جشنواره‌ای برای زنده نگهداشتن حرکات و بازی‌های آیینی

    کد خبر :574307

یک کارگردان نمایش آیینی از نقش جشنواره آیینی سنتی در زنده نگهداشتن حرکات و بازی‌های آیینی گفت.

در نوزدهمین دوره از جشنواره آئینی سنتی، در بخش آئین‌ها و بازی‌های جشنواره گروه «آیلان» به کارگردانی توحید حاجی‌بابایی حضور دارد که بازی و حرکات آئینی آذربایجان را اجرا خواهند کرد.

حاجی‌بابایی درباره حضور «آیلان» در جشنواره آئینی سنتی گفت: گروه ما برای سومین بار است که در جشنواره آئینی سنتی شرکت می‌کند. ما حرکات آئینی و رقص فولکلور (محلی) آذربایجانی را به عنوان قسمتی از فرهنگ ایران و مردم آذربایجان اجرا می‌کنیم.

او افزود: در این دوره قصد داریم قوی‌تر از دوره‌های قبل حاضر شویم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا آئین، آداب و رسوم آذربایجان را زنده نگهداریم و به همگان نشان دهیم.

کارگردان نمایش آئینی «آتیشما، یاللی، آئین توولاما» اضافه کرد: همچنین در چندین جشنواره‌های بین‌المللی از جمله فرانسه، وین، چک، گرجستان، ایتالیا، روسیه، بلغارستان و … اجرا داشتیم و در شش جشنواره موفق به کسب جایزه اول شده‌ایم.

او درباره نقش و تأثیر جشنواره آئینی سنتی در زنده نگه‌داشتن بازی‌ها و حرکات آئینی بیان کرد: این جشنواره که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، فرصت بسیار خوبی برای ما گروه‌های آئینی است که بتوانیم خودمان را نشان دهیم و بر زنده نگه‌داشتن و معرفی چنین نمایش‌هایی خیلی مؤثر است.

این هنرمند با بیان اینکه “من جشنواره آئینی سنتی را معتبرترین جشنواره فولکلور داخلی می‌دانم” ادامه داد: مدل‌های مشابه این جشنواره در سطح بین‌المللی به تعداد بیشتری برگزار می‌شود، به نظرم برای زنده نگه داشتن آئین و فرهنگ ایران باید به این جشنواره اهمیت بیشتری دهیم و بر روی آن سرمایه‌گذاری بیشتری شود.

حاجی‌بابایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه”بازی‌های آئینی سنتی بیشتر مربوط به فرهنگ و آداب و رسوم قدیمی کشور هستند” افزود: برای اجرای چنین بازی‌ها و حرکات باید به دل روستاها برویم البته در تهران هم بعضی بازی‌ها و رسوم قدمت ۲۰۰ ساله دارند اما این روزها بچه‌های شهر و روستا بیشتر به بازی‌های رایانه‌ای علاقه دارند و حضور این بازی‌ها بین بچه‌ها کمرنگ شده است و باید کاری کرد که دوباره به جایگاه اصلی خود بازگردند.

او با تاکید بر اینکه”حرکات و بازی‌های آئینی باید شناسایی، ثبت و نگهداری شوند” ادامه داد: این بازی‌ها و نمایش‌ها صرفاً برای شادی و سرگرمی نیست و قسمت مهمی از فرهنگ و گذشته مردم یک شهر است. حرکات و رقص‌های آئینی از دل مردم بیرون آمده و هرکدام مربوط به یک رسم بوده است.(شکرگزاری، رقص، شادی و …)

این کارگردان نمایش‌های آئینی درباره استقبال مردم از نمایش‌های آئینی و سنتی تصریح کرد: اگر بستر و فضایی مناسب با حمایت‌های تبلیغاتی برای اجرای این حرکات آئینی فراهم شود، قطعاً با استقبال مردم همراه می‌شود، چراکه مردم آن آداب و رسومی را که با آن بزرگ شده‌اند و جزئی از فرهنگ‌شان است، بیشتر می‌پسندد تا فرهنگی که از یک کشور دیگر آمده است.

به گزارش ایسنا،حاجی بابایی در پایان گفت: من فقط می‌خواهم از کار ما بیشتر حمایت شود. رقص آذربایجانی هم هنر و هم نوعی ورزش است. امیدوارم امسال هم در نوزدهمین دوره از جشنواره بیشتر از همیشه بدرخشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید