در روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اعلام شد

راه‌اندازی رشته‌های جدید کاردانش با اولویت نیاز بازار

    کد خبر :581102

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی در برنامه‌های نوسازی، ایجاد هنرستان‌های جدید است گفت: همچنین در شاخه کاردانش ۱۶۰ رشته داریم که عمدتا بروزآوری شده و بخشی از آنها جدید هستند، ولی امیدواریم با توجه به برنامه‌های در حال اجرا، مجموعه رشته‌ها را با دو هدف بروزآوری مجدد و ایجاد رشته‌های جدید در شورای عالی نهایی کنیم.

مصطفی آذرکیش با بیان اینکه با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶؛ ۳۳۰ هزار نفر به جمع هنرجویان افزوده شدند و اکنون تقریبا ۳۵ درصد دانش آموزان در متوسطه دوم در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند افزود: طی سه سال اخیر، حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز داشتیم که اکنون به بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی افزود: در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم و در چهار بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر دارای هنرجو در شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای هستیم که ۲۰۳ رشته را شامل می‌شود؛ از این تعداد ۱۶۰ رشته مربوط به کاردانش و ۴۳ رشته مربوط به فنی و حرفه ای است.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره راه‌اندازی رشته‌های جدید هنرستانی گفت: رشته‌های شاخه فنی و حرفه‌ای بعد از نظام جدید آموزشی مشمول بازنگری اساسی در محتوا و شیوه ارزشیابی حرفه ای شدند و ارزشیابی‌ها شایستگی محور شد.

آذرکیش ادامه داد: اما در شاخه کاردانش ۱۶۰ رشته داریم که عمدتا بروزآوری شده و بخشی از آنها جدید هستند، ولی امیدواریم با توجه به برنامه‌های در حال اجرا، مجموعه رشته‌ها را با دو هدف بروزآوری مجدد و ایجاد رشته‌های جدید در شورای عالی نهایی کنیم.

وی در پاسخ به اینکه یکی از گلایه‌های خانواده‌ها در دسترس نبودن هنرستان‌ها در مناطق است؟ گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی پوشش ۱۰۰ درصدی هنرستان‌ها در تمام مناطق آموزشی کشور است. تنوع و تعدد رشته‌ها تا جای ممکن رقم خورده و ۲۰۳ رشته در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و نیز بازار کار دایر شده است. با توجه به اقتضائات آموزش‌های مهارتی که ماهیتا مشارکتی است شاید امکان پوشش همه رشته‌ها را در یک منطقه نداشته باشیم ولی رشته‌هایی که نیاز بازار کار در هر منطقه می‌طلبد و متقاضی بالایی دارد را با اولویت راه‌اندازی می‌کنیم.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون ۷۱۰۰ هنرستان در سراسر کشور داریم که ۴۴۰۰ هنرستان کاردانش و ۲۷۰۰ هنرستان فنی و حرفه‌ای است عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی در برنامه‌های نوسازی، ایجاد هنرستان‌های جدید است.

آذرکیش افزود: یکی از راه‌های دیگر برای افزایش سهم هنرجویان استفاده از ظرفیت‌های خارج از آموزش است. امسال ۱۱۹ هزار هنرجوی هنرستان‌های کاردانش در خارج از آموزش و پرورش در مراکز دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای جهاد کشاورزی، شهرک‌های صنعتی، موسسات تولیدی و خدماتی حضور دارند. آمار برونسپاری در سال ۹۶ حدود ۵۵ هزار بود که امسال افزایش بیش از دو برابری را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه با توجه به تکلیف برنامه ششم توسعه؛ سیاست‌ افزایش هنرجویان به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام شده و منتظریم که در نهایت بعد از اعلام هدایت تحصیلی یک رشد حداقلی را داشته باشیم گفت: هدف گذاری ما برای پایه دهم ۳۶.۶ تا ۳۸.۵ درصد افزایش ورودی جدید است. به هنرستان‌های گسترده‌تری برای پوشش این درصد نیاز داریم که یا باید فضای جدید ایجاد شود و یا از ظرفیت‌های خارج از آموزش و پرورش استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به فرارسیدن هفته ملی مهارت اظهار کرد: رشد بهره وری در اقتصاد، شتاب‌دهی و نوآوری در چرخه تولید و ارتقای توان کارآفرینی کشور با هدف تأمین رشدی پویا و بهبود شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و در نهایت نیل به اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله، تنها با تکیه بر افزایش سهم سرمایه‌های انسانی ماهر و کارآمد قابل دستیابی است. در این راستا، پرورش نیروهای انسانی زمینه ساز اقتصاد مقاومتی و دستیابی به جایگاه اول منطقه‌ای در تولید علم و فناوری مستلزم ایجاد ارتباط نزدیک بین آموزش و بخش‌های مختلف اقتصادی است.

وی افزود: بی تردید جهت اجرایی سازی منویات مقام معظم رهبری و توصیه‌های رئیس جمهور در زمینه مهارت آموزی دانش آموزان، نیازمند مشارکت هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های غیردولتی متولی مهارت و بخش‌های خصوصی از جمله کارخانجات، کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و مجتمع‌های کشت و صنعت هستیم. امید است با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های اسناد بالادستی، سیاست‌های ابلاغی بویژه در حوزه اشتغال و کار آفرینی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی، بتوانیم با مدیریتی مشارکتی، برنامه ریزی واقع بینانه و عزمی جهادی برای ترویج و اشاعه فرهنگ مهارت گرایی و کارآفرینی با تکیه بر ظرفیت‌های موجود در کشور، سهم صادراتی بیشتر و ارزش افزوده بالاتری را به ارمغان آورده و جایگاهمان را در منطقه و جهان پایدار و مستحکم‌تر کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید