پازل رو به تکمیل ضدمهاجرتی ترامپ

    کد خبر :581182

«وای! چه موفقیت بزرگی درباره دیوار! دیوان عالی ایالات متحده امریکا حکم ممنوعیت را برداشت و روند ساخت دیوار مرزی جنوبی ادامه خواهد یافت. پیروزی بزرگی برای امنیت مرزی و اجرای قانون!» روز گذشته دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود، نسبت به تعلیق حکم دادگاه فدرالی که مانع استفاده دولت از بودجه پنتاگون برای ساخت دیوار مرزی می‎شد اینگونه واکنش نشان داد تا در آستانه انتخابات ریاست‎جمهوری ۲۰۲۰ حتی شده یک قدم به اجرا کردن دست کم یکی از وعده‎های انتخاباتی‎اش نزدیک‎تر شود.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، به موجب این حکم تازه، ترامپ می‎تواند از دو و نیم میلیارد دلار از بودجه وزارت دفاع استفاده کند و به دور مرزهای جنوبی امریکا دیواری بکشد که می‎تواند رؤیای‎اش را برای حصار کشیدن به دور سراسر امریکا عملی کند. این حکم با پنج رأی موافق و چهار رأی مخالف صادر شد. ساخت دیوار مرزی که بتواند مکزیک و ایالات متحده را از یکدیگر جدا کند، یکی از اصلی‎ترین وعده‎های انتخاباتی ترامپ در سال 2016 بود اما با مخالفت شدید دموکرات‎ها روبه‎رو شد. با تعلیق حکم ممنوعیت استفاده از بودجه پنتاگون، ترامپ قادر است پروژه ساخت دیوار را در کالیفرنیا، آریزونا و نیومکزیکو پیگیری کند.

دادگاه فدرال در کالیفرنیا گفته بود کنگره مشخصاً این بودجه را برای ساخت دیوار در نظر نگرفته است. دادگاه فدرال کالیفرنیا، در نتیجه چندین شکایت از ترامپ ممنوعیت استفاده او از بودجه پنتاگون را برای ساخت دیوار مرزی اعمال کرده بود. این شکایت‌ها با هدف جلوگیری از اعلام وضعیت اضطراری بود که به رئیس‎جمهوری امریکا اجازه می‌داد کنگره را دور بزند. ترامپ با استفاده از همین ترفند، اوایل سال‌جاری میلادی با اعلام وضعیت اضطراری در مرز با مکزیک، تلاش کرد راه را برای استفاده از بودجه وزارت دفاع هموار کند و دیوار مرزی‎اش را بسازد.

دموکرات‎ها پیش از این گفته بودند از تمام راه‌های قانونی استفاده خواهند کرد تا مانع از به کارگیری بودجه نظامی در شرایط اعلام وضعیت اضطراری برای احداث دیوار مرزی شوند. نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان این کشور نیز در واکنش به تصمیم دیوان عالی گفت: «دیوان عالی کشورمان تصمیم گرفت به دونالد ترامپ اجازه بدهد از بودجه نظامی کشورمان بدزدد تا هزینه ساخت دیواری ناکارآمد و بیهوده که پیش از این کنگره با آن قویاً مخالفت کرده است، را پرداخت کند. پیشینیان ما یک دولت دموکراتیک را که مردم هدایتش می‎کنند، بنیان نهاده‎اند نه یک حکومت پادشاهی».

رئیس‎جمهوری امریکا مدعی است که ساخت دیوار مرزی می‎تواند باعث کاهش مهاجرت‎های غیرقانونی شود که به گفته او منبع جرایم و اخلال در روند اقتصادی ایالات متحده است. اما دموکرات‎ها می‎گویند اگرچه به‌دنبال افزایش امنیت مرزی هستند اما ساخت دیوار هم هزینه بسیار زیادی می‎طلبد و هم بی‎اثر است. آنها می‎گویند ترامپ با سماجت بر سر ساخت دیوار مرزی، این پروژه را به نماد ضدمهاجرتی امریکا تبدیل کرده است.

روز جمعه، امریکا و گواتمالا توافقی را به امضا رساندند که به موجب آن، پناهجویانی که از هندوراس و السالوادور وارد گواتمالا می‎شوند باید در همان کشور تقاضای پناهندگی کنند. ترامپ که با تهدید این کشور به اعمال تعرفه موفق شده آنها را مجبور به پذیرش آن کند، اعلام کرد که در مقابل کشاورزان گواتمالایی دسترسی بهتری به کار در مزارع امریکا خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه آزادی‎های مدنی امریکا نیز در واکنش به این خبر در بیانیه‎ای اعلام کرد که تمام تلاش خود را می‎کند تا با جلوگیری از این حکم، از میزان «صدمات دائمی و قریب‎الوقوع دیوار مرزی ترامپ بکاهد». گلوریا اسمیت، وکیل محیط زیستی گروه سیرا کلاب نیز ضمن اعلام شکایت از این تصمیم گفت: «تصمیمی که دیوان عالی گرفته باعث بروز یک فاجعه محیط زیستی می‎شود. با کشیدن دیوار به دور کالیفرنیا، نیومکزیکو و آریزونا، آب، زمین‎ها و جوامع محلی این سه ایالت بشدت تحت تأثیر قرار می‎گیرند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید