راهکارهای پیشگیری از تولد کودکان کم توان ذهنی؛

میلاد، تهران را صاحب ارکستر می‌کند؟

    کد خبر :577751

مدیرعامل برج میلاد از راه‌اندازی ارکستر فیلارمونیک شهر تهران با هدف ترویج موسیقی فاخر ایرانی، به دستور شهرداری خبر می‌دهد؛ اتفاقی که چند باری برای اجرایی شدنش به اشکال مختلف قدم‌هایی برداشته شد، اما در عمل اتفاقی که باید، رخ نداده است.

هدف از راه‌اندازی این ارکستر، محوریت قرار دادن برج میلاد به عنوان نماد و یادمان ملی ایرانیان بیان شده و اینطور که عنوان کرده‌اند، دستور و تاکید حناچی، شهردار تهران مبنی بر پرداختن به ظرفیت‌های موسیقی ایرانی، باعث شده که در نهایت برج میلاد تاسیس این ارکستر را در اولویت‌های کاری خود در سال ۹۸ بگذارد.

اما در شرایطی که در اغلب کلان‌شهرهای دنیا، مجموعه‌ای مانند ارکستر شهر جزو شاخص‌های قابل دفاع فرهنگی محسوب می‌شود و برای گسترش فعالیت‌های آن، تلاش‌های بسیاری انجام می‌شود، تاکنون اغلب اقدامات شهرداری تهران برای راه‌اندازی ارکستری فیلارمونیک، به نتیجه نرسیده است.

«ارکستر شهر» نمونه‌ای از ارکسترهای نافرجام شهرداری است. ۱۴ اسفند سال ۹۵ اعلام شد که این ارکستر به رهبری «اسماعیل تهرانی» و با اجرای آثاری از بزرگان موسیقی ایران به طور رسمی کار خود را آغاز می‌کند؛ اما با گذشت زمان، عملا آنچه انتظار می‌رفت محقق نشد.

حتی اسماعیل تهرانی در نشست «ارکستر شهر» این نکته را یادآوری کرده بود که ۸۰ میلیون ایرانی، یک ارکستر شهر دارد! و باید شهرداری‌ها از راه‌اندازی ارکستر در هر استان حمایت کنند اما در نهایت بر اساس آنچه اوحدی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال گذشته اعلام کرد، نداشتن بودجه، راهی جز تعطیلی همین یک ارکستر هم برایشان باقی نگذاشت.

سعید اوحدی آبان ماه امسال با حضور در جشن مهربانی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای کنسرت شهر، توضیح داده بود: ارکستر شهر پشتوانه مالی می‌خواهد که بودجه آن در سال ۱۳۹۷ تامین نشد. امیدوارم با تکرار این پرسش از سوی خبرنگاران، این بودجه در سال آینده تامین شود.

او چند ماه قبل‌تر هم به مهر گفته بود، ابتدا با استاد اسماعیل تهرانی و سپس با استاد چکناواریان جلسات متعددی را برگزار کردیم اما به هر صورت باید پذیرفت که مدیریت ارکستر کار بسیار بزرگ و هزینه‌بری است که باید برای اجرای آن رقم‌های سنگینی را هزینه کنیم؛ این در حالی است که بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تمامی فعالیت‌های خود رقمی معادل هشت میلیارد تومان است که این رقم اصلا کفاف هزینه‌های ارکستر در کنار سایر فعالیت‌ها را نمی‌دهد. بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تمامی فعالیت‌های خود رقمی معادل هشت میلیارد تومان است که این رقم اصلا کفاف هزینه‌های ارکستر در کنار سایر فعالیت‌ها را نمی‌دهد.

بنابراین در شرایطی که یک سال بعد، خبر راه‌اندازی ارکستر فیلارمونیک شهر تهران با حمایت مالی برج میلاد اعلام می‌شود، می‌توان اینگونه تصور کرد که با اعمال تغییراتی در سرمایه‌گذار، شاید این مشکل به نوعی حل شده باشد؛ هر چند که تاکید می‌شود این ارکستر در چارچوبی کاملا متفاوت از ارکستر شهر شکل می‌گیرد و در حقیقت ارکستر فیلارمونیک شهر تهران با حمایت مالی معنوی برج میلاد و به دستور شهرداری راه‌اندازی شده است؛ اتفاقی فرهنگی و هنری که البته قضاوت درباره استمرار و تحقق آن، به گذشت زمان نیاز دارد.

مدیرعامل برج میلاد درباره ساختار این ارکستر گفته است: «ساختار این ارکستر مبتنی بر دانش مدیریتی به‌روز ارکسترهای فیلارمونیک معتبر، از دو بخش اداری و هنری تشکیل شده است. بخش اداری از یک شورای عالی و یک هیات امنا متشکل از چهره‌های فرهنگی و هنری بوده و در بخش هنری، ارکستر زیر نظر مدیر هنری و رهبر ارکستر اداره خواهد شد.»

همچنین اولین برنامه ارکستر فیلارمونیک شهر تهران قرار است شنبه، ۱۲ مرداد ماه با حضور لوریس چکنواریان، فواد حجازی و آرش امینی با اجرای آثاری از فرهاد فخرالدینی، حسین دهلوی و … و همچنین با آثاری اجرا نشده از موسیقی کلاسیک ایرانی در مرکز همایش‌های برج میلاد به روی صحنه برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید