ناو آمریکا از تنگه راهبردی تایوان عبور کرد

    کد خبر :579529

علیرغم هشدار شدید پکن به واشنگتن و تایپه، ناو آمریکا از تنگه راهبردی تایوان عبور کرد.

به گزارش بازتاب به نقل ار رویترز، ارتش آمریکا اعلام کرد که یک فروند ناو نیروی دریایی این کشور از تنگه راهبردی تایوان عبور کرده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، کشتی جنگی «آنتیتام» (Antietam) آمریکا به ۱۱۲ مایلی (۱۸۰ کیلومتری) تنگه تایوان فرستاده شد و «کلی داس» (Clay Doss) سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در این خصوص ادعا کرده است: عبور این کِشتی از میان تنگه هرمز، نمایانگر تعهد آمریکا به ایندو- پاسیفیک آزاد و باز است!

این در حالیست که چین دیروز چهارشنبه آمریکا و متحدانش آن را متهم کرد که با گسترش حضور نظامی خود در منطقه و افزایش توان نظامی برخی کشورها همچون تایوان به ثبات استراتژیک جهانی ضربه می‌زنند.

وزارت دفاع چین گزارشی را با عنوان «رقابت استراتژیک بین‌المللی در حال افزایش است» منتشر کرده بود و در آن آورده که آمریکا سیاست‌های یکجانبه را اتخاذ کرده و استراتژی‌های نظامی و امنیت ملی خود را پیش می‌برد.

وزارت دفاع چین هشدار داده بود که این کشور در صورتی که حرکتی در راستای استقلال تایوان صورت بگیرد برای جنگ آمادگی دارد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده بود: آمریکا موجب شکل گیری رقابت میان کشورها شده و عاملی شده تا این کشورها هزینه‌های نظامی خود را افزایش بدهند. افزایش زرادخانه‌های هسته‌ای و سرمایه گذاری در بخش‌های سایبری و موشکی مواردی هستند که امنیت منطقه و جهان را برهم می‌زنند.

آمریکا اخیراً با فروش ۲.۲ میلیارد دلار سلاح به تایوان موافقت کرده که این امر موجب خشم پکن شده است.

در پی این اقدام واشنگتن، وزارت خارجه چین از تحریم شرکت‌های آمریکایی خبر داد که در قرارداد فروش تسلیحات به تایوان دخیل هستند.

در همین راستا، «ژنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین هم تاکید کرده بود: فروش تسلیحات به تایوان به مثابه نقض جدی قوانین بین‌الملل و هنجارهای اولیه حاکم بر روابط بین‌الملل است. چین به منظور حراست از منافع ملی، تحریم‌هایی را بر شرکت‌های آمریکایی دخیل در این قراداد تسلیحاتی اعمال می‌کند.

گفتنی است چین به تایوان به چشم استانی مُتمرد نگاه می‌کند و به آمریکا درباره حمایت از جریان‌های جدایی‌طلبانه منطقه هشدار داده است.

این در حالی است که آمریکا مدعی است فروش تسلیحات به تایوان ناقض پایبندی آمریکا به سیاست چین واحد نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید