سخنگوی وزارت خارجه: برخی مقامات چینی و هندی، این هفته به ایران سفر می کنند

  • سیاسی
  • دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۵۹
    کد خبر :582008

سخنگوی وزارت خارجه گفت: برخی مقامات چینی و هندی در این هفته به ایران سفر می کنند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا به مرور آخرین تحولات و رفت و آمدها پرداخت و افزود: هفته های پر ترافیک و مهمی را پشت سر گذاشتیم و الان هم در آن هستیم که به لحاظ دیپلماتیک و سیاست خارجی اهمیت فوق العاده ای دارد. شرایط خاص و تعیین کننده است.

موسوی خاطرنشان کرد: با سفر ظریف به نیویورک و سپس به آمریکای لاتین و سنگال، یک تحولاتی در این سفرها رخ داد و نقاط عطفی را شاهد بودیم. سفر پربار و موفقیت آمیز بود و به اهداف تعیین شده در تک تک سفرها دست یافتیم. سفر وزیر خارجه عمان و نخست وزیر عراق نیز به تهران صورت گرفت با توجه به روابط خوب ما با کشورهای منطقه و همسایه این سفرها در چارچوب مناسبات دوجانبه در حال انجام است. هم ما و هم آنها هر وقت اراده کنیم با یک اطلاع می توانیم به کشورهای همدیگر سفر و مهمترین مسائل دوجانبه و منطقه ای و بین المللی را بررسی کنیم.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه گفت: کمیسیون مشترک برجام هم دیروز برگزار شد. برخی مقامات چینی و هندی یکی دو سفر در این هفته دارند که اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در وین عنوان کرد: تلاش های دیپلماتیک و روزنه های دیپلماتیک برای حفظ برجام که هم برای ما و هم طرف های باقیمانده مهم است، ادامه دارد و این تلاش ها چه در قالب های ملاقات های دوجانبه و چه کمیسیون مشترک برجام انجام می شود. نشست دیروز در وین همه به درخواست ما بود و هم اروپایی. طرف های اروپایی نسبت به رویکرد جدید ایران در کاهش تعهدات، کمی معترض بودند و از طرف ایران نیز نسبت به بی عملی آنها و برخی اقدامات دیگر از جمله دستگیری برخی ایرانیان در اروپا و استرداد آنها به آمریکا به شدت معترض بوده و خلاف برجام بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اینها هموطنانی بودند که به بهانه نقض تحریم های آمریکا بازداشت شدند که آن موقع این تحریم ها نبوده است. توقیف نفتکش حامل نفت ایران به عنوان نقض برجام در نشست کمیسیون مطرح شد.

وی همچنین گفت: اگر این آمد و شدها به نتیجه نرسید ایران در فرصت باقیمانده گام سوم را برخواهد داشت. از توافقات برگزاری نشست کمیسیون مشترک با حضور وزرای خارجه ایران و 1+4 است که نیاز به برخی مقدمات و بررسی ها دارد که به محض آماده شدن، این نشست برگزار خواهد شد.

موسوی درباره سفر یوسف بن علوی و اینکه آیا طرحی برای کاهش تنش بین تهران و لندن با خودش آورده بود؟ گفت: همان که در خبرها بود در جریان ملاقات او در تهران گذشت. طبیعی است زمانی درباره مسائل منطقه ای و بین المللی صحبت می شود آخرین تحولات درباره بحث کشتی ها و تنش ها در خلیج فارس که ریشه آن مشخص است، صحبت شده، ولی اینکه ایشان به صرف میانجیگری یا موضوع بخصوصی آمده باشد، من تأیید نمی کنم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی گفت: نشست وین رو به جلو و سازنده بود و گفتگوها بسیار صریح و قاطع بود هم هیأت ایران موارد نقض برجام و بی عملی اروپا و اقدامات فشل آنها را به گوش آنها رساند و اعتراض خود را اعلام و هم اروپا نقطه نظرات خود را به صراحت اعلام کردند. قدری فضا شفاف تر برای ادامه کار است. اگر برخی توافقات به نتیجه برسد منجر به نشست کمیسیون در سطح وزرا خواهد شد.

موسوی ادامه داد: هر اتفاقی بیفتد امیدواریم زودتر و دقیق تر و عملی تر بیفتد و ما روی بیانیه های اروپا حساب نمی کنیم و همچنان منتظر اقدامات عملی در اجرای تعهداتشان در برجام هستیم.

وی افزود: اروپایی ها در حرف زدن کم نمی آورند و تعهداتی را می پذیرند این دفعه (نشست وین) احساس این بود قدری جدی تر است، ولی خیلی نمی شود روی حرف حساب کنیم تا اقدام عملی در این خصوص صورت نگیرد و مطالبات روشن ما به صراحت و شفافیت در نامه رئیس جمهور و وزیر خارجه و در نشست کمیسیون مطرح شده است و آنها می دانند دقیقا چه کار باید بکنند اگر اقدام کنند اقدامی مثبت و رو به جلو خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار ظریف با راند پال گفت: راجع به دیدار بخصوصی اظهارنظر نمی کنم. ظریف هر وقت به نیویورک برای انجام ماموریت های بین المللی تشریف می برد در حاشیه آن ماموریت اصلی به درخواست طرف های آمریکایی که می تواند نمایندگان ملت و کنگره باشند، رسانه های آمریکایی، ایشان ملاقات و گفت گو می کند و در آن ملاقات ها عمدتا مواضع ایران را به صراحت و شفافیت برای آمریکایی ها به ویژه افکار عمومی و افراد ذینفوذ بیان کرد.

موسوی تصریح کرد: هیچ ملاقاتی با هیچ مقام دولتی در این سفرها صورت نمی گیرد و ملاقات ها در چارچوب گفتگوهای مردمی و نمایندگان افکار عمومی است. علیرغم ادعای آمریکا مبنی بر اینکه مهد دموکراسی هستند شاهد بودید ظریف و اعضای هیات نمایندگی ما را محدود کردند و بیم دارند صدای ایران در آنجا بهتر شنیده شود و از آن طرف قوانینی دارند که برخی مقامات آمریکایی با مقامات ما دیدار کنند و قبلا هم به دادگاهی کردن برخی مقامات تهدید کرده بودند. من اسم آنها را نمی برم ممکن است در آمریکا آنها را بگیرند و محاکمه کنند و هر زمان هم بروند این ملاقات ها را انجام خواهند داد.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در نشست دیروز کمیسیون مشترک در وین توسط ایران طرح شد بحث توقیف نفتکش حامل نفت خام ایران بود که تلقی ما به عنوان نقض برجام در کمیسیون مشترک مطرح شد و آنها استدلالاتی مطرح کردند و ایران اعلام کرد که برای ایران غیرقابل قبول است یک کشور اروپایی که تحت تحریم آنها نیستیم محموله نفت ایران را توقیف کند.

موسوی خاطرنشان کرد: آنچه یوسف بن علوی گفت چیز تازه ای نیست ایران 1500 مایل ساحل در خلیج فارس دارد و بیشتر آبراه استراتژیک تنگه هرمز در مجاورت ایران است و امنیت آنجا با ماست. معتقدیم اگر بخواهد امنیت منطقه و خلیج فارس و این آبراه بین المللی تامین و تضمین شود هیچ راهی جز همکاری کشورهای منطقه وجود ندارد و ریشه همه مشکلات در خلیج فارس و خاورمیانه به گروه های فراسرزمینی برمی گردد که هزاران مایل دورتر از کشورشان در منطقه ما دخالت و باعث ناامنی و بی ثباتی می شوند. همکاری با کشور دوست و برادر عمان برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز داریم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نامه ظریف به مقام معظم رهبری درباره سریال گاندو گفت: من این خبر را تایید می کنم این نامه از سوی وزیر خارجه به مقام معظم رهبری نوشته شد. صدا و سیما از سازمان های زیر نظر رهبری است و اگر قرار بود گلایه ای باشد خدمت ایشان گفته می شد. آنچه در این سریال تلاش می شود از وزیر خارجه و وزارت خارجه یک چهره منفعل و بی عمل و واداده نشان داده می شد که ما فکر کردیم اگر چنین چیزی هست و آقای ظریف هم گفتند این سریال را ندیده است و اساسا تلویزیون نگاه نمی کند و اگر قرار است ایران به عنوان کشور مقتدر چنین وزیری داشته باشد که این سریال ترسیم می کند ماندن ما و این وزیر و وزارت خارجه جایز نباشد و به لحاظ شرعی باید کسی باشد که همزمان عزت مصلحت و حکمت را سرلوحه کار خود قرار دهد و از صلابتی برخوردار باشد که زبان گویای چنین ملت و تاریخی باشد. مقام معظم رهبری هم پاسخ دادند که مطلقا راضی نیستند به این مجموعه و ایشان اهانتی صورت بگیرد امیدوارم گوش شنوایی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت شیخ زکزاکی رهبر نهضت اسلامی نیجریه خاطرنشان کرد: وزارت خارجه به جد پیگیر این موضوع است و شیخ شخصیت برجسته علمی و مذهبی و دارای جایگاه خاص در بین مسلمانان و شیعیان است. وضعیتی که ایشان و خانواده اش در آن قرار دارند خوب نیست وزارت خارجه همه تلاش ها را برای تغییر این وضعیت انجام می دهد و اگر وزارت خارجه اعلام نمی کند چون دنبال کار تبلیغی و جنجالی نیست و نمی خواهد کارهایی که صورت می دهد وضعیت ایشان را بغرنج تر کند. وزارت خارجه پیگیر موضوع است و حتی در سفر ظریف به سنگال داشت این موضوع را به طرق مقتضی پیگیری کرده بود. اینجا هم اداره کل آفریقا هم در این خصوص کمک می کند و رایزنی هایی با برخی کشورها صورت گرفته است که این وضعیت به نوعی تمام شود. امروز قرار است دادگاهی تشکیل و وضعیت ایشان را بررسی کنند امیدواریم حالتی به وجود بیاید که هم ایشان از این وضعیت خلاص شود و نگرانی هایی که دولت نیجریه دارد برطرف شود و هر چه هست به نفع ایشان، مسلمانان و کشور ایشان تمام شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید