مقاومت خوراکی‌ها در برابر افت تورم

    کد خبر :579780

پس از افت نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت و خرداد ماه، در تیرماه باردیگر این شاخص با رشد همراه شد. هرچند دراین ماه همچنان روند نزولی نرخ تورم نقطه به نقطه (نسبت به مدت مشابه سال قبل) حفظ شده است و با افت ۲.۴ درصدی از ۵۰.۴ درصد خرداد به ۴۸ درصد رسیده است، اما رشد ۲ درصدی تورم ماهانه این پرسش را مطرح می‌کند که دلیل این تغییر مسیر چیست؟

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، با بررسی میزان رشد شاخص تورم ماهانه در تیرماه امسال علاوه بر گروه مسکن، آب، برق و گاز که با ضریب اهمیت 35.5 درصدی و تورم ماهانه 4.4 درصدی سهم بزرگی در رشد شاخص کل داشته است، رشد برخی از کالاهای خوراکی نقش مهمی در رشد 2.8 درصدی تورم ماهانه تیر ماه داشته است.

تغییرات قیمت‌ها درتیر ماه در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «لبنیات و تخم مرغ» شامل تخم مرغ، ماست پاستوریزه، شیر پاستوریزه سپس گروه «نوشیدنی‌ها» شامل انواع چای خارجی، نوشابه و آبمیوه و در نهایت گروه «ماهی‌ها و صدف داران» بوده است.

دراین ماه شاخص تورم لبنیات و تخم مرغ با 10 درصد بالاترین میزان افزایش نسبت به ماه خرداد را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که شاخص کل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دراین ماه 1.3 درصد رشد داشته است. در زیرگروه نوشیدنی‌ها نیز با رشد 5.5 درصدی شاخص تورم ماهانه روبه‌رو هستیم. شاخص تورم نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز دراین زیرگروه 67.8 درصد بوده است. ماهی‌ها و صدف داران نیز با رشد 3.4 درصد در یک ماه رتبه سوم بالاترین رشد تورم ماهانه را از آن خود کرده است. البته روغن هم در تیرماه رشد 2.2 درصدی را تجربه کرده است.

همچنین در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «بهداشت و درمان» شامل خدمات بیمارستانی وخدمات طبی سرپایی با 5.9 درصد رشد ماهانه بالاترین رشد را داشته است. گروه «مسکن، آب، برق و گاز» نیز که مسکن، اجاره و خدمات و نگهداری را در بر

می گیرد 4.4 درصد نسبت به خرداد افزایش یافته است. در زیرگروه‌های این بخش تورم ماهانه مسکن و اجاره هر یک 4.1 درصد، و خدمات، نگهداری و تعمیر واحد مسکونی با 2.3 درصد رشد شاخص تورم روبه‌رو شده است.

درتیرماه همچنین در بخش خدمات نیز شاهد رشد به نسبت بالای تورم ماهانه هستیم به‌طوری که گروه تفریح و فرهنگ نیز با تورم ماهانه 4 درصدی، هتل و رستوران با 3.3 درصد، حمل و نقل با 2 درصد، آموزش با 2 درصد و مبلمان و لوازم خانگی با 2.7 درصد تورم ماهانه همراه بوده است.

شاخص‌هایی که کاهش یافت

درحالی که در تیرماه برخی از گروه‌ها با افزایش شاخص تورم همراه بود، برخی از کالاها نیز افت داشته است. براین اساس گروه قند، شکر و شیرینی‌ها با افت 4.5 درصدی نسبت به ماه خرداد بیشترین افت ماهانه را داشته است. پس از آن سبزیجات نیز با کاهش 2.5 درصدی در رتبه بعدی قرار دارد و در نهایت میوه و خشکبار هم با افت 1.1 درصدی در جایگاه بعدی کاهشی‌ها قرار داشته است.

گفتنی است نرخ تورم 12 ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ به 40.4 درصد رسید که نسبت به خرداد (37.6 درصد) 2.8 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 48 درصد محاسبه شده است که نسبت به ماه قبل (50.4 درصد) 2.4 واحد درصد کاهش یافته است.

همچنین شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 1.3 درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» 3.5 درصد افزایش نشان می‌­دهد. درصد تغییرات شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به تیر ماه 97 برای این دو گروه به ترتیب 71.8 و 38.4 درصد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید