تویوتا کرولا، پرفروش‌ترین مدل خودرو در جهان

  • خودرو
  • چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ ۱۱:۴۵
    کد خبر :575535

«درست در زمانی که به نظر می‌رسد کمپانی‌های خودروسازی به شدت گرفتار جنون افزایش قدرت پیشرانه و تولید کراس‌آوورهای تازه برای تمام سلیقه‌ها هستند، ناگهان یک خودرو ساده ظهور می‌کند. و در طول ۵۰ سال گذشته، آن خودرو تویوتا کرولا بوده است.» اینها جملاتی هستند که رابرت دوفر یکی از نویسندگان مشهور حوزه خودروسازی برای معرفی مدل ۲۰۲۰ کرولای هایبریدی به کار برده است.

هر چند کرولا در حال حاضر با خودروهای هایبریدی خود توانسته بخش بزرگی از بازارهای جهانی را قبضه کند اما حتی پیش از این نیز این محصول کارخانه تویوتا دارای جایگاه ویژه‌ای در عرصه بین اللملی بود. تولید این خودرو سابقه‌ای ۵۳ ساله دارد و اولین نمونه‌های آن در سال ۱۹۶۶ در داخل کشور ژاپن به فروش گذاشته شدند. استقبال داخلی مناسب از اولین تولیدات این خودرو باعث شد مدیران کارخانه تویوتا به سرعت به فکر عرضه جهانی این محصول بیفتند که عملا در سال ۱۹۶۸ این اتفاق رخ داد.

استقبال از محصولی به نام کرولا به اندازه‌ای بود که تا سال ۱۹۷۴ این خودرو به عنوان پرفروش‌ترین خودرو در بازار جهانی شناخته شد و از آن سال به بعد همیشه به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای جهان باقی ماند. در سال ۲۰۱۳ موفقیت دیگری در فروش این خودرو نصیب کارخانه تویوتا شد و پس از تولید ۱۱ نسل از این محصول، تعداد خودروهای به فروش رفته از مدل‌های مختلف کرولا از مرز ۴۰ میلیون گذشت که رکوردی قابل توجه به شمار می‌رود.

برای اینکه بتوان معیار بهتری برای بررسی موفقیت تویوتا کرولا در فروش گسترده جهانی به دست آورد بهتر است بدانیم که این خودرو با چه محصولاتی رقابت می‌کند. رقیبان اصلی کرولا همگی از خودروهای صاحب نام جهانی هستند و نیسان سانی، هوندا سیویک و میتسوبیشی لنسر جزو رقبای اصلی این خودرو به شمار می‌روند.

این محصول کمپانی تویوتا که در ابتدا تنها با دیفرانسیل عقب تولید می‌شد در سال‌های بعد با به کارگیری فناوری‌های روز دنیا هم نمونه‌های دو دیفرانسیله را به بازار عرضه کرد و هم کرولای دیفرانسیل جلو را در معرض فروش قرار داد. در واقع تغییراتی که در نحوه استفاده از دیفرانسیل در این خودرو روی داد نشان دهنده تغییراتی است که در فلسفه تولید آن پدید آمد.

به گزارش پردیس خودرو، این خودرو در ابتدا با ایده ساخت محصولی ارزان قیمت روانه بازار شده بود، و به همین دلیل اولین مدل آن یک سدان کوچک بود با پیشرانه‌ای ۱.۲ لیتری که تنها توان تولید ۷۰ اسب بخار قدرت را داشت. در سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۷۰ میلادی و با موفقیت‌هایی که در فروش نسل‌های اولیه کرولا به دست آمد، تویوتا توانست خود را به رقابت جدی با کمپانی‌‌های صاحب نام خودروسازی وارد کند و به این ترتیب در دهه‌های پایانی قرن بیستم خودروی کرولا به برندی قابل اعتماد برای مشتریان تبدیل شد.

با وجود آنکه فناوری به کار گرفته شده در این خودرو، همگام با پیشرفت فناوری تغییر کرد و بهبود یافت، اما در تمام این سال‌ها کمپانی تویوتا توانست به ایده اولیه خود در ساخت کرولا یعنی تولید ماشینی ارزان قیمت وفادار بماند. البته شاید این روزها دیگر نتوان کرولا را خودرویی ارزان تلقی کرد اما به گفته کارشناسان خودرو، یکی از شاخصه‌های بارز تویوتا کرولا این است که به جای استفاده از ده‌ها آپشن که استفاده چندانی نخواهند داشت، تا حد ممکن از آپشن‌های محدودتری استفاده می‌کند تا امکان خرید این خودرو را برای گروه بزرگ‌تری از مشتریان امکان‌پذیر بسازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید