهد.

وی گفت:‌ بر اساس این مصوبه تشکیل کمیته‌ای از شهرداری به دستگاه‌های ذیربط ضروری اعلام شده تا از این طریق آلودگی صوتی کاهش یابد ولی این کمیته سال‌هاست که برگزار نمی‌شود ما نیز نماینده‌ای در آن داریم و موضوع را پیگیری خواهیم کرد. البته دیوارهای صوتیی نصب شده ولی باید بررسی کرد که کجاها لازم است تکمیل شود.

صدر اعظم نوری در پاسخ به این سوال که در زمان افتتاح بوستان پدر صحبت از تهاتر این باغ با بنیاد مستضعفان مطرح شد اما حرف‌های ضد و نقیضی در این حوزه مطرح شد ماجرای این دو باغ یعنی باغ عبقری و وثوق الدوله چیست گفت: به نظر ما اموالی که دست بنیاد مستضعفان است اموال عمومی هستند که رهبر معظم انقلاب بارها دستوراتش درخصوص واگذاری این اموال برای استفاده مردم داده اند.

وی افزود: باید این فضاها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد تا به عنوان فضای عمومی به چرخه شهر برگردند و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

نوری گفت: این دو باغی که شما گفتید موضوعشان کمی فرق دارد. بوستان پدر باغ بود و اگر بنیاد قصد ساخت و ساز داشت نمی توانست با تراکم بالا در آن ساخت و ساز انجام دهد.

رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از سوی دیگر باغ وثوق الدوله هم یک فضای ثبت شده و تاریخی است که اصلا اجازه ساخت و ساز در آن داده نمی شود و حتی بنیاد به واسطه قطع درختان جرایمی را هم باید پرداخت می‌کرد.

وی گفت: حتما قرار نبوده است که ما پول این باغات را به قیمت ملک تجاری یا اداری بدهیم و در ثانی باید بنیاد جرایم را هم پرداخت می‌کرده است.

نوری خاطرنشان کرد: در توافقات اولیه گفته شده بود که این دو باغ ارزشش ۱۶۰ میلیارد تومان است و آن هم به صورت تهاتری در سایر پروژه‌ها به عنوان آورده بنیاد قرار بود محاسبه شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته خود صحن شورا هم این عدد را نپذیرفته بود و گفته بودند باید مجدد کارشناسی شود.

وی درخصوص طرح کاهش آلودگی هوایی که یک ماهی است اجرا شده است گفت: هدف عمده این طرح مدیریت ترافیک بود و به نظر ما این طرح اجرایش موفق بوده است.

نوری تصریح کرد: به نظر ما سفرهای غیرضروری کاهش پیدا کرده است و با ادامه اجرای این طرح حتما موفقیت‌های بیشتری شامل شهر تهران خواهد شد البته همه مشکلات حوزه ترافیک و آلودگی هوا قرار نیست با این طرح مرتفع شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سوی دیگر به نظر ما این طرح باعث ایجاد عدالت هم شده است و همه به اندازه یکسان امکان استفاده از این فضا را خواهند داشت.

وی ادامه داد: بحث ساختمانهای نا ایمن بررسی اش متوقف نشده است و در دستور کار سازمان آتش نشانی قرار دارد و تا امروز بیش از ۲۲ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شده است.

نوری گفت: ۴۳۰ مورد از این تعداد بسیار پر خطر هستند و در بین این تعداد حتی ساختمان‌های درمانی و دولتی و اداری هم وجود دارد و پرونده مربوط به ۲۴۳ موردش براساس اولویت به مراجع قضایی ارایه شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: درخصوص ۵۰ مورد از این ساختمانها دستوراتی صادر شده است و در حال رفع موضوع ناایمنی هستند.

نوری درخصوص اجرای حکم پاساژ شانزه لیزه نیز گفت: من متاسفانه این موضوع را حضور ذهن ندارم البته بعید نیست زیرا پیش از این هم ده ساختمان ناایمن پلمب شده بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید