یک پیروزی و یک شکست برای آبه

    کد خبر :578099

ائتلاف حزب لیبرال دموکرات ژاپن به رهبری «آبه شینزو» نخست وزیر فعلی این کشور اکثریت کرسی های مجلس سنا را از آن خود کرد با این حال این حزب به دلیل عدم کسب دو سوم آرا امید خود را برای اصلاح قانون اساسی از دست داد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، خبرگزاری کیودو روز دوشنبه در تازه‌ترین گزارش خود در مورد نتایج انتخابات مجلس سنا ژاپن نوشت نتایج حاکی است ائتلاف حزب «آبه» ۸۱ کرسی از مجموع ۱۲۴ کرسی به رأی گذاشته شده را کسب کرده است بر این اساس، حزب لیبرال دموکرات به رهبری آبه ۵۷ کرسی، حزب کومیتو شریک ائتلافی حزب لیبرال دموکرات ۱۴ کرسی و احزاب مستقل همسو با نخست وزیر فعلی این کشور نیز ۱۰ کرسی را کسب کرده‌اند.

در انتخابات سنای ژاپن که روز گذشته برگزار شد ۳۷۰ نامزد بر سر کسب ۱۲۴ کرسی از مجموع ۲۴۵ کرسی مجلس سنا رقابت کردند دلیل اینکه انتخابات برای کسب تمام کرسی‌های سنا صورت نمی‌گیرد این است که نیمی از کرسی‌ها در مجلس سنا هر سه سال یکبار به رأی گذاشته می‌شوند.

در مجموع ائتلاف به رهبری «آبه شینزو» شامل حزب لیبرال دموکرات و حزب کومیتو ۱۴۱ کرسی از مجموع ۲۴۵ کرسی سنا را در اختیار دارند که با احتساب ۱۹ کرسی که با اصلاح قانون اساسی مخالفت ندارند این آمار به ۱۶۰ کرسی می رسد اما اصلاح قانون اساسی این کشور به حمایت دو سوم اعضای سنا یعنی ۱۶۴ کرسی نیاز دارد به همین دلیل کارشناسان می‌گویند با وجود کسب اکثریت کرسی‌ها در سنا توسط ائتلاف آبه، هنوز مشخص نیست که آیا اصلاحات مد نظر شینزو آبه برای قانون اساسی در سال ۲۰۲۰ از حمایت دو سوم نمایندگان برخوردار خواهد بود.

بر اساس طرح آبه برای اصلاح قانون اساسی که مورد حمایت آمریکا است، توکیو قصد دارد قانون اساسی پس از جنگ را که بر عدم حضور نظامی خارجی تأکید دارد، اصلاح کرده و امکان اعزام نیرو به مأموریت‌های خارجی را فراهم کند اصلاح قانون اساسی به رأی مثبت دو سوم نمایندگان نیاز دارد.

در حال حاضر ارودگاه مخالفان «آبه شینزو» نخست وزیر فعلی و رییس حزب لیبرال دموکرات در مجلس سنا ۱۰۴ کرسی را در اختیار دارد.

در حال حاضر از مجموع ۲۴۵ کرسی مجلس سنا، حزب لیبرال دموکرات ۱۱۳ کرسی و شریک ائتلافی این حزب یعنی کومیتو ۲۸ کرسی را در اختیار دارند در اردوگاه مخالفان نیز حزب مشروطه دموکرات ژاپن به عنوان بزرگترین حزب مخالف ۳۲ کرسی، حزب دموکرات برای مردم ۲۱ کرسی، حزب کمونیست ژاپن ۱۳ کرسی، حزب نپتون ایشین ۱۶ کرسی، حزب سوسیال دموکرات ۲ کرسی، حزب «ریوا شینسنگومی» ۲ کرسی و سایر افراد نیز ۱۸ کرسی را در اختیار دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید