گزینه های بوریس جانسون برای حل بحران نفتکش ها چیست؟

    کد خبر :583013

الجزیره نوشت: وزیر خارجه جدید بریتانیا، دومنیک راب، ایران را به پیروی از قوانین بین المللی و آزاد کردن نفت کش انگلیسی فراخوانده و تاکید کرد که کشورش هرگز در صدد تبادل نفت کش ها با ایران نیست.

به گزارش بازتاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: به دنبال این اظهارات وزیر خارجه بریتانیا، که احتمال حل بحران بین لندن و تهران را از بین می برد، یک پژوهشگر متخصص مطالعات ایرانی، معتقد است که سیاست دولت جدید انگلیس، به رهبری بوریس جانسون، تبعیت از سیاست رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ است.

وی می افزاید: جانسون به دنبال نزدیکی به ترامپی است که وعده معامله تجاری بزرگی را به انگلیس داده است؛ از این رو، جانسون به دنبال ابزاری برای خروج سریع از بحران است.

او ضمن حمایت از تهدیدات ایران در مورد کاهش پایبندی اش به برخی بندهای برجام، تصریح می کند که قانون بین المللی از بریتانیا می خواهد به تعهدات خود در سایه توافق هسته ای با ایران و حمایت از عملیات فروش نفت، احترام بگذارد؛ اما لندن با توقیف نفت کش ایرانی، از قانون بین المللی و توافق هسته ای تجاوز کرده است.

از سوی دیگر، روکسان فارمانفارمایان، استاد مسائل خاورمیانه، معتقد است که قوانین اتحادیه اروپا، قابل تطبیق بر انگلیس نیست. این تحلیلگر، موقعیتی که جانسون در آن قرار گرفته است را دشوار ارزیابی می کند؛ چرا که وی مجبور است بین تبعیت از سیاست ترامپ در قبال ایران، که موضعی مورد انتقاد اروپاست، و یا التزام به موضع اتحادیه اروپا، برای تامین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز، یکی را انتخاب کند.

اما عبدالله باعبود، متخصص مسائل خلیج فارس و خاورمیانه، از وجود توافق بین دولت جدید بریتانیا و دولت ترامپ، صحبت می کند، که براساس آن، انگلیس، به استفاده از شیوه تنش زایی و سپس، کاستن از شدت آن، متکی است.

وی معتقد است که نمی توان با قاطعیت در مورد تمایل بریتانیا برای بحرانی تر کردن رابطه خود با تهران، صحبت کرد؛ بلکه باید گفت دولت جدید انگلیس، در مرحله ازمون و خطا و بررسی گامهای خود است؛ علاوه بر اینکه کانال های مذاکره بین تهران و لندن برای حل بحران به شکل دوستانه، وجود دارد.

در مورد موضع ایران در زمان حاضر، باعبود معتقد است که این کشور در شرایط دشواری قرار گرفته است، که آن را مجبور به پذیرش تحریمهای آمریکا می کند؛ با این حال، ایران برای رهایی از این تحریمها، تلاش می کند؛ همین مساله است که خطر شعله ور شدن جنگ در منطقه را همچنان پابرجا نگاه می دارد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. شهروند ایرانی گفت:

    تقصیر شما نیست
    تقصیر ماست !!!

    اگه دفعه قبل که دریانوردای انگلیسی رو گرفتیم اونها رو تحویل نمی دادیم یا جنازشون رو تحویل میدادیم اینجور پر رو نمی شدید !!!

    امیدوارم مسیولین کشور ما متوجه پیام های انگلیسی های عزیز بشن و تغییر رفتار بدهند!!!

دیدگاهتان را بنویسید