لزوم هم افزایی دستگاه‌ها برای حل مشکل مسکن

    کد خبر :583296

شهردار تهران گفت: در جلسه اخیر دولت از شهرداری تهران برای برگزاری انتخابات شورایاری تقدیر شد. من نیز در آن جلسه مطرح کردم که یکی از ارزان ترین انتخابات‌ها در کشور چه به لحاظ هزینه‌های مادی و چه از حیث معنوی را با حداقل امکانات برگزار کردیم.

پیروز حناچی در بیست و هشتمین جلسه شورای معاونان، مشاورین و شهرداران مناطق که در باغ موزه قصر برگزار شد، به جلسه اخیر هیات دولت و طرح مسکن اجاره‌ای پرداخت و گفت: اگر تاریخ چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم سهم مسکن در سبد خانوار در این سال‌ها از ۱۲ درصد به بالای ۵۰ درصد افزایش یافته است و اگر هر چه زودتر برای این امر تدبیری اندیشیده نشود، مسئله مسکن از موضوعی اجتماعی به موضوعی امنیتی تبدیل می‌شود.

وی افزود: در جلسه اخیر هیات دولت در این زمینه راهکارهای زیادی مطرح شد. ما هم پیشنهاد دادیم با حمایت دولت از ظرفیت شهرداری‌ها برای توسعه مسکن استفاده شود که از این موضوع استقبال و حتی پیشنهاد شد ظرفیت‌های قانونی برای تحقق این امر پیش‌بینی شود البته به نظر من در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها این ظرفیت وجود دارد و دولت هم آماده همکاری است. همه باید تلاش کنیم تا قدمی برای حل مشکل مسکن اقشار کم درآمد برداریم.

شهردار تهران با اشاره به برگزاری انتخابات شورایاری ها اظهارکرد: در شرایطی که تمام آمارها نشان می‌داد در حوزه سرمایه اجتماعی ریزش شدیدی را تجربه خواهیم کرد، اتفاقی در شهر تهران افتاد که امیدوار کننده بود. برگزاری انتخابات شورایاری‌ها ماهیت درخواست‌های شهروندان را نشان داد و این در حالی بود که این بار تبلیغات چندان شکل کاغذی نداشت و بیشتر در فضای مجازی صورت گرفت.

شهردار تهران با بیان اینکه در اداره محلات باید به عرق محلی شهروندان توجه کنیم،گفت: هر چه میزان مشارکت مردم در مدیریت شهری افزایش پیدا کند، هزینه‌های اداره شهر کاهش می‌یابد و در این شرایط می‌توانیم بسیاری از مشکلات شهر را با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی برطرف کنیم.

حناچی با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها تصریح کرد: اقدامی که در زمینه برگزاری انتخابات شوایاری ها انجام شد، از نظر اجرایی کارستان بود چراکه تاکنون در کشورمان تجربه برگزاری انتخابات الکترونیک آن هم به شکل گسترده را نداشتیم اما این امر در تهران در قالب انتخابات شورایاری‌ها محقق شد البته حمایت و پشتیبانی نهادهایی چون وزارت کشور نیز بسیار تاثیرگذار بود.

وی اضافه کرد: در جلسه اخیر دولت از شهرداری تهران برای برگزاری این انتخابات تقدیر شد. من نیز در آن جلسه مطرح کردم که یکی از ارزان ترین انتخابات‌ها را در کشور چه به لحاظ هزینه های مادی و چه از حیث معنوی با حداقل امکانات برگزار کردیم. یادمان باشد در انتخابات دوره گذشته شورایاری، اختلاف نظر بین هیات اجرایی و هیات نظارت باعث شد اعلام نتایج یک ماه طول بکشد اما در این دوره انتخابات به‌صورت الکترونیک برگزار شد و بسیاری از مشکلات به حداقل رسید.

شهردار تهران در ادامه گفت: رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم برای اطمینان از اینکه هر شهروند تنها یک بار اجازه رای دادن داشته باشد، در چند نقطه برای دادن رای مجدد حاضر شد و در نهایت اطمینان یافت که امکان اخذ رای مجدد وجود ندارد.

حناچی خطاب به شهرداران مناطق اظهارکرد: در تصمیم‌گیری‌های محلی اعضای شورایاری‌ها را به مشارکت بگیرید و از آنان نظرخواهی کنید. اگر مردم ببینند که رای و نظرشان در محلات در قالب شورایاران لحاظ می شود مشارکت و فعالیتشان در محلات افزایش می‌یابد.

شهردار تهران با بیان اینکه در مدیریت شهری تا جای ممکن باید اولویت را به اقدامات مورد نیاز مردم اختصاص دهیم، تصریح کرد: حتی اگر در محله‌ای مجبور به انجام کاری شدیم که مردم آن را قبول ندارند باید افراد را نسبت به ضرورت انجام کار قانع کنیم. اقناع‌سازی شهروندان در خصوص اجرای پروژه‌ها بسیار مهم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت درآمدها و هزینه های شهرداری تهران گفت: تلاش برای افزایش درآمد از مسیرهای درست و کاهش هزینه‌های شهرداری دو سیاست دائمی ماست. منابع ما محدود است و در این شرایط اولویت با برنامه‌هایی است که مردم بیشترین اقبال را نسبت به آن‌ها نشان می‌دهند. در این زمینه ایجاد میادین میوه و تره بار و بوستان‌ها باید در اولویت طرح های توسعه ای قرار گیرد.

شهردار تهران همچنین بر حفظ حدود بوستان‌ها در تهران تاکید و اظهارکرد: حفظ حریم بوستان‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز در محدوده متعلق به این فضاها باید در دستور کار باشد. مردم نیز نسبت به این موضوع حساس هستند. زمانی که اولین بحران ما نفس کشیدن است اولین کار ما هم باید توسعه فضای سبز باشد. ساخت و ساز در حریم بوستان‌ها با توجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد از بین بردن سرمایه اجتماعی است، در حالی که باید تلاش کنیم تا مردم در زمینه کاشت درخت و توسعه فضای سبز باهم رقابت کنند و آن را یک اقدام حسنه بدانند.

به گزارش ایسنا، حناچی همچنین به برگزاری نمایشگاه الکامپ و دستاورد استارت آپ‌ها برای مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: همان طور که پیشتر رییس جمهوری اعلام کرد، برخی از استارت آپ‌ها بیشتر از وزارتخانه‌ها اشتغال ایجاد می کنند. این پیام روشنی است مبنی بر اینکه باید بسترهای لازم برای فعالیت استارت آپ‌ها و استفاده از خدمات آن ها فراهم شود.

بنا براعلام شهرنوشت، وی در پایان به برخی از وظایف کارمندان شهرداری در حوزه سدمعبر و مقابله با تخلفات پرداخت و گفت: ما وظایفی در این زمینه داریم که طبیعی است گاهی در اجرای آن با مشکلاتی مواجه شویم، اما باید تلاش کنیم برخوردهای احتمالی مدبرانه، هوشمندانه و کم هزینه مدیریت شود. در این ماموریت‌ها باید به جزئیات و ظرافت‌ها توجه شود و نیروها در این خصوص آموزش های لازم را ببینند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید