آمریکا و متحدانش نیروی بیشتر به حیات خلوت ایران اعزام نکنند؛ تاریخ نشان می دهد این تصمیم اوضاع را وخیم تر خواهد کرد

    کد خبر :580693

تام اوکونور در نیوزویک نوشت: تاریخ نشان می دهد که اعزام نیروهای بیشتر به حیات خلوت ایران فقط به بدتر شدن اوضاع منجر خواهد شد. اخیرا دولت ترامپ تصمیم گرفت که نیروهای بیشتری را برای مقابله با تهدیدات ایران به منطقه خلیج فارس اعزام کند. دولت بریتانیا نیز پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف دریایی برای تامین امنیت کشتی های تجاری در تنگه هرمز را مطرح کرده است. اما این اقدامات می توانند خطر درگیری با ایران را افزایش دهند.

به گزارش بازتاب؛ در ادامه این مطلب آمده است:‌دولت ترامپ از ماه مه یک ناو هواپیمابر، تعدادی بمب افکن و 2500 نیروی جدیدی را به خاورمیانه اعزام کرده است. این هفته برای اولین بار از سال 2003 تعدادی سرباز آمریکایی وارد پایگاه نظامی در عربستان شدند.

شانزده سال بعد از جنگ عراق، واشنگتن دوباره در آستانه تقابل با کشور دیگری در منطقه قرار گرفته است. ترامپ در ماه های اخیر تلاش کرد که تهران را با تحریم های یکجانبه و کمک متحدان عربی خود در خلیج فارس منزوی کند. اما متحدان اروپایی آمریکا در کنار روسیه و چین در مقابل این فشارها مقاومت کرده اند. آمریکا سال گذشته از توافق هسته ای برجام خارج شد.

اما پیش شرط های تعیین شده توسط مقامات آمریکایی احتمال مذاکره بین دو طرف را کاهش داده است. به همین خاطر کارشناسان نگرانند که دو طرف در مسیر تقابل نظامی قرار گرفته باشند.یک کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با مجله ما گفت : «دولت ترامپ خود را در یک بن بست دیپلماتیک گرفتار کرده است. به نظر می رسد که پنجره دیپلماسی در هفته های اخیر بسته شد. واشنگتن در شرایط کنونی دارای انعطاف پذیری استراتژیک در منطقه نیست. به طور ویژه حضور نیروهای آمریکایی در عربستان خطرناک به نظر می رسد. ظاهرا آمریکا از اشتباهات گذشته خود درس نگرفته است».

اما حضور نظامی آمریکا در عربستان در گذشته در بین هر دو جامعه شیعه و سنی عربستان جنجال برانگیز بوده است. حضور سربازان آمریکایی در منطقه به عنوان یکی از انگیزه های اصلی بمب گذاری سفارت آمریکا در کنیا در سال 1998 و حملات یازده سپتامبر در سال 2001 در نظر گرفته می شود.

ترامپ در گذشته بارها از دولت های قبلی به خاطر جنگ های خاورمیانه انتقاد کرده بود. اما او دوباره کشورش را در مسیر جنگی دیگر در خاورمیانه قرار داده است. به نظر می رسد برخی افراد تندرو در دولت از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه نقش مهمی در تشدید تنش ها بین دو کشور داشته اند.

سینا عضدی، پژوهشگر مطالعات امنیت در مصاحبه با ما گفت : «حتی در صورتی که آقای ترامپ با یک حمله محدود علیه ایران موافقت کند، احتمال گسترش درگیری و شروع یک جنگ تمام عیار در منطقه وجود دارد. ارسال سربازان آمریکایی به عربستان می تواند قدرت بازدارندگی آمریکا را تقویت کند. اما به نظر نمی رسد که انجام یک حمله زمینی در بین گزینه های آمریکا قرار داشته باشند. به همین خاطر نیروهای زمینی در عمل کاربردی نخواهند داشت. رهبران ایران تصور می کنند که ترامپ تمایلی به استفاده از سربازان خود نخواهد داشت. ایران در گذشته همیشه خلیج فارس را به عنوان حیات خلوت خود در نظر گرفته است و حضور نیروهای خارجی در این منطقه را تهدیدی برای امنیت خود می داند»

بریتانیا همچون دیگر طرف های برجام از توافق هسته ای با ایران حمایت می کند. اما اخیرا دولت این کشور نقش پر رنگ تری را در کمپین فشار دولت ترامپ بر عهده گرفته است. نیروی دریایی بریتانیا اوایل ماه نفت کش ایرانی گریس 1 را در تنگه جبل الطارق توقیف کرد. مقامات بریتانیایی ادعا می کنند که این نفت کش بر خلاف تحریم های اتحادیه اروپا در حال انتقال نفت به سوریه بوده است. ایران نیز تقریبا یک هفته پیش یک نفت کش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرد.

مقامات بریتانیایی در روزهای اخیر پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف نظامی دریایی در خلیج فارس را مطرح کرده اند. وقایع اخیر برای بسیاری از تحلیلگران یادآور جنگ نفت کش ها در طول جنگ ایران-عراق در دهه 1980 است. آمریکا و قدرت های غربی در این جنگ از رژیم صدام حسین حمایت می کردند. در این دوره زمانی چندین حادثه مرگبار در منطقه رخ داد.

اما در هفته های اخیر مقامات ایرانی و آمریکایی درخواست های متناقضی را به عنوان شرط شروع مذاکره مطرح کرده اند. آمریکا خواستار توقف حمایت ایران از گروه های شبه نظامی در منطقه و برنامه موشک های بالستیک شده است. ایرانی ها نیز تاکید کرده اند که تا زمان برداشته شدن تحریم ها به میز مذاکره برنخواهند گشت. بن بست کنونی احتمال بروز درگیری در منطقه را افزایش داده است.

شاهد قریشی تحلیلگر در این ارتباط گفت : «دولت ترامپ با خروج از توافق برجام و گسترش حضور نظامی خود در منطقه احتمال بروز جنگ را افزایش داده است. جنگ های گذشته چندین تریلیون دلار برای آمریکا هزینه به دنبال داشتند. هیچ توجیهی برای تکرار کردن اشتباهات گذشته وجود ندارد. دولت ترامپ باید نگرش خود در قبال ایران را تغییر دهد. آن ها برای کاهش تنش در منطقه باید به دیپلماسی روی آورند. بازگشتن به توافق برجام می تواند گام خوبی در این مسیر باشد. واشنگتن همچنین باید زمینه ای را برای بهبود روابط بین ایران و کشورهای عربی خلیج فارس از جمله عربستان و امارات فراهم کند. در نهایت تهران و همسایگانش باید یک چارچوب امنیتی برای منطقه طراحی کنند. آمریکا از این طریق می تواند شرایط لازم برای خروج خود از منطقه را فراهم کند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید