آمریکا از اوضاع تنگه‌هرمز برای تقویت حضور در منطقه استفاده می‌کند

    کد خبر :577196

رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه تصریح کرد: آمریکا از اوضاع تنگه هرمز برای تقویت حضور خود در منطقه استفاده می کند.

به گزارش بازتاب به نقل از اسپوتنیک، «کنستانتین کوساچف» (Konstantin Kosachev) رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه امروز شنبه در اظهاراتی تصریح کرد: آمریکا از اوضاع تنگه هرمز برای تقویت حضور خود در منطقه استفاده می‌کند.

رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه در این خصوص گفت: اکنون مشخص است که چه کسی دقیقاً در صدد بهره برداری از وخامت اوضاع در تنگه هرمز و در خاورمیانه به صورت کلّی است. پنتاگون به تازگی انتقال نظامیان به عربستان را مورد تأئید قرار داده است.

وی در این باره گفت که وزارت دفاع آمریکا در حال برنامه ریزی برای آماده سازی برای یک عملیات دریایی بین المللی در خاورمیانه است.

«کنستانتین کوساچف» تأکید کرد: این واقعیت که ایجاد چنین عملیاتی به صورت فوری اعلام شد، این فرضیه را تأئید می‌کند که آمریکا فقط به دنبال دلیلی برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه است و آنها منتظر (چنین اوضاعی) بودند.

گفتنی است، عصر دیروز (جمعه ۲۸ تیر)، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام استنا ایمپرو (stena impero) هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

به گفته یک منبع نظامی آگاه، این نفتکش قصد عبور از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز را داشته است.

ظاهراً نفتکش دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش کرده بود و به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران توجهی نداشت از این رو بر اساس قوانین بین المللی کشتیرانی توقیف شد.

از سوی دیگر سنتکام – واحد تروریستی فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا – ساعاتی پیش در بیانیه‌ای به توضیح نقشه واشنگتن مبنی بر تشکیل چارچوبی دریایی متشکل از ملیت‌های مختلف پرداخت که قرار است به زعم آنها ثبات امنیت (!) در آبراه‌های منطقه را تضمین کند.

قرار است این ائتلاف تحت عنوان عملیات «سنتینل» (Sentinel) انجام شود.

در این بیانیه ادعا شده است که هدف از عملیات مذکور تقویت ثبات دریایی، تضمین عبور امن و تنش‌زدایی در آب‌های بین‌المللی در منطقه نام‌برده، تنگه‌هرمز، تنگه باب‌المندب و دریای عمان است.

در ادامه ادعاهای نهاد تروریستی سنتکام چنین آمده بود: این چارچوب امنیتی-دریایی کشورهای عضو را به اسکورت شناورهای خود مقدور کرده حال آنکه آنها را از مزایای همکاری در راستای هماهنگی و بهبود آگاهی و نظارت دریایی برخوردار می‌کند.

به ادعای سنتکام، مقامات آمریکا به هماهنگی با متحدان و شرکای اروپایی، آسیایی و خاورمیانه‌ای در باب جزئیات و توانمندی‌های لازم در راستای موفق بودن عملیات سنتینل به تأمین آزادی کشتیرانی در سطح منطقه و حفاظت از خطوط حیاتی کشتیرانی ادامه می‌دهند.

پیشتر مارک اسپر کفیل وزارت دفاع آمریکا مدعی شده بود که دامنه این اقدامات از افزایش نظارت هوایی، اسکورت دریایی تا ایجاد خط دریایی ویژه که لازمه آن استقرار ایست‌های بازرسی در سطح خلیج فارس است گسترش خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید