AFC تهدید کرد، فیفا سؤال پرسید؛ فوتبال در منگنه

  • ورزشی
  • سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۴۴
    کد خبر :578722

فدراسیون فوتبال سعی دارد فعلاً اوضاع را در سکوت مدیریت کند، اما منابع آگاه می‌گویند فدراسیون به شدت از سوی فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا تحت فشار است. از یک‌سو کنفدراسیون فوتبال آسیا هشدار داده اگر تیم‌های ایرانی صورت‌حساب‌های مالی‌شان را به صورت شفاف ارائه نکنند و بدهی‌های قبلی‌شان را نپردازند، از لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شوند و از طرف دیگر فیفا دوباره سؤال‌هایی پیرامون شائبه دخالت دولت در فوتبال ایران پرسیده است.

مهدی تاج برای فرار از سخت‌گیری‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا و جلوگیری از اخراج نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان، کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای را با حضور داریوش مصطفوی تشکیل داده و به AFC تعهد داده این کمیته تمامی مواردی که کنفدراسیون روی اجرای آن حساسیت دارد را بررسی خواهد کرد و باشگاه‌های ایرانی را به استاندارد مورد نظر AFC می‌رساند و با همین جواب خطر حذف سرخابی‌ها را فعلاً کاهش داده، اما هنوز معلوم نیست رئیس فدراسیون فوتبال برای پرسش‌های فیفا چه جوابی خواهد داشت؟

فیفا در پی رفت و آمد‌های پراکنده ایرانی‌ها به مقر این نهاد و با جمع‌بندی گزارش‌های رسیده از ایران، در مورد فوتبال ما شک و شبهه‌های تازه‌ای مطرح کرده است.
سؤال اصلی درباره منابع مالی است. فیفا می‌گوید وقتی فوتبال ایران از درآمد حق پخش تلویزیونی به طور کامل محروم است، به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند درآمد مالی از طریق جذب اسپانسر خارجی داشته باشد و طبق گزارش‌های رسیده باشگاه‌های ایرانی به دلیل برگزاری بازی در زمین‌های دولتی صاحب تمام درآمد بلیت‌فروشی نیستند، پس منابع مالی این باشگاه‌ها از کجا تأمین می‌شود؟

سپس پرسش‌های بعدی مطرح می‌شود؛ آیا فوتبال ایران دولتی است؟ وزارت ورزش و دولت چه نقشی در تأمین منابع مالی فوتبال ایران دارند؟ ایران پیش از این تعهد داده بود فوتبال را از زیرمجموعه دولت خارج کند و به استقلال برساند. درباره حق پخش تلویزیونی هم وعده داده شده بود این مشکل به زودی حل شود که نشده است. البته مشکل فقط همین موارد نیست، گویا این‌بار فیفا روی وابستگی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به وزارت ورزش هم انگشت گذاشته و حالا کار فدراسیون سخت می‌شود که بخواهد نوع روابط وزارت ورزش و باشگاه‌های سرخابی را توضیح بدهد.

وزارت ورزش هم برای استقلال و هم برای پرسپولیس ابتدا مدیرعامل تعیین کرد و سپس اعضای هیئت مدیره دو باشگاه معرفی شدند و همین موضوع باعث شده کسی نتواند ادعا کند وزارت هیچ دخالتی در اداره دو باشگاه تهرانی ندارد.
حالا فدراسیون فوتبال باید دنبال راه حل‌های تازه‌ای برای قانع کردن فیفا باشد. فیفا حساسیت عجیبی روی دخالت دولت‌ها در فوتبال دارد. فیفا در حال کنکاش روی این موضوع است که آیا سایر باشگاه‌های ایرانی هم مثل استقلال و پرسپولیس مستقیم زیر نظر دولت اداره می‌شوند؟

البته همین که وزارت ورزش همزمان متولی دو باشگاه در یک لیگ باشد، از نظر قوانین بین‌المللی اصلاً پذیرفته نیست. حالا هر قدر هم که به فیفا توضیح بدهیم این دو باشگاه رقیب هم هستند و حتی صفر درصد هم احتمال تبانی ندارند، قانون می‌گوید باشگاه‌ها نمی‌توانند متولی مشترک داشته باشند.

باید دید فدراسیون که همین چند روز پیش با یک نامه دوپهلو در مورد بانوان، خطر تعلیق را موقتاً دور کرد، این‌بار چه ترفندی برای عبور از بحران دارد؟ آیا فدراسیون می‌تواند وزارت را قانع کند دخل و تصرفی در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نداشته باشد؟ آیا این پرسش‌ها و هشدار‌ها می‌تواند به روند خصوصی شدن سرخابی‌ها که همچنان در حد رؤیاست، سرعت ببخشد؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید