زنگ خطر برای افزایش بی‌رویه ورود پساب‌های کشاورزی به کرخه

    کد خبر :57968

یک مقام مسئول افزایش پساب حاصل از کشت‌های غیرمتعارف تابستانه شلتوک در منطقه دشت آزادگان را زنگ خطری برای هدر روی مقادیر زیاد آب از رودخانه کرخه و ورود زه آب به زهکش‌های اصلی دانست.

به گزارش بازتاب به نقل از وزارت نیرو، حمیدرضا خدابخشی، معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان افزود: کشت‌هایی که بر خلاف الگوی مصرف مصوب و خارج از ظرفیت انتقال زهکش‌های موجود در منطقه دشت آزادگان صورت می‌گیرد، باعث هدر روی مقادیر زیادی آب از رودخانه کم بضاعت کرخه شده و زه آب زیادی را وارد زهکش‌های اجرا شده و زهکش‌های اصلی CMD و EMD می‌کند.

وی اضافه کرد: سازمان آب و برق خوزستان در اقدامی ضربتی در سال گذشته، مقادیر زیادی از رسوبات این زهکش‌ها را لایروبی و موانع ایجاد شده روی این زهکش‌ها را با هزینه ای افزون بر ۱۰ میلیارد ریال برطرف کرد.

معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: به منظور بررسی همه جانبه این پدیده نوظهور و با استفاده از مشاوران مجرب، موضوع بازنگری و علاج بخشی سیستم زهکش‌های دشت آزادگان از سال ۹۵ آغاز و در فاز اول، با برگزاری مناقصه عمومی و انتخاب پیمانکار، قرارداد عملیات لایروبی و احداث زهکش مجزا جهت تخلیه زه آب زهکش EMD از خرداد ماه امسال ابلاغ شده است.

خدابخشی همچنین از نصب چهار دستگاه پمپ در محل تخلیه زهکش و تسریع در خروج زه آب‌ها خبر داد و افزود: همزمان با استقرار پیمانکار مربوطه در منطقه، عملیات لایروبی بازه انتهایی زهکش توسط سه دستگاه بیل معمولی و یک دستگاه بیل بوم بلند آغاز شده است که تاکنون بیش از یک کیلومتر از آن لایروبی شده تا تخلیه زه آب با شتاب بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: به زودی عملیات مناقصه ساخت ایستگاه پمپاژ زهکشی روی زهکش اصلی CMD نیز آغاز می‌شود.

خدابخشی، همچنین به ترمیم بخش‌هایی از خاکریز برم زهکش CMD که در مجاورت پروژه قدس دچار آبشستگی شده اشاره و تصریح کرد: به منظور اطلاع از آخرین وضعیت سطح زه آب، بازدیدهای ادواری توسط گروه‌های مختلف کارفرمایی، پیمانکار و مشاور پروژه از مسیر زهکش‌ها برنامه ریزی شده تا در صورت بروز هرگونه مشکل، اقدامات لازم به سرعت برنامه ریزی و اجرا شود.

معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که کشاورزان عزیز با کنترل مصارف آب و نوبت بندی‌های مناسب آبیاری، ضمن صیانت از این نعمت بزرگ الهی و جلوگیری از مصرف بی رویه و کاهش زه آب‌ها ما را در خدمات رسانی مناسب یاری کرده و همکاری لازم را با عوامل سازمان آب و برق خوزستان و شرکت‌های مربوطه مستقر در منطقه داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید