عملکرد تیم ملی فوتبال هفت نفره در جام‌جهانی

  • ورزشی
  • سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۲۷
    کد خبر :578545

سرمربی تیم ملی فوتبال هفت نفره تاکید دارد که تیمش یک سر و گردن از دیگر شرکت‌کنندگان در جام جهانی بالاتر بود اما اراده برخی عوامل اجازه نداد این تیم روی سکو برود.

تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران در حالی با کسب جایگاه پنجم به کار خود در جام جهانی اسپانیا پایان داد که چهار سال پیش در همین رقابت ها که به میزبانی آرژانتین برگزار شد به عنوان نایب قهرمانی دست یافته بود.

این تیم سال گذشته هم از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه که در کیش جریان داشت صاحب عنوان قهرمانی شد. بر همین اساس سرمربی تیم ملی فوتبال هفت نفره پس از مشخص شدن حریفان این تیم در جام جهانی اخیر و پیش از اعزام تیمش به سویا اسپانیا، از شاگردانش به عنوان مدعی قهرمانی در این دوره رقابت ها یاد کرد اما شکست برابر برزیل در مرحله یک چهارم نهایی، تیم ایران را از صعود به نیمه نهایی و کسب سکو بازداشت تا این تیم در مجموع با کسب ۴ برد و متحمل شدن ۲ باخت به جایگاه پنجم جام جهانی بسنده کند.

سرمربی تیم ملی فوتبال هفت نفره با تاکید بر اینکه شکست برابر برزیل مسیر شاگردانش را در جام جهانی تغییر داد، می گوید که اراده هایی خارج از مجموعه در این شکست نقش داشتند وگرنه ایران به لحاظ فنی یک سر و گردن از دیگر تیم ها بالاتر بود.

علی روزبهانی با یادآوری اینکه ایران با یک باخت و دو برد از مرحله مقدماتی جام جهانی صعود کرد و حریف برزیل در مرحله یک چهارم نهایی شد، گفت: اولین بازی را به آمریکا واگذار کردیم در حالیکه ۲ بر صفر پیش بودیم اما به خاطر جوان بودن و بی تجربگی بازیکنانی که در اختیار داریم در نهایت ۳ به ۲ مقابل این تیم شکست خوردیم. در دو دیدار دیگر مقدماتی هم به ترتیب ایرلند و فنلاند را ۴ بر یک و ۱۲ بر صفر شکست دادیم.

وی با اشاره به دیدار برابر برزیل و مشکلاتی که در این دیدار گریبان تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران را گرفت، خاطرنشان کرد: دقیقه ۱۰ بازی حامد آتش افروز به خاطر دومین کارت زرد دریافتی از داور اخراج شد. بدین ترتیب بهترین مهاجم خود را از دست دادیم و مجبور شدیم تا پایان با یک بازیکن کمتر با حریف مدعی خود رقابت داشته باشیم. با این شرایط اما گلزنی هم کردیم. این برتری را تا پایان وقت قانونی بازی حفظ کردیم. داور برای این بازی سه دقیقه وقت اضافی در نظر گرفت که البته نمی دانم چرا تا دقیقه چهارم هم ادامه داد. در همین دقیقه بود که برزیل گل تساوی را زد و کار را به وقت اضافه برای تعیین تیم برنده کشاند. در ۱۰ دقیقه اول وقت اضافه گل دوم را از برزیل دریافت کردیم و با متحمل شدن شکست شانس خود را برای صعود به نیمه نهایی از دست دادیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال هفت نفره در این رابطه ادامه داد: شرایط در دیدار برابر برزیل اصلاً به سود ما نبود به خصوص که عوامل خارج از مجموعه تیم هم نمی خواستند ایران برنده بازی باشد وگرنه چرا باید سه دقیقه وقت اضافه تا دقیقه چهارم ادامه پیدا می کرد؟ در هر صورت ما با متحمل شدن این شکست حریف هلند شدیم و توانستیم با شکستِ ۶ بر صفر این تیم و برای کسب جایگاه پنجم دوباره رو در روی آمریکا قرار بگیریم. بر خلاف دیدار مقدماتی، در این دیدار آمریکا را با نتیجه ۴ بر ۳ شکست دادیم و پنجم شدیم.

روزبهانی با تاکید بر اینکه شرایط و امکاناتی که تیم ملی فوتبال هفت نفره در جام جهانی داشت قابل مقایسه با دیگر تیم های حاضر در مسابقات نبود، تصریح کرد: تیمی مانند آمریکا فقط ۱۱ همراه داشت تا از هر نظر بتواند شرایط را برای آسایش و راحتی بازیکنان و حتی مربیانش فراهم کند اما ایران فقط پنج همراه داشت که دو مربی کادر فنی و از جمله خود من شامل همین تعداد می شدیم. با همه اینها یک سر و گردن از بقیه تیم ها بالاتر بودیم و به معنای واقعی فوتبال بازی کردیم. این موضوعی بود که سرمربی تیم روسیه هم به آن تاکید داشت. وی اینطور می گفت که بازیکنان ایران از نظر فنی و جسمی فوق العاده بودند.

«با این اوصاف چرا تیم فوتبال هفت نفره ایران نتوانست جایگاهی بهتر از پنجمی کسب کند. به خصوص که خود شما پیش از مسابقات هم از ایران به عنوان مدعی قهرمانی یاد می کردید؟» وی برای پاسخ  به به کلاس بندی بازیکنان و محدودیت هایی که در انتخاب آنها داشت اشاره کرد و اینکه برخی بازیکنان تیمش اصلاً تجربه اعزام برون مرزی نداشتند.

روزبهانی گفت: در ترکیب هر تیم فوتبال هفت نفره حتماً باید بازیکنانی با کلاس پزشکی FT۲، FT۱ و FT۳ حضور داشته باشند. این کلاس ها به ترتیب به معنی بازیکنانی با معلولیت بالا، متوسط و کم است. همچنین در جریان بازی باید یک بازیکن با کلاس FT۱ در زمین حضور داشته باشد در غیر اینصورت باید یک بازیکن کمتر از حریف در اختیار داشته باشیم. این قانون کلی برای بازی های فوتبال هفت نفره است که در جام جهانی هم اجرا شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال هفت نفره ادامه داد: بنابراین ملاک اصلی ما برای انتخاب ترکیب نهایی لحاظ کردن کلاس بندی بازیکنان بود به خصوص که می دانستیم پیش از آغاز جام جهانی، کلاس پزشکی بازیکنان هر تیم توسط پزشکان مورد تایید کمیته برگزاری مسابقات بررسی و در صورت مغایرت از حضور بازیکنان مربوطه در رقابت ها جلوگیری می شود.

وی با یادآوری مراحل اردویی برگزار شده برای تیم ملی فوتبال هفت نفره پیش از جام جهانی گفت: بر همین اساس از مسابقات قهرمانی کشور که اسفندماه سال گذشته با حضور ۱۱ تیم برگزار شد، ۲۰ بازیکن را انتخاب کردیم. از آنها در کنار ۱۰ بازیکنی که سال گذشته در ترکیب حاضر در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه (کیش) حضور داشتند و قهرمان هم شدند برای حضور در اردوها استفاده کردیم. با این تعداد بازیکن، ۶ مرحله اردوی آماده سازی برگزار کردیم و با در نظر گرفتن کلاس بازیکنان، ترکیبی ۱۴ نفره انتخاب کردیم که یک نفر کلاس FT۱ داشت، کلاس پزشکی سه نفر FT۳ بود و سایر نفرات هم کلاس FT۲ داشتند.

روزبهانی تاکید کرد: خارج از این ترکیب 14 نفره، بازیکنان خوب زیادی داشتیم اما به خاطر محدودیت های قانونی فوتبال هفت نفره در استفاده از بازیکنان بر اساس کلاس پزشکی آنها، چنین ترکیبی را نهایی کردیم. در این ترکیب ۸ بازیکن جدید حضور داشتند که حضور در جام جهانی اسپانیا برای آنها اولین رویداد خارج از کشور به حساب می آمد.

سرمربی تیم ملی فوتبال هفت نفره در پایان گفتگو بامهر گفت: ایران در جام جهانی پنجم شد در حالی که به لحاظ فنی بهترین تیم بود. امیدوارم در دوره آتی جام جهانی بتوانیم با چنین عملکردی، صاحب سکو هم شویم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید