چند دیدار غیررسمی بین حماس و سوریه در تهران انجام شده اما پرونده روابط این دو همچنان پیچیده است

    کد خبر :579856

هانی إبراهیم در الاخبار نوشت: در حالی که جمهوری اسلامی در ایران و جنبش حماس بار دیگر به دنبال اعتمادسازی متقابل هستند و حماس به موضع گیری خود در ضمن محور مقاومت در طول دو سال اخیر بازگشته است، براساس اطلاعات منابع آگاه، این جنبش به پیوستن ائتلاف دفاعی مشترک با دیگر طرف‌های محور، نزدیک شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: طبق گزارش‌های منابع اگاه، سفر یک هیئت بلند پایه از جنبش حماس به تهران و دیدار با رهبری جمهوری اسلامی، که برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ انجام شد، در پاسخ مثبت به دعوت ایران از اسماعیل هنیه صورت گرفت؛ کسی که بار‌ها برای خروج از نوار غزه تلاش کرد، اما با مخالفت مصر مواجه شد.

طی دو سال گذشته، مسئولان نظام مصر چهار مرتبه با درخواست هنیه برای یک سفر خارجی به چند کشور، مخالفت کردند. با این حال، هنیه در آغاز سال جاری تلاش کرد با تصمیم خود در مورد ماندن در قاهره به مدت ۴ هفته متوالی، به مصری‌ها فشار وارد کند، اما این راه موافقت آمیز نبود و وی مجبور به بازگشت به غزه شد.

در رابطه با دیدار هیئت حماس با مسئولان ایرانی، منابع مذکور تاکید می‌کنند که حماس از تمایل خود برای تقویت روابطش با تمام طرف‌های محور مقاومت، با هدف رسیدن به توافقی مبتنی بر تشکیل یک ائتلاف دفاعی مشترک، صحبت کرده است.

براساس اطلاعات رسیده به الاخبار، با وجود دیدار‌های صورت گرفته بین طرف‌هایی از حماس و مسئولان دولت سوریه، که به صورت غیر رسمی و با هدف بازگشت روابط انجام شد، این پرونده همچنان پیچیده باقی مانده است. با این حال، حماس از حمایت‌های ایران اظهار خشنودی می‌کند؛ بویژه انکه ایت الله خامنه ای، حماس را در قلب فلسطین و فلسطین را در قلب جهان اسلام دانسته و تاکید می‌کند که ایران با هیچ دولتی در جهان در خصوص مساله فلسطین تعارفی ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید