سناتور آمریکایی: خروج از برجام توان اجماع سازی آمریکا در جهان را کاهش داده است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ ۹:۴۰
    کد خبر :579507

سناتور آمریکایی با بیان اینکه نمی توان ایران را با گروه های تروریستی مثل القاعده و داعش مرتبط دانست، تاکید کرد: خروج آمریکا از برجام باعث کاهش توان اجماع سازی واشنگتن در جهان شده است.
«کریس کونز» عضو دمکرات مجلس سنای آمریکا چهارشنبه شب در پیامی توئیتری از کنگره این کشور خواست از جنگ افروزی دولت دونالد ترامپ علیه ایران با استفاده از قانونی که متاثر از حوادث 11 سپتامبر سال 2001 تصویب شده، جلوگیری کند.

کونز با اشاره به اینکه پس از سال 2001 قدرت فراوانی برای استفاده از نیروی نظامی در اختیار دولت های آمریکا از هر دو حزب قرار گرفته، افزود: کنگره باید اطمینان حاصل کند که قوه مجریه پیش از تعمیم این اختیارات و جنگ افروزی در جغرافیای جدید، از قوه مقننه مجوز دریافت می کند.

وی با اشاره به اینکه قانونی که کنگره در سال های 2001 و 2002 در ارتباط با اختیارات دفاعی قوه مجریه تصویب کرده، اجازه جنگ با ایران را نمی دهد، تاکید کرد: فکر نمی کنم بتوان ایران را به القاعده، داعش یا گروه های تروریستی دیگر که در آن قانون شناسایی شده اند، مرتبط دانست.

سناتور آمریکایی همچنین با این ادعا که پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فعالیت های منطقه ای ایران افزایش یافته، اذعان کرد که این اقدام دولت ترامپ باعث تضعیف توان اجماع سازی واشنگتن در میان متحدان خود شده است.

آمریکا پس از خروج از برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته با دستور ترامپ، تحریم های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگردانده و در عین حال همراهی متحدان اروپایی خود را در مساله ایران از دست داده است.

آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان سه طرف اروپایی برجام خروج آمریکا از این توافق را که برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام گرفت، محکوم کرده و تحریم های واشنگتن علیه ایران را غیرقانونی دانستند.

دولت ترامپ پس از ناامیدی از همراهی کشورهای دیگر با واشنگتن برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، به بهانه های مختلف تلاش کرده تا تنش ها در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس را افزایش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید