ZF برای خودروهای برقی جعبه‌دنده دوسرعته تولید کرد

    کد خبر :577422

شرکت آلمانی ZF از ساخت جعبه‌دنده‌ی دوسرعته‌ی جدید خبر داد که برای استفاده در خودروهای الکتریکی طراحی شده است.

شرکت تولیدکننده‌ی قطعات خودرو در آلمان است که جعبه‌دنده‌ی هشت‌سرعته‌ی خودکار آن را در بسیاری از خودروهای لوکس و اسپرت امروز مشاهده می‌کنیم. نه‌تنها بی‌ام‌و در تمامی محصولات خود از جعبه‌دنده‌ی ساخت ZF استفاده می‌کند؛ بلکه خودروسازان دیگر نظیر آئودی و آلفارومئو و حتی جیپ در مدل گرند چروکی هم از این جعبه‌دنده استفاده می‌کنند. به‌عنوان جدیدترین محصول، ZF جعبه‌دنده‌ی دوسرعته‌ی خودکار را برای استفاده در خودروهای الکتریکی رونمایی کرده است.

این جعبه‌دنده درحقیقت مجموعه‌ی کامل نیرومحرکه و انتقال نیروی برقی است؛ یعنی به‌صورت مستقل موتور الکتریکی دارد. سیستم جدید ZF از موتور برقی و جعبه‌دنده‌ی دوسرعته تشکیل شده است که به‌صورت یکپارچه درون یک مجموعه جای‌گذاری شده‌اند.

ZF اصلی‌ترین مزیت استفاده از جعبه‌دنده‌ی دوسرعته را در افزایش بازده سیستم می‌داند. البته، این جعبه‌دنده بر عملکرد حرکتی خودرو نیز تأثیر می‌گذارد. ZF با معرفی این سیستم، مفهوم جدیدی از سیستم‌های حرکتی را ارائه می‌دهد و به‌نوعی این راه‌حلی برای داشتن گشتاور و سرعت زیاد است. این سیستم جدید می‌تواند بیشترین بازده هنگام شارژ باتری‌ها را نیز تضمین کند.

یکی از مدیران ارشد ZF گفت:برای خودروهای الکتریکی که به‌صورت روزمره استفاده می‌شوند، دستیابی به بیشترین شعاع حرکتی با هربار شارژ باتری بسیار مهم است. هر درصد در بهبود کارایی مصرف انرژی، ۲ درصد به افزایش شعاع حرکتی منجر می‌شود.

سیستم نیرومحرکه‌ی جدید ZF از طراحی ماژولار برخوردار است و بسته به نیاز، امکان استفاده از آن در خودروهای کوچک و خودروهای بزرگ وجود دارد.

هنوز تردید زیادی درباره‌ی لزوم استفاده از طرح دو دنده در خودروهای الکتریکی وجود دارد؛ چون به‌دلیل دور زیاد موتورهای برقی، معمولا آن‌ها با داشتن یک دنده می‌توانند به نهایت سرعت هم دست پیدا کنند. همچنین، خودروهای الکتریکی گشتاور زیادی در دورهای پایین دارند؛ به همین دلیل، نیازی به دنده در دورهای پایین‌ هم ندارند. باوجوداین، ZF معتقد است دنده‌ی دوم می‌تواند به کاهش دور موتور الکتریکی در سرعت‌های زیاد کمک کند تا بازده خودرو افزایش یابد.

باید صبر کرد و دید کدام خودروسازان از سیستم ZF در محصولات خود استفاده خواهند کرد. در‌حال‌حاضر بی‌ام‌و و آئودی و تسلا سیستم‌های انحصاری خود را توسعه می‌دهند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید