هلند مسئولیت خود در بزرگترین نسل کشی اروپا را پذیرفت

    کد خبر :576995

هلند مسئولیت خود در نسل کشی «سربرنیتسا» که از آن به عنوان بزرگترین نسل کشی اروپا بعد از جنگ جهانی محسوب می شود پذیرفت.

به گزارش بازتاب به نقل از اس بی اس، دادگاه عالی هلند پس از پنج سال، مسئولیت دولت این کشور در کشتار مردان و پسران مسلمان سربرنیتسا را پذیرفت.

دولت هلند فقط مسئولیت قتل ۳۵۰ نفر از مسلمانان بوسنیایی در جریان جنگ داخلی یوگسلاوی در سال ۱۹۹۵ را پذیرفته است. بر اساس گزارش ها این ۳۵۰ نفر توسط نیروهای هلندی از یک پایگاه سازمان ملل متحد اخراج شدند و توسط صرب‌های بوسنی به قتل رسیدند.

در جریان جنگ در یوگسلاوی سابق در سال ۱۹۹۵ صدها نیروی حافظ صلح هلندی مامور حفاظت از منطقه‌ای بودند که سازمان ملل متحد آن را محدوده امن اعلام کرده بود. در آوریل ۱۹۹۳، شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه ۸۱۹، سربرنیتسا را منطقه امن اعلام کرد. با حمایت سازمان ملل، هزاران مسلمان بوسنیایی به این منطقه پناه برده و ۳۵۰ نفر از آنها وارد پایگاه نیروهای هلندی شده بودند.

اما در ژوئیه سال ۱۹۹۵، نظامیان و شبه نظامیان صرب هفته ها شهر سربرنیتسا را محاصره کردند و سرانجام توانستند وارد منطقه امن سازمان ملل متحد شوند. نظامیان صرب به دلیل ناتوانی صلحبانان بین‌المللی که اکثر آنها هلندی بودند بیش از ۸ هزار مرد و پسر نوجوان مسلمان را با اتوبوس از محدوده تحت حفاظت سازمان ملل خارج کردند و همه آنها را در اطراف شهر سربرنیستسا به قتل رساندند.

اما با این وجود دولت هلند می گوید که تنها ۳۵۰ نفر از قربانیان تحت حفاظت نیروهای هلندی بوده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید