کشف کنده درختی که هنوز زنده است!

    کد خبر :580706

محققان در جنگلی در نیوزلند کنده درختی کشف کرده اند که هرچند برگ ندارد اما زنده است. آنها متوجه شدند ریشه های این کنده از آب و مواد قندی درختان زنده اطراف تغذیه می کند.

دانشمندان متوجه شده اند درختان می‌توانند از طریق ریشه‌های خود به درختان آسیب دیده دیگر کمک کنند.

هنگامیکه دانشمندان به کنده درختی در نیوزلند برخورد کردند که با وجود نداشتن برگ همچنان زنده بود، متوجه این نکته شدند. دانشمندان متوجه شدند این کنده از طریق ریشه خود قندی که در ریشه درختان دیگر تولید می‌شود را جذب می‌کند.

دانشمندان با توجه به این کشف معتقدند به جای آنکه درختان را به طور جداگانه بررسی کرد باید آنها را «سوپرارگانیسم» به حساب آورد. به طور دقیق شبکه ای درهم تنیده از ریشه‌های درختان که منابع مغذی را به اشتراک می‌گذارند «سوپرارگانیسم» جنگلی نامیده شده اند.

«سباستین لوزینگر» یکی از استادیاران دانشگاه فناوری آوکلند درباره این کشف می‌گوید: مارتین بادر (همکارم) و من هنگام پیاده رودی در غرب اوکلند با این کنده درخت «کوری» (kauri) برخورد کردیم. این کنده خیلی عجیب بود زیرا هرچند هیچ برگی نداشت اما زنده بود. دانشمندان میزان جریان آب در کنده و درختان اطراف آن را بررسی کردند. آنها متوجه شدند این کنده از آب درختان همسایه تغذیه می‌کند.

سپس با کندن زمین دریافتند ریشه‌های این کنده قدیمی با درختان همسایه نیز گره خورده است. هرچند گره خوردگی ریشه‌های درختان زنده از یک گونه پدیده‌ای معمول است اما این نمونه عجیب بود.

به گزارش مهر ،به گفته محققان امکان دارد گره خوردگی ریشه‌های درختان مدتها قبل از آن به وجود آمده باشد که درخت پیر به کنده تبدیل شده باشد. به این ترتیب ریشه‌های درهم تنیده همچنان مواد مغذی و آب را به کنده می‌رسانند.

همچنین محققان با بررسی کنده و درختان اطراف آن متوجه شدند آنها در زمان‌های متفاوتی آب دریافت می‌کنند. هرچند هنوز مشخص نیست چرا درختان این کنده را زنده نگه داشته اند اما دانشمندان توضیحی احتمالی برای این امر ارائه کرده اند. به گفته آنان ریشه‌های کنده احتمالاً نقش یک پل را دارد و به درختان دیگر اجازه می‌دهد به منابع بیشتری مانند آب و مواد مغذی دسترسی یابند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید