ابزارهای پزشکی ایران‌ساخت به کمک ضایعه‌های پوستی آمدند

    کد خبر :577722

شرکت دانش‌بنیان ایرانی دستگاه کرایو را با فناوری بومی و با روشی جدید طراحی و به صنعت پزشکی و سلامت ارائه کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در درمان زخم‌ها و ضایعه‌های پوستی، روش‌ها و فناوری‌های گوناگونی استفاده می‌شود، پیشرفت‌های فناورانه در حوزه درمانی و تجهیزات پزشکی نیز با پیشرفت دانش و فناوری، به حل این مشکلات کمک کرده‌اند که از جمله این روش‌ها کرایوتراپی یا کرایودرمانی است. این روش با استفاده از گازهایی چون ازت مایع یا نیتروژن مایع، با سرد کردن ناگهانی سلول‌های ضایعه، آن را از بین می‌برد. کرایو دستگاهی است که زخم‌ها، زگیل‌ها و ضایعه های پوستی را به روش فریز کردن از بین می‌برد.

در مدل پیشین این دستگاه، از کپسول‌ استفاده می‌شد و در یک سیستم باز، گازهای مورد نیاز به هدر می‌رفت، اما اکنون با روش نوآورانه یک شرکت دانش‌بنیان، دستگاه کرایو برقی را با فناوری بومی و طراحی منحصر به فرد، تولید کرده است.

فهیمه خوارزمی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که دستگاه کرایو برقی برای نخستین بار توسط این شرکت، طراحی و ساخته شده و دارای گواهی ثبت اختراع است ، این دستگاه برای درمان زخم ها بوسیله سرما استفاده می‌شود.

خوارزمی، درباره عملکرد دستگاه کرایو برای درمان ضایعات پوستی توضیح می‌دهد: این دستگاه کرایو منبع حاوی گازهای سردکننده است. دستگاه سرمای شدیدی را روی ضایعه پوستی متمرکز می‌کند که باعث انجماد بافت می‌شود. ضایعه پوستی پس از گذشت زمان از بدن جدا می‌شود.

این فعال فناور با بیان این‌که دستگاه ساخته شده توسط این شرکت دانش‌بنیان به صورت بسته طراحی شده است و گازهای سردکننده را هدر نمی‌دهد، اضافه می‌کند: این روش بر مبنای تخریب سلول‌های هدف با سرد کردن ناگهانی آن‌ها است، اما در روش‌های معمول، گازها به محل مورد نظر اسپری می‌شود که گاز راه هدر می‌دهد. اما در دستگاهی که توسط این شرکت دانش‌بنیان طراحی و تولید شده است، گاز در یک سیستم بسته به ضایعه می‌رسد و هدر نمی‌رود.

مدیرعامل این شرکت، با اشاره به استفاده این تجهیزات در مراکز درمانی و مطب‌ها گفت: خوشبختانه کارآمدی این دستگاه به اثبات رسیده است و پاسخ‌های درمانی که از بیماران دریافت شده، به طور کامل نشان از کارآمدی و اثرمندی آن را در مقایسه با نمونه‌های مشابه نشان می‌دهد.

وی از قیمت رقابتی دستگاه کرایو برقی ایران‌ساخت گفت و ادامه داد: در حالی که این دستگاه کیفیتی هم‌پای نمونه‌های مشابه خارجی دارد و ضمنا از هدررفت گازهای مورد استفاده نیز جلوگیری می‌کند، با قیمتی حدود 16 میلیون تومان و چندبرابر پایین‌تر از وارداتی‌ها به فروش می‌رسد.

خوارزمی همچنین از تولید منبع نور سرد جراحی با تغذیه اضطراری گفت و ادامه داد: این دستگاه، نور مورد نیاز جراحی‌های آندوسکوپی را تأمین می‌کند و با بهره‌گیری از منبع ذخیره انرژی داخلی از مشکلات قطع شدن برق هنگام جراحی، جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به توانمندی رقابتی این دستگاه گفت: بازار بسیار خوبی در کشور برای این تجهیزات وجود دارد و در حالی که نمونه آلمانی این دستگاه تا 80 میلیون تومان به فروش می‌رسد، محصول دانش‌بنیان ساخت داخل با قیمتی چند برابر پایین‌تر به فروش می‌رسد.

به گفته خوارزمی، این دستگاه ها در هنگام جراحی معاینه آندوسکوپی، به کار می‌رود و ضمن تأمین نور کافی برای جراح، کمترین میزان حرارت را به بدن بیمار منتقل می‌کند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان از همکاری دانش‌آموختگان حوزه‌های فناوری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در این شرکت دانش‌بنیان جمعی از متخصصان دانش‌آموخته دانشگاهی فعالیت می‌کنند که در حوزه‌هایی چون روان‌شناسی بالینی، الکترونیک، شیمی و مهندسی پزشکی فعالیت می‌کنند. علاوه بر اشتغال این چند نفر، زمینه به کارگیری تعدادی از متخصصان و دانش‌آموختگان به صورت غیر مستقیم فراهم شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید