اثبات خواص ضد التهابی داروی اکتشافی محقق ایرانی در درمان بیماری‌های خودایمنی

    کد خبر :577406

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران موفق به کشف داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) جدیدی به نام بتا-دی-مانورونیک اسید (M2000) شده است.

پروفسور سید عباس میرشفیعی درباره کشف این دارو گفت: این افتخار بزرگی است که داروی (M2000 (C6H10O7 با وزن مولکولی پایین و خواص ضد التهابی / سرکوب سیستم ایمنی، به عنوان اولین مولکول دارویی جدید از کشور ایران به جهان معرفی می‌شود. کشف این مولکول دارویی در سال ۲۰۰۰ میلادی به دانشگاه مونستر آلمان اعلام و در سال ۲۰۰۲ میلادی این دارو تحت نظارت و پوشش دانشگاه مونستر، در سازمان اختراعات و اکتشافات آلمان به ثبت رسید.

وی افزود: طی تحقیقات اولیه مشخص شد که این دارو بر خلاف سایر داروهای NSAID هیچ گونه اثرات جانبی در معده و روده نداشته و اثرات درمانی وسیع آن در درمان مدل‌های تجربی بیماری‌های آرتریت روماتوئید، مالتیپل اسکلروزیس (MS)، گلومرولونفریت و سندرم نفروتیک تجربی مشاهده شد. سرانجام در سال ۲۰۱۹ میلادی پس از پشت سر نهادن ۲۰ سال تحقیق مستمر در سطح بین‌المللی با مشارکت کشورهای ایتالیا، ژاپن، استرالیا، نیوزلند و پاکستان و انجام چهار کارآزمایی بالینی مختلف، خواص ضد التهابی این دارو در بیماران به اثبات رسید.

به گفته میرشفیعی با کشف و معرفی این دارو، برای نخستین‌بار نام دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در فهرست دانشگاه‌های صاحب اختراع جهان در عرصه داروسازی قرار گرفته است.

میرشفیعی با اشاره به اینکه داروی M2000 موفق به دریافت دو پتنت و یک PCT از آلمان شده و کارآزمایی بالینی خود را در فاز سه در سطح بین‌المللی به پایان رسانده است، اظهار کرد: این دارو بعد از اخذ مجوز قانونی از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان کشور می‌تواند جهت درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی نظیر آرتریت روماتوئید و مجموعه بیماری‌هایی که با واکنش‌های التهابی و خودایمنی درگیر هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم هدفمند و کاربردی بودن تحقیقات دانشگاهی گفت: ارزیابی خواص درمانی این دارو در دیگر بیماری‌های خودایمنی و سایر واکنش‌های پاتولوژیک التهابی به این امید که بتوانیم تا حد امکان از آلام بیماران کاسته و کیفیت زندگی آن‌ها را افزایش دهیم، در برنامه‌های آینده من قرار دارند.

به گزارش ایسنا ،میرشفیعی در پایان با اشاره به نقش اعضای مختلف تیم تحقیقات دارویی بین‌المللی خود در پیشبرد این هدف، از نقش مؤثر و همکاری دکتر نوشین راستکاری دانشیار دانشگاه، پروین اختیاری و زهرا آقازاده (مسئول تولید دارو و آموزش) از سوپروایزرهای آزمایشگاه، همچنین مونا اصلانی، سعیده امیدیان، طاهره بختیاری، سروناز کاشفی، سیده معصومه نوربخش لموکی و سید شهاب‌الدین مرتضوی جهرمی از دانشجویان خود و نیز سایر همکارانش دکتر افشین قادری، دکتر محمدجواد فتاحی، دکتر حسین احمدی، دکتر سهیل نجفی و انیس براتی سپاسگذاری و قدردانی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید