مسیر سخت جانسون در گردنه برگزیت

    کد خبر :579717

پس از حدود سه سال اقامت در دفتر نخست‎وزیری انگلیس، روز گذشته آخرین فرصت حضور ترزا می، نخست‎وزیر سابق بریتانیا در دفترش بود تا برای آخرین بار در برابر پرسش‎هایی که دوره کوتاه نخست‎وزیری‎اش در اذهان سیاستمداران ایجاد کرده بود، پاسخگو باشد و قضاوت درباره دوران نخست‎وزیری خود را به تاریخ بسپارد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، او خطاب به اعضای پارلمان گفت: از اینکه کلید داونینگ استریت را در دست شخصی می‎گذارد که شاید بتواند برگزیت را با اهدافش پیگیری کند و آینده‎ای روشن را برای کشورش رقم بزند خوشحال است. قرار شد او پس از پایان پرسش‎های اعضای پارلمان آخرین سخنرانی خود را انجام بدهد و پس از آن بوریس جانسون اعضای کابینه‎اش را معرفی کند. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، از آخرین فرصت استفاده کرد و بار دیگر ضمن سپاسگزاری از «اقدامات سازنده ترزا می‌ برای ارائه خدمات عمومی» از اقدامات نه چندان مثبت او در عرصه اقتصاد، بی‎خانمان‎ها و برگزیت انتقاد کرد. کوربین از ترزا می‌ خواست که برای مقابله با «بی‎برنامگی جانشین او» به کوربین بپیوندد. سپس چند نفر از اعضای پارلمان پرسش‎هایی را درباره مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی مطرح کردند.

بوریس جانسون پس از پیروزی در رقابت بر سر نخست‎وزیری انگلیس و تحویل گرفتن کلید خانه داونینگ استریت، از اراده‎اش برای «متحد کردن حزب محافظه‎کار» سخن گفت تا از همان بدو ورود به دفتر نخست‎وزیری نشان بدهد بهترین گزینه برای برون رفت انگلیس از بحران سیاسی کنونی است.

به گزارش گاردین، او قرار بود روز گذشته پس از دیدار با ملکه، اعضای کابینه خود را اعلام کند. نزدیکان بوریس جانسون پیش از این گفتند که انتخاب این اعضا با این هدف صورت گرفته که حزب فراتر از مسأله برگزیت بتواند اتحاد و انسجام خود را بازیابی کند. اما برخی همکاران سابق او گفتند از «بوریس تنبل» نباید انتظار داشت بتواند با موفقیت برگزیت را به سرانجام برساند. فیلیپ هاموند، وزیر دارایی انگلیس که پیش از این گفته بود به دلیل اختلاف با جانسون در صورت پیروزی او از سمت خود استعفا می دهد نیز روز گذشته نامه استعفایش را منتشر کرد.

بوریس جانسون پیش از آغاز رسمی کار خود، با هجمه‎ای از واکنش‎ها مواجه شد.

بزرگ‎ترین چالش پیش روی او حل گره کور برگزیت است که باعث استعفای ترزا می‌ شده بود. در حالی که پارلمان این کشور اعلام کرده به هیچ عنوان توافق کنونی را نمی‎پذیرد، روز گذشته کمیسیون اروپا نیز تصریح کرد حاضر به توافق دوباره بر سر خروج بریتانیا از اروپا نیست. به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی کمیسیون اروپایی گفت، این کمیسیون تمایل دارد با بوریس جانسون همکاری کند اما محدودیت‌ها مشخص و واضح هستند. ما حاضر به همکاری سازنده با جانسون هستیم تا به یک برنامه برگزیت منظم برسیم اما نمی‎توانیم به یک توافق دیگر تن بدهیم.» اما جانسون که بیش از هر چیز بر کامل کردن برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا پیش از ضرب الاجل ۳۱ اکتبر تمرکز کرده، می‎خواهد با کنار گذاشتن بخش‎های بزرگی از توافق کنونی بار دیگر با اتحادیه اروپا به مذاکره بنشیند.

کاتیا آدلر، گزارشگر بی‎بی‎سی، در یادداشتی نوشته است: «هر اتفاقی که بر سر برگزیت بیفتد، فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپایی متحدان نزدیک انگلیس باقی می‎مانند و درباره مسائلی مانند تحریم روسیه و محافظت از حقوق بشر هم‎جبهه خواهند ماند. در سکوی جهانی، اتحادیه اروپا و انگلیس دوستان و شرکای خوبی برای هم هستند. اما لحن دوستانه و خوشامدگویی صمیمانه اتحادیه اروپا به جانسون نباید باعث این سوءتفاهم شود که آنها درباره برگزیت کوتاه می‎آیند.

تبریک آنها به جانسون به این معنا نیست که هرچه نخست‎وزیر تازه بخواهد به عمل هم می‎رسد. بدون شک جانسون برای به ثمر نشاندن وعده‎هایی که داده مسیر بسیار مشکلی خواهد داشت.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید