حق مفصل‌ترین مثنوی شیعی ادا نشد

    کد خبر :57364

یوسف بیگ باباپور گفت: نسخه تصحیح شده کتاب «کتیب معجزات در فضائل و مناقب معصومین علیهم السلام» پس از چاپ به انبار رفته و خاک می‌خورد. حق این کتاب با این رویکرد ادا نشد.

یوسف بیگ باباپور پژوهشگر و مصحح نسخ خطی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: طی چند سال پیش مشغول تصحیح کتاب «کتیب معجزات در فضائل و مناقب معصومین علیهم السلام» بودم که در نهایت توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی چاپ شد. این کتاب سروده تقی الدین محمد حیرتی مفصل‌ترین مثنوی شیعی پس از «خاوران نامه» است.

وی افزود: تقی‌الدین محمد حیرتی در سال ۹۶۱ درگذشت و اثر مورد نظر از او، از این منظر مهم است که یک متن شیعی در ذکر مناقب و معجزات ۱۴ معصوم (ع) است که پس از خاوران نامه قرار می گیرد. خاوران نامه، البته اثر بسیار مفصلی است و اگر بخواهد چاپ شود، ۵ جلد حجم خواهد داشت. کتیب معجزات یک حماسه دینی است.

این پژوهشگر در ادامه گفت: تصحیح این کتاب که ۲۲ هزار بیت را در بر می گیرد، ۳ سال طول کشید. من این کار را براساس نسخه های خطی که در کتابخانه مجلس، کتابخانه دانشگاه تهران و کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی موجود بود، انجام دادم. از این نسخه ها، دو نسخه مربوط به کتابخانه مجلس و کتابخانه دانشگاه تهران، در زمان حیات مولف شان، تالیف شده‌اند. این دو کتاب مربوط به سال های ۹۶۳ و ۹۸۱ هجری قمری می شوند. نسخه دیگر را هم که مربوط به کتابخانه آیت الله مرعشی است، در قم پیدا کردیم. این نسخه در سال ۹۶۳ تدوین شده است. به هر حال، هر سه نسخه مربوط به قرن دهم هجری هستند.

بیگ باباپور گفت: تصحیحی که بر کتیب معجزات انجام دادم، باعث چاپ کتابی با هزار و ۳۰۰ صفحه شده که حدود ۱۰۰ صفحه از آن مقدمه ای است که مهدی رحیم پور دیگر محقق ادبیات نوشته است. پس از هزار صفحه متن تصحیح شده این اثر، نمایه و فهرست‌ها قرار گرفته‌اند که در آن‌ها نام خاندان‌ها، آیات، احادیث و روایات درج شده است. این کتاب یکی از آثار مهم ادبیات شیعی است که در دوره صفویه خلق شده و می تواند به عنوان یکی از مثنوی‌های ادبی مهمی سبقه دینی دارند، مورد توجه قرار بگیرد.

این محقق گفت: متاسفانه این کتاب، پس از چاپ اصلا دیده نشد. قرارداد چاپ کتاب مربوط به زمان حضور آقای جعفریان در کتابخانه مجلس بود و اگر ایشان در کتابخانه مجلس می‌ماند، این کتاب را معرفی می‌کرد اما متاسفانه ایشان رفت و کتاب هم پس از چاپ مورد بی توجهی قرار گرفت و به انبار رفت. به نظرم عجیب است که چنین اثری در مملکت شیعه مورد بی توجهی قرار می‌گیرد. این کتاب کاملا براساس روایات و مستندات تاریخی است و من هم سعی کردم در تصحیح اش، در پاورقی ها رفرنس و نشانی بدهم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید