سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

باید هویت دینی و ملی در کتب درسی نمود داشته باشد

    کد خبر :576519

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم لحاظ کردن شرایط بوم در تهیه کتب درسی، توجه به هویت دینی و ملی و جهانی را در کتاب‌های درسی امری لازم و ضروری برشمرد.

سیدجواد حسینی در سفر به استان فارس و در دیدار با فرهنگیان شهرهای بوانات، سرچهان و مشهد مرغاب، گفت: توجه به شرایط بوم در تهیه کتب درسی بسیار مهم است ، چراکه عدم توجه به این مهم موجب می‌شود تا نابرابری‌های اجتماعی بیرون از مدرسه در داخل مدرسه تشدید شود .

او با بیان اینکه معلمین بدون تردید بازیگران اصلی اندیشه‌های جامعه در مدرسه هستند و مدرسه جایگاه اصلی اندیشه است، گفت: فرایندهای یاددهی و یادگیری ما به دنبال نخبه پروری و پژوهش‌هایمان نیز نخبه محور است. حال انکه باید دانش آموز و کنش آموز باشیم.

وی گفت: آموزش‌وپرورش باید معلمین را پژوهش محور تربیت کند و دانش آموزان نیز با فرایندهای تعلیم و تربیت پژوهنده تربیت شوند و درنهایت در نگهداشت نیروی انسانی نیز همه تلاش خود را بکار گیرد .

حسینی تأکید کرد: برنامه درس ملی و کتب درسی ما باید دانش آموزان را به سمت تعلیم و تربیت تمام ساحتی و رشد متعادل و هویت تعادلی ، مهارتی ، نگرشی و بینشی سوق دهد و هم‌اکنون این جهت‌گیری آغازشده است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش از آمادگی سازمان پژوهش و برنامه‌های درسی برای توزیع بیش از 140 میلیون جلد کتاب در قالب 800 عنوان کتاب درسی در آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: تلاش ما این است تا از همه صاحب‌نظران و متخصص تعلیم و تربیت در تألیف این کتب بهره بگیریم .

وی با تأکید بر اینکه “باید هویت دینی ، ملی و جهانی ما در کتب درسی گنجانده شود ” افزود: توجه به شرایط بوم در تهیه کتب درسی نیز بسیار مهم است ، چراکه عدم توجه به این مهم موجب می‌شود تا نابرابری‌های اجتماعی بیرون از مدرسه در داخل مدرسه تشدید شود .

حسینی همچنین تأکید کرد: باید توسعه رشته‌های تحصیلی و هدایت شغلی دانش آموزان را عالمانه و کارشناسانه باهدف جلوگیری از عدم تعادل در گرایش به رشته‌ها اصلاح کرد .

وی گفت: امروز 34.5 درصد دانش آموزان ما در رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند در برنامه ششم توسعه، گرایش 50 درصدی دانش آموزان را به این رشته‌ها مورد هدف قرار داده است چراکه دانش آموزان ما در پایان تحصیلات خود باید حداقل مهارت را متناسب با نیاز جامعه فرابگیرند .

حسینی با اشاره به اینکه آموزش عمومی تقاضامحور و اجباری است، گفت: هر فردی که برای آموزش عمومی درخواست داشته باشد، وظیفه ما ارائه آموزش به آن‌هاست و آموزش‌وپرورش به دنبال افرادیست که از تعلیم و تربیت عمومی عقب‌افتاده و دورمانده‌اند و این افتخار نظام تعلیم و تربیت ما است .

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش یادآور شد: هم‌اکنون پوشش دوره ابتدایی در کشور ما بیش از 98.5 درصد است .

به گزارش ایسنا،حسینی با تأکید بر لزوم اجرای طرح مدرسه محوری، گفت: امکان انتخاب مدیران مدارس توسط، برخورداری مدیران از قدرت لازم برای خلق ثروت‌های قانونی و مشروع برای ارتقاء بخشی به کیفیت مدرسه، توانایی مدیران برای استفاده از بودجه مدرسه در اجرای سیستم پاداش‌دهی به معلمان بر اساس نظام ارزیابی آموزش‌وپرورش، قدرت به مشارکت گرفتن اجزاء فرا مدرسه‌ای توسط مدیر باهدف ارتقاء نظام تعلیم و تربیت در مدرسه و دادن اختیارات لازم به مدرسه و تمرکززدایی از مؤلفه‌های مهم اجرای طرح مدرسه محوری است که به دنبال اجرای آن هستیم .

وی از برنامه خود برای ساخت 31 مرکز فرهنگی رفاهی ویژه فرهنگیان استان‌های مختلف در محدوده تجاری ثامن مشهد مقدس خبر داد و گفت: با توجه به تغییر کاربری بافت مسکونی محدوده ثامن مشهد به تجاری و نداشتن دانش‌آموز در این فضاها، از این ظرفیت برای تقویت برنامه‌های رفاهی فرهنگیان بهره خواهیم گرفت .

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش همچنین با اشاره به فعالیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان، از ایجاد آرامش در این صندوق خبر داد و گفت: این صندوق توانسته از میانگین پرداختی 2 میلیون تومان به فرهنگیان عضو، به میانگین نزدیک به 20 میلیون تومان در سال جاری برسد .

حسینی افزود: هم‌اکنون صندوق ذخیره فرهنگیان بالغ ‌بر 16 هزار میلیارد تومان املاک دارد که باید سهم فرهنگیان از ارزش‌افزوده این املاک نیز پرداخت شود؛ همچنین فرهنگیان نیز در سهام کارخانه‌ها در دست تأسیس این صندوق که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند نیز شریک باشند .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید