در دانشگاه علم و صنعت رخ داد؛

صدور حکم اخراج چندین دانشجوی دکتری،بخاطر نداشتن دو مقاله آی اس آی

    کد خبر :579306

در دورانی که به زعم بسیاری از متخصصان دانشگاهی  داشتن و یا نداشتن مقالات خارجی الزاماً بیانگر سواد و تخصص دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی نیست، هنوز تعداد زیادی از مراکز علمی با تمرکز بیش از اندازه بر این مسئله، چالش های فراوانی را برای پژوهشگران خود ایجاد می کنند؛ مراکزی چون دانشگاه علم و صنعت که اخیراً تعداد زیادی از دانشجویان دکتری خود را به دلیل نداشتن مقالات آی اس آی کافی اخراج کرده است.

به گزارش «بازتاب»، تعدادی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران که چیزی حدود 7 سال از زمان ورودشان به مقطع دکتری این دانشگاه گذشته و به دلیل سخت گیری های پژوهشی هنوز موفق به دفاع از رساله خود نشده اند، به دلیل آنچه که عدم ارائه مقالات چاپ شده کافی در نشریات بین المللی عنوان می کنند، از این دانشگاه اخراج شدند؛ اتفاقی که از قرارمعلوم در این دانشگاه به یک رویه معمول تبدیل شده است و تا کنون تعداد زیادی را در رسیدن به مدرک دکتری خود ناکام گذاشته است.

سختگیری و فشارهای قابل تأمل دانشگاه علم و صنعت بر دانشجویان مقطع دکتری برای کسب مجوز دفاع از رساله هایشان، در حالی اتفاق می افتد که از سوی دیگر بسیاری از دانشگاه های کشور با ایجاد امکاناتی چون دوره های پردیس، شبانه و… به آسانی در حال صدور مدرک دکتری برای دانش آموختگان خود هستند.

دانشگاهی که از آن سخن به میان است در یکی از آخرین اقدامات خود، برای تعداد زیادی از دانشجویان دکتری ورودی  سال 90 و 91 خود حکم اخراج صادر کرده است؛ حکم اخراجی که پیگیری های خبرنگار «بازتاب» نشان می دهد تنها دلیل صدورش عدم ارائه دو و یا یک مقاله آی اس آی توسط این دانشجویان بوده است.

در همین رابطه یکی از دانشجویان که ماه ها قبل رساله دکتری اش را تمام کرده و به تأیید اساتید راهنما و مشاور رسانده است، به «بازتاب»، گفت: بیش از یک سال است که رساله ام را پس از انجام مراحل آزمایشگاهی و اصلاح ایرادات کلی و جزئی اساتید به اتمام رسانده و نظر تأییدی اساتیدم را دریافت کردم، اما دانشگاه به دلیل نداشتن گواهی چاپ دو مقاله آی اس آی اجازه دفاع را به بنده نمی دهد.

این دانشجوی دانشگاه علم و صنعت که به نظر از دریافت درجه دکتری منصرف شده است، با نگرانی از انتشار مشخصات هویتی و ایجاد مشکلات مضاعف برای خود از سوی مسئولان دانشگاه ادامه داد: دانشگاه برای صدور مجوز دفاع برای بنده و دوستانم انتشار دو مقاله خارجی را الزام کرد و در بازه زمانی انتشار مقاله به صورت میانگین روزانه 15800 تومان ما را جریمه کرد. این درحالی است که مدت هاست رساله های ما آماده است و شرط انتشار مقاله آی اس آی که بعضاً اساتیدمان هم قادر به انجامش نیستند برای صدور مجوز دفاع منطقی و قابل قبول نیست.

این دانشجو که مشخصاتش نزد «بازتاب»، محرمانه باقی می ماند در همین باره افزود: مقالات استخراجی را از رساله پس از تأیید اساتید راهنما و مشاور برای مجله های خارجی ارسال کردم که بسیاری از این مجلات پس از ماه ها در پاسخ بررسی ها می نوشتند علی رغم کیفیت خوب مقاله شما، ما امکان انتشار مقاله شما را به دلیل اینکه از ایران ارسال کرده اید، نداریم.

یکی دیگر از دانشجویان اخراج شده دانشگاه نیز در این باره گفت: برخی از دوستان پس از پیگیری های فراوان و چندین بار ارسال مقاله، در نهایت موفق به انتشار یک مقاله شده اند، اما دانشگاه به دلیل اینکه دو مقاله از ما می خواهد و مقالات داخلی را نیز قبول ندارد، اجازه دفاع را صادر نکرده است.

این دانشجوی دکتری افزود: در نهایت و پس از عدم توفیق بسیاری از دانشجویان در انتشار دو مقاله آی اس آی، دانشگاه با قید اینکه مدت زمان ارفاق به شما پایان یافته است، حکم اخراج ما را صادر کرد. این در حالی است که دانشگاه در بازه زمانی ارفاق همه ما را روزانه حداقل 15800تومان جریمه کرده است و از سویی نیز حاضر به صدور مجوز دفاع با داشتن یک مقاله آی اس آی هم نشده است.

وی در بخش پایانی سخنانش اضافه کرد: دانشگاه علم و صنعت در تلاش است تا در رتبه بندی های ملی و بین المللی جایگاه خود را ارتقاء بخشد و در این مسیر یکی از آسان ترین راه ها را برای رسیدن به این هدف اعمال فشار بر دانشجویان دکتری می داند. این در حالی است که رساله های ما به لحاظ کیفی مورد تأیید اساتید قرار دارد و دانشگاه می تواند با کسر نمره اجازه دفاع را برای دانشجویان صادر کند.

آنچه مورد اشاره قرار گرفت، روایت دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه علم و صنعت بود که به واسطه عدم اتمام تحصیل و صدور مدرک، هویت او محرمانه باقی خواهد ماند. با این توضیح که سخت گیری های دانشگاه علم و صنعت و ممانعت مدیران این دانشگاه با دفاع این دانشجو و دوستانش که از قرار از بیست نفر بیشتر هستند، منطقی و معقول به نظر نمی رسد.

از آنجا که روایت مورد اشاره، حاصل شنیدن سخنان دانشجویان اخراج شده دانشگاه بود و طبیعتاً یک روایت یک سویه است، «بازتاب» این آمادگی را دارد تا توضیحات مسئولان دانشگاه علم و صنعت را در این باره عیناً منعکس کند.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید