پلن «B» ترامپ درباره ایران به کجا رسیده است؟

    کد خبر :580915

یک رسانه آمریکایی نوشت، برنامه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف نظامی به منظور تأمین امنیت تنگه هرمز تاکنون موفقیتی به دنبال نداشته است.

«نیک کانینگهام» روزنامه‌نگار حوزه نفت، گاز، انرژی، سیاستگذاری زیست محیطی و سیاست بین‌الملل در یادداشتی در پایگاه آمریکایی اویل پرایس نوشت، پس از عقب‌نشینی ترامپ از اقدام نظامی علیه ایران، آمریکا به دنبال «پلن بی» برای مقابله با ایران بود تا بتواند با تشکیل ائتلاف نظامی بین‌المللی نفتکش ‌های عبوری از تنگه هرمز را اسکورت کند.

در ادامه این مطلب آمده است: اما طرح دولت ترامپ مبنی بر صف آرایی نیروهای دریایی جهان برای حفاظت از خطوط کشتیرانی در خلیج فارس به خوبی پیش نمی رود.

به گزارش تابناک؛پس از عقب نشینی ترامپ از حمله نظامی به ایران در ماه گذشته (طرح اول یا نقشه A)، نقشه “B” (یا طرح دوم) آمریکا این بود که طرفین ذینفع را به اسکورت نفتکش ها در تنگه هرمز متقاعد کند.

هدف از این طرح، تضمین ادامه صادرات نفت از خلیج فارس است تا به این ترتیب یکی از اصلی ترین اهرم های فشار ایران برداشته شود و تحریم ها ادامه یابد تا جایی که راهبرد دولت ترامپ یعنی تغییر رژیم ایران محقق شود.

بسیاری هنوز بر این باورند که هرچند ترامپ به جای جنگ واقعی به جنگ اقتصادی روی آورده است، هدف اصلی او تغییر رژیم ایران است. در نتیجه، این طرح به گل نشست و متحدان نزدیک آمریکا در تلاشند تا خود را از این اقدام ایالات متحده دور نگه دارند.

طرح کلی راهبرد امنیت دریایی اروپا ـ که در روزهای اخیر ارائه شد ـ هرچند بازتابی از این اقدام آمریکاست، به وضوح از آن جداست.

جاناتان آلترمن، دبیر برنامه خاورمیانه در «مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی» نیز به بلومبرگ گفت: «ایجاد یک راهکار اروپایی بیانگر این پیام آشکار است که اروپا برای دور نگه داشتن خود از سیاست آمریکا در مقابل ایران هر اقدامی انجام می دهد. اروپا خواهان یک فاصله واقعی است.»

وزیر خارجه فرانسه نیز با اعلام تلاش اروپا برای فراهم کردن شرایط گفت‌وگوهای منطقه ای پیرامون امنیت دریایی تأکید کرد، این اقدام مخالف سیاست فشار حداکثری آمریکا است.

آدام ماونت (Adam Mount)، دبیر پروژه وضعیت دفاعی در فدراسیون دانشمندان آمریکا نیز به بلومبرگ گفت، نگرانی و ملاحظات متحدان آمریکا درباره مشارکت در عملیات های مشترک تحت فرماندهی آمریکا به طور روز افزون در حال افزایش است.

روشن است که اروپا به انگیزه های دولت ترامپ اعتماد ندارد و به این ترتیب آمریکا در اقدامات نظامی خود در خلیج فارس تنها مانده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید