ریاضیدان ایرانی دانشگاه «نیوهان» آمریکا درگذشت

    کد خبر :579201

دکتر علی اکبر جعفریان، استاد دانشگاه نیوهان امریکا و یکی از رؤسای سابق انجمن ریاضی ایران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، مهدی رجبعلی پور، عضو فرهنگستان علوم با اعلام این خبر اظهار کرد: با نهایت تأسف و تاثر درگذشت دوست دیرین و همکار ریاضیدان‌مان شادروان دکتر علی اکبر جعفریان را به اطلاع می‌رسانم. وی یکی از رؤسای سابق انجمن ریاضی ایران بود و مدت‌ها هم در مرکز نشر مسؤولیت انتشارات کتاب‌های ریاضی را برعهده داشت.

عضو فرهنگستان علوم تصریح کرد: دکتر جعفریان حدود چهار سال بود که از نوعی بیماری خون رنج می‌برد و گرچه این اواخر خوشحال بودیم که بر بیماری غلبه کرده است، ولی ناگهان از بازگشت آن و به هم ریختن حال او خبر یافتیم. وی در بیمارستانی در نیوهیون در حالت کما به سر می‌برد و ساعتی پیش از دختر وی اطلاع یافتیم که جان به جان آفرین تسلیم کرد.

به گفته وی، این استاد فقید ایرانی در سال ۱۳۲۴ در شاهرود به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران تحصیلات دبستانی و دبیرستانی در رشته ریاضی دانشگاه تهران پذیرفته شد. وی در سال ۱۳۴۵ وارد فوق لیسانس دانشگاه پهلوی شد و همزمان با داشتن سمت مربی تا سال ۱۳۴۹ به تدریس در آن دانشگاه مشغول بود.

رجبعلی‌پور تصریح کرد: مرحوم جعفریان از شهریور ۱۳۴۹ تا خرداد ۱۳۵۲ با بورس تحصیلی از دانشگاه تورنتو مقطع دکتری را گذراند و پس از فراغت به ایران برگشت و در سمت‌های استادیاری، دانشیاری و استادی دانشگاه صنعتی شریف به تدریس و تحقیق پرداخت.

او در همین سال‌ها بود که به عنوان رییس انجمن ریاضی ایران و رییس گروه ریاضی مرکز نشر دانشگاهی هم به خدمات فرهنگی و اجتماعی خود ادامه می‌داد.

عضو فرهنگستان علوم خاطرنشان کرد: وی سال‌هایی هم در بخش ریاضی دانشگاه نیوهیون آمریکا به تدریس مشغول بود و با تعدادی از ریاضیدانان از جمله پرفسور رجوی، پروفسور رزنتال مقالات متعددی منتشر کرد. من افتخار دارم که از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ همکلاس او بودم و پس از اشتغال به تدریس گرچه از وی دور بودم، ولی در دومقاله ریاضی با وی اشتراک داشتم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید