دولت یازدهم در کانون توجه رسانه های عربی

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۸:۵۲

خرسندی مقام معظم رهبری از سیاست های دولت روحانی، کارنامه عمل دولت، حمایت اصلاح طلبان و میانه روها و نبود پایگاه مردمی رقیبان از جمله مسائلی است که از دید رسانه های عرب زبان، اقبال «حسن روحانی» را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده افزایش داده است.

تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایران که قرار است 29 اردیبهشت ماه امسال برگزار شود، از موضوعات مورد توجه رسانه های بین المللی به شمار می رود. رسانه های جهان عرب از رویدادها و حاشیه های انتخاباتی در ایران غافل نمانده اند و این روزها تحلیل هایی در این زمینه منتشر می کنند.

** روحانی در مسیر خواسته های رهبری
روزنامه البناء لبنان، سیاست های دولت روحانی را مایه خرسندی حضرت آیت الله خامنه ای ارزیابی کرد و نوشت: روحانی از چارچوبی که رهبری برای دولت وی ترسیم کرده بود، خارج نشد.
به نوشته البناء، دیدگاهی وجود دارد که می گوید روحانی با رهبر انقلاب همسو است. سیاست او به همان اندازه ای که اصلاح طلبانه است به همان اندازه هم مایه خرسندی آیت الله خامنه ای و اصولگرایان است. روابط میان روحانی و رهبر انقلاب تنگانگ است. این موضوع در بسیاری از موارد خود را نشان داده است که بارزترین آن را در مذاکرات برای توافق هسته ای دیدیم. در این مذاکرات روحانی در چارچوب خطوط قرمزی که رهبری برای آن ترسیم کرده بود، عمل می کرد.

** روحانی شیخ دیپلمات
تارنمای «البدیل» و نشریه «البشائر» مصر با اشاره به محبوبیت روحانی در داخل و خارج، سوابق روحانی در مذاکره با کشورهای غربی و توان دیپلماسی بالای روحانی را در کانون توجه قرار داد.
به نوشته تارنمای البدیل، روحانی نه تنها در عرصه داخلی از محبوبیت بالایی برخوردار است. بلکه در عرصه منطقه ای و بین المللی هم او محبوب است. او با دیپلماسی شناخته شده است که زمینه را برایش فراهم کرد تا سال ها با کشورهای بزرگ غربی و اروپایی به مذاکره وارد شود. در پایان او موفق شد حق کشورش را در داشتن برنامه هسته ای صلح آمیز به رسمیت بشناسد.
در سال 2003 میلادی روحانی از طرف سید «محمد خاتمی» رئیس جمهوری وقت ایران به عنوان مسوول پرونده هسته ای انتخاب شد. او با کشورهای اروپایی مذاکره می کرد و در این مسیر یک تیم دیپلمات بزرگ هم او را همراهی کردند. او پس از اینکه به ریاست جمهوری ایران رسید در سال 2015 میلادی توانست با کشورهای گروه 1+5 توافق هسته ای تاریخی را امضا کند و پس از این مذاکرات طاقت فرسا بود که او شیخ دیپلماسی لقب گرفت.
نشریه البشائر مصر نوشت: روحانی شیخ دیپلمات لقب گرفته است. زیرا او از توان دیپلماسی بالایی برخوردار است که این موضوع خود را در مذاکرات هسته ای نشان داده است. افزون بر این توان، روحانی مرد دینداری است که صلاحیت خود را در بسیاری از پست های سیاسی و دینی حتی از پیش از رسیدن به ریاست جمهوری نشان داده است.

** دستاوردهای دولت یازدهم در کانون توجه
روزنامه های البناء لبنان، صفحه عربی روزنامه «هافینگتن پست» انگلیس، نشریه البشائر مصر و شبکه خبری «الجزیره» قطر دستاوردهای دولت روحانی را در کانون توجه قرار دادند و شانش او برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را بالا دانستند.
به نوشته روزنامه البناء، اصلاح طلبان معتقدند توافق هسته ای دستاورد مهمی است که زمینه همکاری اقتصادی و سیاسی ایران با غرب به ویژه کشورهای اروپایی را فراهم کرد و باید این روابط تکمیل شود. توافق هسته ای باعث شد سرمایه گذاری خارجی در ایران پس از سال ها تحریم آغاز شود.
اصلاح طلبان معتقدند روحانی بدون اینکه از اصول و مبادی چشم پوشی کند نقش برجسته ای در برقراری روابط ایران با کشورهای جهان داشت و هنوز هم فرصت برای او فراهم است که با امید آفرینی، بسیاری از دستاوردها را در دوره دوم ریاست جمهوری خود کامل کند.
به اعتقاد اصلاح طلبان، نهادهای ایران هنوز هم نیاز به تلاش گسترده ای برای مبارزه با فساد مالی، اداری و تقویت نقش دولت در نظم بخشی به منافع ملت از طریق پایان دادن به رکود اقتصادی و تورم دارند.
نشریه البشائر مصر نوشت: روحانی که به جریان اصلاح طلب وابسته است در دوره ریاست جمهوری خود توانست با به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای و امضای توافق نامه هسته ای در سال 2015 میلادی ایران را از انزوا خارج سازد. افزون بر این، او موفق شد با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) ارتباط برقرار کند.
به نوشته نشریه البشائر، امضای توافق هسته ای پس از سال ها رکود دیپلماسی نقش بزرگی در خارج کردن ایران از انزوا داشت. افرون بر این، طی دو سال گذشته اوضاع اقتصادی ایران بهبود یافته است؛ به طوری که سطح سرمایه گذاری خارجی در ایران افزایش و میانگین تورم به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.
به نوشته شبکه خبری الجزیره، هنگامی که روحانی به ریاست جمهوری رسید پرونده های سختی را از رئیس جمهوری پیشین به ارث برد. اقتصاد در راس این پرونده ها بود. هنگامی که روحانی امور کشور را به دست گرفت اقتصاد از رکود و تورم رنج می برد. به طوری که در آن زمان تورم 45درصدی در ایران به ثبت رسید. او خزانه کشور را خالی تحویل گرفت. در چنین شرایطی بود که روحانی توافق هسته ای را برای گشایش قفل های اقتصاد مناسب دید. او با استفاده از تجربه های گذشته به طور شبانه روزی برای رسیدن به توافق هسته ای تلاش کرد. روحانی و تیم او در این زمینه به آرزوی خود رسیدند. اکنون شاخص ها در بخش های اقتصادی نشان از بهبودی اوضاع دارد. تورم به کمتر از 10 درصد کاهش یافته است. رشد اقتصادی 8 درصدی به ویژه در بخش نفتی به ثبت رسیده است. او در سایه رفع تحریم های نفتی موفق شد کشور را از رکود تورمی رهایی بخشد. به طوری که صادرات نفت ایران اکنون به بیش از دو میلیون و 600 بشکه رسیده است.
همانطوری که صندوق بین المللی پول در گزارش روز 28 فوریه خود اعلام کرده است اقتصاد ایران پس از توافق هسته ای با کشورهای بزرگ بهبود یافته است. گزارش های صندوق بین المللی پول بر این مساله تاکید می کند که مردم ایران برای رسیدن به فواید توافق هسته ای مدتی باید صبر کنند.
روحانی توافق هسته ای را بزرگ ترین دستاورد دولت خود به شمار می آورد. زیرا در نتیجه این توافق ایران از بند هفتم منشور سازمان ملل خارج شد. این توافق بزرگترین پشتیبان اصلاح طلبان است.
در گزارش الجزیره می خوانیم: روحانی چند ماه پیش منشور حقوق شهروندی را منتشر کرد و به وعده انتخاباتی خود در این زمینه عمل کرد.
به نوشته روزنامه هافینگتن پست، در دوره ریاست جمهوری روحانی مقداری از قید و بندهای اجتماعی و فرهنگی در ایران کاسته شد و به نظر می رسد او شانس نخست را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید