ساخت‌وسازهای افسارگسیخته در شمیرانات

    کد خبر :583134

فرماندار شهرستان شمیرانات با اشاره به افسارگسیختگی ساخت‌وسازها در منطقه یک گفت: شاهد بلندمرتبه‌سازی‌های بسیار و بدون قانون در منطقه هستیم، هر روز شاهد احداث و بهره‌برداری مرکز خرید جدید هستیم و گودبرداری‌های غیرقانونی نگرانی‌های زیادی را ایجاد می‌کند .

سیاوش شهریور در جلسه مشترک با ریاست شورای شهر تهران با طرح مشکلات منطقه یک در این شهرستان از شورای اسلامی شهر تهران برای حل و فصل معضلات و مشکلات این منطقه درخواست کمک کرد.

وی گفت: شهرستان شمیرانات بیش از 80 درصد اقتصاد شهری خود را در حوزه خدماتی دارد. شهرستانی که در کوهپایه البرز قرار گرفته و به عنوان پایتخت تولید عسل و گیلاس کشور محسوب می‌شود.

فرماندار شهرستان شمیرانات ادامه داد: اما شهرستان شمیرانات به ویژه در منطقه یک با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند که برای حل و فصل آنها نیازمند کمک شورای شهر تهران هستیم. متاسفانه اکثر ادارات ما با شهرستان تهران حوزه‌های مشترکی دارند و با توجه به گرانی ملک در شهرستان شمیرانات تاکنون دولت نتوانسته بسیاری از ادارات را در این شهرستان مستقر کند، لذا از اعضای شورای شهر تهران می‌خواهیم نسبت به احداث ساختمان این ادارات در منطقه یک کمک ویژه‌ای داشته باشند.

شهریور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات حوزه شهرسازی در سطح شهرستان شمیرانات و منطقه یک این شهرستان اشاره کرد و افزود: منطقه یک به عنوان قلک شهر تهران از دوره‌های گذشته محلی برای خلق ثروت بوده و متاسفانه حداکثر درآمد این مناطق در سایر مناطق هزینه شده است همین موضوع باعث شده منطقه یک در حوزه سرانه‌های مختلف به ویژه سرانه آموزشی از یک عقب‌ماندگی و محرومیت بزرگی رنج ببرد. در حوزه سرانه آموزشی وضعیت ما از سرپل ذهاب نیز بدتر است. قطعا پذیرفته نیست منطقه‌ای که بیشترین درآمد در کل شهرهای کشور را دارد بخش عظیمی از درآمدش در خارج از منطقه هزینه شود.

وی ادامه داد: انتظار مردم در منطقه یک از نمایندگان خود این است که سرانه‌های این منطقه در خور و استحقاق شهروندان آن باشد.

فرماندار شهرستان شمیرانات اظهار کرد: در حوزه گلابدره و فرهزاد مشکلات بسیاری از جمله بافت‌های فرسوده وجود دارد بخش زیادی از این محدوده‌ها بافت‌های فرسوده هستند و نسبت به سایر مناطق وضعیت بدتری دارند. لذا در مسیر بهبود نوسازی بافت‌های فرسوده از شورای شهر تهران انتظار داریم که به صورت جدی و ویژه برای کمک به شهروندان اقدام کنند.

هر روز در منطقه یک شاهد احداث و بهره‌برداری مرکز خرید جدید هستیم

وی با اشاره به بلندمرتبه سازی در منطقه یک و افسارگسیختگی ساخت‌وسازها این منطقه گفت: متاسفانه در منطقه یک شاهد بلندمربته‌سازی‌های بسیار و بدون قانون هستیم، بی‌تردید خدایی نکرده در این منطقه اگر اتفاقی رخ دهد وضعیت بسیار نامناسبی را شاهد خواهیم بود. هر روز در منطقه یک شاهد احداث و بهره‌برداری مرکز خرید جدید هستیم. ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای که در هنگام بروز حوادث امدادرسانی را بسیار مشکل می‌کند. از اعضای شورای شهر تهران انتظار داریم نسبت به ساماندهی ساخت‌وسازها در این منطقه اقدام کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه گودال‌های موجود در منطقه نیز که برای ساخت‌وسازها انجام شده یکی دیگر از نگرانی‌ها و چالش‌های شمیرانات است. گودالی در منطقه نیاوران به عمق 30 متر بدون هیچ پروانه ساخت وسازی ایجاد شده اتفاقی که در هیچ کجای دیگر قابل مشاهده نیست. همچنین گودال‌های دیگری که غیرقانونی درسطح منطقه ایجاد شده نگرانی‌ها را هر روز بیشتر می‌کند لذا درخواست ما توقف این روند است و امیدواریم شورا در این حوزه مقتدرانه ورود پیدا کند.

فرماندار شهرستان شمیرانات با اشاره به پاکسازی رود دره‌های منطقه یک در سال گذشته اشاره کرد و افزود: امسال اولین سالی بود که با پاکسازی رود دره‌ها علی‌رغم بارش‌های بسیار، تهدید جدی نداشتیم که باید برای این اقدام از شهرداری تهران تقدیر کنیم قطعا ساماندهی رود دره‌های شمیرانات تهدیدی جدی در برابر سیل و بارندگی‌های شدید است، از سوی دیگر این رود دره‌ها از تفرجگاه‌های فاخر محسوب می‌شود لذا باید با نگاهی نو این رود دره‌ها بازسازی شود.

وی تاکید کرد: شمال تهران اگر به این شکل فعلی پیش رود قطعا در آینده نزدیک تمامی فضاهای حیاتی شمال شهر تهران تصرف می‌شود. باید برای منطقه یک و شمال آن پلان جدیدی تعریف شود و وضعیت فعلی تغییر کند.

دربند به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده است

به گزارش ایسنا، شهریور به حوزه حمل و نقل عمومی و کاستی‌های موجود در آن در سطح منطقه یک اشاره کرد و گفت: در حوزه حمل و نقل و ترافیک بدترین وضعیت پایتخت نصیب ما شده است. در حقیقت در این منطقه فاقد حمل و نقل عمومی هستیم. صبح‌ها و عصرها شاهد ترافیک بسیار سنگین در منطقه یک هستیم متاسفانه در حال حاضر به دلیل این‌که دربند به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری آن از بین رفته است. در درکه نیز در روزهای تعطیل با مشکلات زیادی مواجه هستیم. این منطقه نیازمند پارکینگ بزرگی است که جانمایی آن توسط معاونت عمرانی فرمانداری شمیرانات انجام شده زمین بزرگی که در اختیار شهرداری تهران است اگر برای این کار اختصاص پیدا کند قطعا مشکلات بسیاری حل خواهد شد. بخش خصوصی نیز برای احداث این پارکینگ اعلام آمادگی کرده است.

فرماندار شهرستان شمیرانات در تشریح سرانه‌های فرهنگی موجود در سطح منطقه یک در شمیرانات گفت: متاسفانه به موازات رشد جمعیت در این منطقه سرانه‌های فرهنگی رشد پیدا نکرده است لذا از شورای شهر تهران می‌خواهیم که در حوزه‌ افزایش سرانه‌های فرهنگی یاری‌گر شهروندان این منطقه باشند.

پتانسیل‌های گردشگری فاقد شناسنامه و تاسیسات در شمیرانات

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گسترده در سطح شهرستان شمیرانات به ویژه منطقه یک برای جذب گردشگر گفت: طی سال‌های بعد از مشروطیت که شهر تهران به عنوان پایتخت تعیین شده هیچ تعریف منسجم و واقعی از گردشگری در مناطقی که دارای پتانسیل گردشگری هستند انجام نشده متاسفانه در منطقه یک نیز پتانسیل‌های گردشگری فاقد شناسنامه و تاسیسات خدمت‌رسانی به گردشگران است. تلاش ما این بوده که بتوانیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم اما شهرداری تهران می‌تواند با نگاه ایجاد درآمد پایدار در این حوزه ورود جدی داشته باشد. حوزه‌ای که می‌تواند اشتغال پایدار را در سطح استان تهران فراهم کند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه مدیریت پسماند در سطح شهرستان شمیرانات ادامه داد: ما خواستار بهره‌گیری از تجهیزات و توانایی شهرداری منطقه یک برای جمع‌آوری و مدیریت پسماند هستیم در اواخر هفته حدود 250 هزار سفر شهری به بخش‌ها و شهرهای شهرستان شمیرانات انجام می‌شود و به جرات می‌توان گفت در دو روز پایانی هفته حدود 800 هزار نفر به جمعیت این شهرستان اضافه می‌شوند. این در حالی است که استطاعت ما در جمع‌آوری پسماند به ویژه در ارتفاعات بسیار کم است لذا نیازمند کمک شهرداری تهران برای جمع‌آوری پسماند مسافران تهرانی در روزهای تعطیل هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید