کشتی ایرانی پس از سوخت گیری آبهای برزیل را ترک کرد

    کد خبر :582484

براساس بیانیه اداره بندر پاراناگوئه، یکی از دو کشتی ایرانی بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی آبهای برزیل را بعد از سوخت گیری ترک کرد.

به گزارش رویترز، کشتی باوند ایران که به مدت بیش از ۵۰ روز در بنادر برزیل متوقف شده بود روز دوشنبه بندر پاراناگوئه را ترک کرد.

کشتی دوم ایرانی به نام “ترمه” که دو روز پیش بندر پاراناگوئه را ترک کرده بود روز دوشنبه عازم بندر جنوبی ایمبیتوبا (Imbituba) برزیل شد تا قبل از عزیمت به ایران در آنجا محموله ذرت بارگیری کند.

پس از آنکه دادگاهی در برزیل حکم داد که شرکت نفت دولتی این کشور باید به دو کشتی ایرانی معطل مانده در سواحل برزیل سوخت دهد، «ارنستو آرائوجو» وزیر خارجه این کشور گفت که همه طرف ها باید از حکم این دادگاه پیروی کنند.

وی پس از صدور حکم دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: بر این نکته تاکید داشتیم که شرکت پتروبراس (شرکت نفت دولتی برزیل) ممکن است در فعالیت های خود در آمریکا خسارت ببیند و این احتمال هنوز هم وجود دارد. اما این شرکت براساس حکم دادگاه عمل خواهد کرد.

حکم سوخت رسانی به کشتی های ایرانی از سوی «دیاس توفولی» رئیس دیوان عالی فدرال برزیل صادر شد.

به دنبال فشارهای تحریمی آمریکا، شرکت دولتی پتروشیمی برزیل از ارائه سوخت به دو فروند کشتی باری ایرانی خودداری کرده و این کشتی ها نزدیک به دو ماه در بنادر برزیل در بلاتکلیفی به سر بردند.

بر اساس حکم دادگاه برزیل، شرکت «الوا کوئیمیکا» برزیل در فهرست تحریم‌های آمریکا نیست و پتروبراس باید به کشتی‌های ایرانی حمل‌کننده بار این شرکت سوخت تحویل دهد.

سفارت ایران در برازیلیا چهارشنبه گذشته پیش از صدور حکم دادگاه در پیامی هشدار آمیز برزیل را به قطع واردات کالا در صورت عدم سوخت رسانی به دو کشتی ایرانی که در سواحل این کشور بدون سوخت رها شده اند، تهدید کرد.

«سیدعلی سقائیان» سفیر ایران در برزیل گفت: در صورت خودداری مقام های برزیل از سوخت رسانی به کشتی های ایران، تهران نیازهای خود از جمله ذرت، سویا و گوشت را از دیگر کشورهای آمریکای لاتین تأمین می کند و تمامی واردات خود از برزیل را قطع خواهد کرد.

صادرات برزیل به ایران سالانه حدود دو میلیارد دلار است و تهران یک سوم از صادرات ذرت برزیل را خریداری می کند.

سقائیان پیش تر در مصاحبه ای اظهار کرد که تهران به مقام های برزیل اطلاع داده است که آنان باید موضوع سوخت رسانی به کشتی های ایرانی را حل کنند؛ درغیر این صورت تهران ممکن است در مورد روند تبادلات تجاری خود با این کشور تصمیماتی اتخاذ می کنند.

به دنبال سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران و راه اندازی تروریسم اقتصادی از طریق تحریم ها، شرکت پتروشیمی پترولئو برزیل از ارائه سوخت به دو کشتی ایرانی که به مدت یک ماه است در بنادر برزیل رها شده اند، خودداری می کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید