شکست سنای آمریکا درجلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان

    کد خبر :582412

مجلس سنای آمریکا روز دوشنبه در تلاش خود برای لغو وتوی رئیس جمهور این کشور به مصوبه کنگره که فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را ممنوع می کرد، شکست خورد.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، مجلس سنای آمریکا روز دوشنبه با ۴۵ رأی موافق در برابر ۴۰ رأی مخالف از کسب دو سوم آرای لازم برای لغو وتوی رئیس جمهور باز ماند. بدین ترتیب، مجلس سنای آمریکا نتوانست وتوی «دونالد ترامپ» به مصوبه کنگره که فروش تسلیحات به عربستان سعودی را ممنوع می کند، لغو نماید.

گفتنی است که از ۵۳ عضو جمهوریخواه سنای آمریکا، پنج سناتور به لغو وتوی رئیس جمهور رأی موافق دادند. پانزده سناتور دیگر نیز از رأی دهی امتناع کردند.

شایان ذکر است که در ماه مه، دولت ترامپ از فروش تسلیحات نظامی به ارزشی بالغ بر ۸ میلیارد دلار خبر داد. ترامپ در دفاع از این اقدام خود مدعی شد که قطع فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی روابط آمریکا با این متحد دیرینه را تضعیف کرده و به توان رقابتی آمریکا لطمه خواهد زد.

در مقابل، کنگره در مصوبه ای فروش مهمات با ویژگی هدایت دقیق و تجهیزات مربوطه که ساخت شرکت ریتیون است، ممنوع کرد. هدف کنگره از تصویب این قانون تحت فشار گذاردن عربستان سعودی برای بهبود عملکرد خود در حوزه حقوق بشر و پرهیز از تلفات غیرنظامی در جنگ یمن بود.

گفتنی است که نگرش منفی اعضای کنگره آمریکا به عربستان سعودی پس از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد عربستانی در ترکیه ابعاد تازه ای یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید