برگزاری مسابقات ورزشی منطقه‌ای در مدارس از سال آینده

    کد خبر :575281

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش گفت: رشته‌های المپیکی حال حاضر ایران با کمبود استعداد روبرو شده‌اند که تنها دلیل آن عدم توجه به سنین پایه است.

مهرزاد حمیدی در آیین اختتامیه سی‌امین دوره رقابت‌های علمی تخصصی معلمان تربیت‌بدنی آموزگاران پایه خواهر سراسر کشور که در سالن همایش‌های مجموعه ورزشی امام رضا (ع) برگزار شد اظهار کرد: در ۲۹ سال گذشته در وزارت آموزش‌وپرورش برای مطالعه ورزش و نشاط برنامه‌ریزی کردیم. امروزه این سری از آزمون‌ها نیاز به یک تحول جدی دارد. در سال‌های گذشته در وزارت خانه تلاش کردند تا تغییراتی در این آزمون‌ها داشته باشند، اما متاسفانه تحولی در آزمون‌های علمی تخصصی ایجاد نشده است.

وی افزود: ۲۷۰ هزار آموزگار دوره‌های پایه همراه ما هستند. باید تلاش کنیم به وسیله این دسته از نیروهای متعهد و حرفه‌ای، ۱۴ میلیون دانش‌آموز را در فعالیت‌های حرکتی و تربیتی تشویق و تهییج کرده تا دانش‌آموزان‌، خوداتکا و جمع‌گرا شوند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش گفت: از آموزگاران دوره‌های پایه توقع می‌رود با توجه به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، بعد عقلی و شناختی دانش‌آموزان را تجهیز و تقویت کنند.

حمیدی تاکید کرد: تربیت‌بدنی به معنای تربیت کودک از طریق شرکت دادن وی در فعالیت‌های حرکتی و بدنی است. همان طور که مسئول آموزش کودکان و یا دانش‌آموزان هستیم، با نگاه به تمام ساحت‌های سند تحول، باید مسئول آمادگی جسمانی کودکان نیز باشیم. تربیت اجتماعی، بهبود تربیت روان‌شناختی، تربیت اخلاقی، رفتاری، دینداری و عبادی نیز در یک سو قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه مدرسه کانون اصلی تربیت‌بدنی و ورزش است، خاطرنشان کرد: به غیر از سالن‌هایی که در حال احداث هستند، حق نداریم آجری برای احداث سالنی در خارج از مدرسه بسازیم. پیش از این مسابقات ورزشی بدون هیچ هیجانی با تعداد محدودی از دانش‌آموزان، داوران و مربیان برگزار می‌شد. از سال آینده مسابقات منطقه‌ای را در مدارسی برگزار خواهیم کرد که از امکانات بیشتری برخوردار هستند. مسابقات را به گونه‌ای در مدرسه میزبان برگزار خواهیم کرد که علاوه بر هیجان، جنبه آموزشی نیز داشته باشد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش افزود: مفهوم سواد حرکتی یا سواد بدنی توازن در ابعاد علم تربیت‌بدنی است. همان طور که به سواد محاسباتی، خواندن و نوشتن توجه می‌شود، به سواد حرکتی و تربیتی نیز باید توجه شود. انسانی که فقط به فکرش توجه شود، با افسردگی و دلزدگی مواجه و به یک انسان کاریکاتوری و تک ساحتی تبدیل خواهدشد. در درس تربیت‌بدنی به طور همزمان می‌توانیم تمام ساحت‌های سند تحول بنیادین آموزش‌وپروروش را مورد توجه قرار دهیم. اگر سواد حرکتی در سنین پایه شکل نگیرد، دیگر در هیچ زمان دیگری شکل نخواهد گرفت.

حمیدی اظهار کرد: مدرسه اساس و پایه مدل هرمی ورزش است. ورزش ملی بدون ورزش مدرسه‌ای به جایی نخواهدرسید. ورزش قهرمانی بدون توجه به ۱۴ میلیون دانش‌آموز، ۲۷۰ آموزگار دوره‌های پایه و ۳۳ هزار معلم ورزش پیشرفت نخواهدکرد.

وی ادامه داد: والیبال ایران زمانی به موفقیت دست یافت که در زمان یزدانی‌خرم، به ورزش مدارس توجه شد. موفقیت امروزه والیبال ایران به توجهش به ورزش مدارس در زمان یزدانی‌خرم مدیون است.

به گزارش ایسنا، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش یادآور شد: برنامه‌ریزی برای ورزش نیازمند توجه به سنین پایه است که متاسفانه این دسته از سنین را از دست داده‌ایم و همین امر موجب شده رشته‌های المپیکی ما با کمبود استعداد روبرو شوند. قطعاً اگر به این شکل پیش برویم، ورزش قهرمانی ایران به گل خواهدنشست.

حمیدی در پایان افزود: نگاه مدیران ارشد ورزش کشور به ورزش مدارس، باعث رشد و پیشرفت ورزش همگانی و قهرمانی می‌شود. در حال حاضر ۲۱ درصد مردم ایران در هفته سه بار به ورزش همگانی می‌پردازند. اگر ورزش قهرمانی ایران می‌خواهد به جایی برسد، باید از دریچه ورزش مدارس وارد شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید