توقف صدور مجوز جدید برای معادن طبقه یک و دو در پنج استان

    کد خبر :577384

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی معادن، صدور مجوز جدید اکتشاف و بهره برداری معادن طبقه یک و دو در پنج استان متوقف شده است.

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اشاره ای هم به اصلاح قانون معادن در سال ۱۳۹۱ داشت و گفت: گرچه این اقدام منجر به کاهش اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست برای اعمال ضوابط و مقررات محیط زیستی در فعالیت های معدنی شد اما به واسطه همکاری و تعامل سازنده میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصمیم های درست اتخاذ شده در شورای عالی معادن، اقدام های مثبتی در این حوزه شکل گرفته است.

وی اعلام کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی معادن، صدور مجوز جدید اکتشاف و بهره برداری معادن طبقه یک و دو در پنج استان گیلان، مازندران، گلستان، تهران و البرز به واسطه حساسیت های محیط زیستی این استان ها، میزان تخریب محیط زیست و آلودگی ناشی از این فعالیت ها، متوقف شده است.

به گزارش مهر، این مقام مسئول اشاره ای هم به بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و مصوبه شورای عالی معادن در خصوص فعالیت های معدنی داخل مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست داشت و گفت: تمدید مجوز این نوع فعالیت ها، منوط به رعایت ضوابط و مقررات محیط زیست شد.

ظهرابی افزود: اهمیت این موضوع به آن دلیل است که در اصلاح قانون معادن تصویب شده بود که مجوز محیط زیست تنها یکبار صادر خواهد شد اما با مصوبه کنونی که با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، تمدید فعالیت های معدنی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست مستثنا شد و مقرر شد نه تنها ملاحظات محیط زیستی رعایت شود، بلکه استعلام از محیط زیست نیز صورت گیرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی دیگر از بحث های چالشی یکی، دو سال اخیر در حوزه معدن، مصوبه انجام مطالعات در ۶ پهنه منطقه حفاظت شده بهرام گور بود که در تعامل شکل گرفته، توافق شد به رغم مصوبه قبلی و با توجه به حساسیت های زیستگاهی منطقه، انجام مطالعات تنها در سه پهنه صورت پذیرد.

وی اشاره ای هم به تبصره ۵ ماده ۲۴ قانون معادن داشت و گفت: بر اساس این تبصره، اگر سازمان های منابع طبیعی یا محیط زیست با فعالیت معدنی مخالفت می کردند، کارگروهی در استان برای اتخاذ تصمیم در مورد فعالیت معدن مورد نظر تشکیل می شد و تصمیم آن لازم الاجرا بود اما با بخشنامه کنونی، فعالیت معادنی با این شرایط منوط به استعلام از وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: قطعاً وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به سیاست های کنونی مبنی بر افزایش همکاری و تعامل با سازمان حفاظت محیط زیست و رعایت ملاحظات محیط زیستی در فعالیت معادن، در مواردی از این دست، نظر سازمان های منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست را نیز اخذ خواهد کرد.

ظهرابی گفت: محیط زیست نیز متعهد می شود در تعیین استانداردها و نظارت کافی به منظور بهره برداری پایدار از معادن و منابع معدنی کشور همراه با حفظ محیط زیست، همکاری لازم را با وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجموعه های معدنی داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید