اولین مانور پدافند پرتویی در تهران برگزار می‌شود

    کد خبر :581550

اولین دوره آموزشی پدافند پرتوی ویژه گروه های دوام (داوطلب واكنش اضطراري محله) منطقه 6 با هماهنگی قرارگاه پرتویی سازمان پدافند غیر عامل کشور در ستاد مدیریت بحران این منطقه برگزار شد.

مهدی خسروانی دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه 6 با اعلام این خبر گفت: به دلیل وجود مراکز درمانی متعدد و بیش از 40 بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی در این منطقه لازم است پرسنل بیمارستان ها و سازمان های تخصصی و همچنین شهروندان ساکن این منطقه آموزش های مربوطه را ببینند.

وی افزود: این دوره آموزشی در مراحل بعدی برای پرسنل بیمارستان ها و سازمان های تخصصی از جمله هلال احمر، اورژانس، مراکز درمانی، سازمان بسیج و سازمان آتش نشانی برگزار خواهد شد.

خسروانی با بیان اینکه شیوه واکنش به مواد پرتویی که در مراکزی همچون رادیولوژی ها یا رادیو تراپی ها موجود است نسبت به بحران های طبیعی کاملا متفاوت است، افزود: در این دوره فرایند تخلیه ساختمان، نحوه رفع آلودگی‌ها، تعویض لباس‌ها و شست و شوی خودروها و دیگر لوازم موجود در محیط که بسیار مهم و ضروری است آموزش داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل وجود سایت انرژی اتمی و مراکز متعدد درمانی در محدوده منطقه 6 باید اطلاع رسانی عمومی در این محدوده بیشتر شود تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده تا پایان آبان ماه 15 هزار نفر از شهروندان این منطقه تحت این آموزش ها قرار خواهند گرفت و یک مانور شامل فرایند تخلیه شهروندان نیز برگزار خواهد شد.

خسروانی افزود: با برگزاری آموزش های مورد نیاز آگاهی ها افزایش پیدا خواهد کرد و اثربخشی آن قطعا در خود مردم و سازمان های تخصصی بسیار زیاد خواهد بود.

همچنین حیدری معاون مردم یاری قرارگاه پدافند پرتوی کشور گفت: قرارگاه پرتویی سازمان پدافند غیر عامل پس از بررسی های انجام شده متوجه شد تنها سازمانی که شهروندان را در قالب گروه های دواطلب محلات سازماندهی کرده است، سازمان مدیریت بحران تهران است و به همین دلیل تصمیم گرفت این آموزش ها را در مرحله اول برای گروه های دوام محلات برگزار نماید.

به گزارش فارس، حیدری با بیان اینکه عمده ترین کاری که باید در فاز قبل از بحران انجام شود سازماندهی و آموزش سازمان های عملیاتی و مردم است افزود: هدف از آموزش گروه های دوام محلات این است که بتوانیم از ظرفیت این گروه ها در مانوری که قرار است آبان ماه با موضوع پدافند پرتویی در مرکز هسته ای امیر آباد برگزار شود استفاده نماییم.

حیدری افزود: این دوره آموزشی اولین آموزش چهره به چهره به مردم است که قرارگاه پرتویی سازمان پدافند غیر عامل به طور مستقیم برای مردم برگزار می نماید. این آموزش ها مقطعی نیست و مداوم خواهد بود.

وی در خصوص سرفصل های این دوره آموزشی افزود: از ابتدا تا انتهای مدیریت یک حادثه پرتویی با توجه به ویژگی های این حادثه و تفاوت های آن با سوانح طبیعی از جمله زلزله نیاز دارد که آموزش ها با الزامات خاص به مخاطب منتقل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید