کاهش ۱۴ درصدی ترافیک تهران با اجرای طرح ترافیک جدید

    کد خبر :582908

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از کاهش ۱۴ درصدی ترافیک تهران با اجرای طرح ترافیک جدید خبر داد.

یوسف حجت در یک برنامه ای رادیویی با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی ترافیک تهران با اجرای طرح ترافیک جدید گفت: این کاهش صبح ها حدود ۴ و در عصرها ۳۰ درصد بوده است. گرچه حمل و نقل عمومی فعلی در حالت ایده آل قرار ندارد اما پیشرفت خوبی نسبت به سال های گذشته دارد. حدود ۲۱ سال پیش چیزی به نام مترو در تهران وجود نداشت اما اکنون ۷خط مترو روزانه ۲.۵ میلیون مسافر را جابجا می کند.

وی در خصوص عدم تمایل مردم برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی اظهار کرد : یکی از دلایل پایین بودن قیمت سوخت در کشور است که سبب می شود مردم ترجیح دهند از خودروی شخصی استفاده کنند و رغبتی به سیستم حمل و نقل عمومی نداشته باشند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران خاطر نشان کرد : به دلیل رویکرد مردم به وسیله نقلیه شخصی ، ناچار شدیم برای کنترل ترافیک به طرح های ترافیک و کنترل آلودگی روی بیاوریم که این طرح ها به خصوص در دوسال اخیر موفقیت آمیز بوده است.

حجت به معایب طرح ترافیک در گذشته اشاره کرد و گفت : طرح ترافیک در گذشته جامعه شهری را به دو دسته تقسیم می کرد.دسته نخست ۱۲۰هزار نفری بودند که همواره می توانستند حتی برای پیش پا افتاده ترین کارها وارد محدوده ترافیکی شوند و گروه دیگر چند میلیون خودرویی بودند که برای کار اضطراری و اورژانسی هم اجازه ورود به این محدوده را نداشتند.

وی اضافه کرد : طرح جدید این تقسیم بندی را از بین برده است و همه مردم در صورت نیاز می توانند وارد طرح شوند و مدیریت ورود و خروج در این محدوده به خود شخص واگذار شده است.

وی دغدغه اصلی اجرای طرح ترافیک را آلودگی هوا دانست و عنوان کرد : در تهران دریافت معاینه فنی خودروها به درستی صورت نمی گرفت اما شرط داشتن معاینه فنی برای ورود به محدوده طرح ترافیک ، انگیزه بالایی برای دریافت آن ایجاد کرد که خود عامل کاهش آلاینده های هواست.

حجت به بررسی مزایای دیگر طرح جدید پرداخت و بیان کرد : در راستای کاهش آلودگی هوا ، ۲۵درصد تخفیف هزینه طرح ترافیک برای خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر باشند درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد : مبلغ عوارض برای زمان های پیک صبح (ساعت ۶:۳۰ الی ۱۰) و پیک عصر (۱۶ تا پایان زمان طرح ) بسیار بالاتر از زمان های دیگر است.همین موضوع سبب شده افراد کارهای غیر ضروری خود را به ساعاتی غیر از اوج ترافیک موکول کنند.همین موضوع آلودگی را نیز به شدت کاهش داده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از کاهش ۱۴ درصدی ترافیک تهران نسبت به زمان مشابه سال گذشته خبر داد و گفت : این کاهش در محدوده زوج و فرد است که صبح ها حدود ۴ و در عصرها ۳۰ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، حجت در خصوص چند خودرویی شدن افراد ثروتمند برای ورود بیشتر به طرح ترافیک توضیح داد : هزینه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک به مراتب بسیار کمتر از خرید خودرو است و اینکه شخص برای ۲۰ روز اقدام به خرید خودروی دوم نماید از نظر منطق اقتصادی به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: این طرح با همکاری نهادهایی مانند شهرداری ، پلیس راهنمایی و رانندگی ، شورای شهر ، شورای هماهنگی ترافیک و … ، برای زمان حال برنامه ریزی شده است و ممکن است چند سال دیگر این کارایی را نداشته باشد و مورد بازبینی قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید