سیاست خارجی دچار فقدان تفکر اقتصادی است

    کد خبر :584562

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه نگاه بخشی از سیاست خارجی ایران به سمت غرب است، گفت: آنچه که امروز به عنوان مشکل اساسی ما به حساب می‌آید فقدان تفکر اقتصادی در مناسبات با همسایگان است.

شعیب بهمن کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با مهر، در خصوص لزوم استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی همسایگان و کشورهای روسیه و چین در برهه فعلی که تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران اعمال شده و اروپا هم چندان متعهد به انجام تعهدات برجامی خود نیست، گفت: از گذشته کانال‌های مختلفی جهت تبادلات مالی میان ایران با کشورهایی چون روسیه و چین وجود داشته و در حال حاضر هم ما مشاهده می‌کنیم که روس‌ها به صراحت اعلام کردند که خارج از ساز و کار اینستکس هم حاضر به همکاری با ایران هستند.

وی گفت: روس‌ها گفتند حاضر به خرید نفت ایران و فروش آن در بازارهای جهانی هستند، چینی ها هم اعلام کردند که خرید نفت ایران را با جدیت دنبال کرده و آن را قطع نخواهند کرد و همچنین اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را هم نخواهند پذیرفت. بنابراین، این مواضع به منزله فرصتی پیش روی ایران قلمداد می شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر موضوع فروش نفت ایران از طریق روسیه دنبال شود، انجام مبادلات مالی با ارزهای ملی و حذف دلار به صورت جدی پیگیری و ایران بتواند از سازوکاری که روس ها تحت عنوان سوئیفت روسی ایجاد کردند، به درستی استفاده کند، آنها همه در قالب گشایش‌هایی خواهد بود که می تواند در حوزه تجارت خارجی ایران صورت گیرد.

بهمن تصریح کرد: در راستای تحقق این گشایش ها، گام اول این است که در ما استقلال فکری ایجاد شود و برخی از مسئولان ما روابط خارجی را صرفاً در حوزه اروپا و تجارت خارجی را منوط به اینستکی نبینند، بلکه با نگاهی همه‌جانبه توجه جدی به این موضوع داشته باشند که ایران می‌تواند بخش عمده‌ای از تحریم‌های آمریکا را به واسطه ارتباط بیشتر با کشورهایی چون روسیه، چین و امثال اینها بی اثر کند.

وی با اشاره به برخورداری ایران از فرصت همسایگی با ۱۵ کشور همسایه، اظهار داشت: کشوری همچون ایران با دسترسی که به آب‌های بین المللی دارد و همسایگی با ۱۵ کشور، در موقعیت بسیار مناسب قرار دارد و عملاً غیرقابل تحریم است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اگرچه ممکن است به واسطه تحریم‌های ثانویه که به برخی از کشورها جهت همکاری با ایران اعمال می شود، مشکلاتی برای تجارت خارجی ما پیش آید،اظهار داشت: واقعیت مطلب این است که ایران می‌تواند با استفاده از فرصت بسیار مناسبی که به واسطه موقعیت جغرافیایی خود دارد تحریم ها را کم اثر یا حتی بی اثر کند.

بهمن با یادآوری اینکه در میان همسایگان ایران ظرفیت قابل توجهی جهت توسعه روابط تجاری با آنها وجود دارد،تاکید کرد: ایران می‌تواند بخش مهمی از بازارهای کشورهای منطقه را مورد هدف خود داشته باشد و از این طریق، هم سطح مبادلات تجاری خود با آن کشورها را افزایش دهد، هم تحریم‌های آمریکا را کم اثر کرده و البته نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در منطقه را هم گسترش دهد.

وی تصریح کرد: اما آنچه که امروز به عنوان مشکل اساسی ما به حساب می‌آید فقدان تفکر اقتصادی در مناسبات با همسایگان است؛ نگاه بخشی از سیاست خارجی ما به سمت غرب و کشورهای اروپایی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: ما اگر بتوانیم رویکرد خود را تغییر دهیم و سیاست چند جانبه گرایی را بیشتر مدنظر قرار داده و توسعه روابط با همسایگان را دنبال کنیم، می‌توانیم تولید و صادرات خود را افزایش دهیم که این می تواند منجر به شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد درونی کشور شود.

بهمن خاطرنشان کرد: ما تاکنون نتوانستیم از ظرفیت بزرگ اقتصادی همسایگان خود استفاده کنیم، به طور مثال ما بازار بسیار مناسب و بزرگی در منطقه آسیای میانه و قفقاز داریم که از لحاظ تمدنی، تاریخی و نژادی با ما همخوانی های بسیاری دارند اما عملاً نفوذ تجاری قابل توجهی در بازار کشورهای این منطقه نداریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید