مکرون و پوتین ۲۸ مرداد درباره ایران گفتگو می‌کنند

    کد خبر :581682

رؤسای جمهور روسیه و فرانسه قرار است 28 مردادماه در اقامتگاه تابستانی «امانوئل ماکرون» در فرانسه با یکدیگر در خصوص طیف وسیعی از موضوعات از جمله ایران و اوکراین گفت‌وگو کنند.

به گزارش بازتاب، خبرنگار اخبار روسیه روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» در پیام توییتری خود به دیدار آتی «امانوئل ماکرون» و «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهور فرانسه و روسیه اشاره کرد و نوشت که ایران و اوکراین محور اصلی مذاکرات رهبران دو کشور است.

وی در این پیام توییتری نوشت: «پوتین و ماکرون برای دیدار 19 آگوست (28 مردادماه) در «فو دی بگنکان» آماده می‌شوند. رئیس‌جمهور روسیه با همتای روس خود در اقامتگاه تابستانی وی در «بوقمی لی میموزا» دیدار خواهند کرد تا در خصوص مسئله ایران و تحولات اوکراین با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری روسی تاس نیز در این خصوص گزارش کرد که رؤسای جمهور فرانسه و روسیه قرار است 19 آگوست (28 مردادماه) در اقامتگاه تابستانی «امانوئل ماکرون» با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه این خبر را روز گذشته (شنبه) در شبکه تلویزیونی «بی اف ام» اعلام کرد و گفت: «من برای نشست با رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین آماده می‌شوم که قرار است در چند هفته آینده در فو دی بگنکان و در تاریخ 19 آگوست برگزار شود».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا حدود یکسال پیش علیرغم تأکید آژانس و حتی بسیاری از مقامات آمریکایی بر پایبندی ایران به مفاد برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها و فشارها علیه تهران را با هدف وادار کردن این کشور به مذاکره مجدد با واشنگتن در خصوص یک توافق جدید، تشدید کرد.

با اینحال، نه تنها مقامات ایرانی تأکید کردند که به هیچ عنوان وارد مذاکره مجدد با آمریکا نمی‌شوند، بلکه جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال بعد از یک سال صبر برای جبران آثار ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد که به دلیل عدم تحقق وعده‌های کشورهای اروپایی، گام‌هایی را برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای برمی‌دارد. در گام نخست تعهد ایران به سقف ذخایر اورانیوم و آب سنگین تعلیق شد و در گام دوم نیز ایران غنای اورانیوم تولیدی را از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش داد.

دیگر امضاکنندگان برجام (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در تلاش هستند تا راههایی را برای حفظ این توافق بیابند و روز اول مردادماه، دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هلگا اشمید» معاون «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست نشست فوق‌العاده ششم مرداد کمیسیون مشترک برجام را برعهده خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید