موسیقی در هفته‌ای که گذشت/ بازگشت مهدی یراحی به موسیقی پاپ

    کد خبر :572875

مهمترین رویداد‌های حوزه موسیقی از ۱۵ تا ۲۱ تیرماه را با یک کلیک بخوانید.

در این گزارش به مهمترین اخبار هفته اخیر در حوزه موسیقی کشور اشاره می‌کنیم.

محمد معتمدی به جشن حافظ نیامد

اخبار فرهنگ و هنر _ محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی با انتشار متنی انصراف خود را از حضور در بین اسامی نامزد‌های دریافت جایزه بهترین تیتراژ موسیقایی جشن حافظ اعلام کرد.

در این متن آمده است:

«با سلام و عرض ادب. از دوستان خوب و بزرگوار در جشن سالانه حافظ که بنده را برای جایزه بهترین خوانندگی تیتراژ کاندیدا کرده اند بی نهایت سپاسگزارم. هرچند اگر نام اعضای هیأت داوران بخش موسیقی را می‌دانستم از تک تک آن عزیزان به اسم تشکر می‌کردم.

اینجانب به دلایل شخصی از حضور در این رقابت معذورم و برای دیگر کاندیدا‌های محترم آرزوی موفقیت دارم.

ضمناً همانگونه که قبلاً نیز از همه جشن‌های خوب کشورمان خواهش کرده ام، مجدداً درخواست دارم که حق انتخاب جهت شرکت یا عدم شرکت در اینگونه رقابت‌ها را برای هنرمندان محفوظ و محترم بداریم. شادی هاتان افزون باد. با مهر / محمد معتمدی»

گفتنی است اختتامیه جشن حافظ پنچشنبه این هفته برگزار شد.

مهدی یراحی به موسیقی پاپ بازگشت

مهدی یراحی که برای انتشار نادرست موزیک ویدیو «پاره سنگ» غیر مجاز شد، مشکلی برای ادامه فعالیت خود ندارد. در این موزیک ویدیو بخش‌هایی اضافه شده بود که ظاهرا در قطعه مجوز دار قرار نداشته بود. حال او در صفحه اینستاگرامش از بازگشت به عرصه موسیقی و برگزاری کنسرت خبر داد.

نکته قابل توجه این است که بلیت‌های کنسرت وی خیلی زود و پس از سپری شدن ساعاتی از بلیت فروشی به پایان رسید.

گزارش هزینه مالی اعزام منتخب ارکستر‌های سمفونیک و ملی ایران به روسیه منتشر شد

در راستای شفاف‌سازی اطلاعات، بنیاد فرهنگی هنری رودکی، گزارش هزینه مالی اعزام منتخب ارکستر‌های سمفونیک و ملی ایران به روسیه را منتشر کرد. فایل گزارش هزینه‌ها در سامانه شفاف سازی اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

جشنواره آوا‌ها و نوا‌های رضوی به ایستگاه پایانی رسید

آیین اختتامیه جشنواره آوا‌ها و نوا‌های رضوی ساعت پنج عصر شنبه ۱۵ تیر ماه در تالار وحدت برگزار شد. احد جاودان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ابتدا روی صحنه آمد و از عوامل اجرایی جشنواره تشکر کرد.

در ادامه با حضور حسینی معاونت هنری وزارت ارشاد، الله یاری مدیر دفتر موسیقی، احد جاودان و احمد صدری از احمد مراتب، علی اسمی، صدیقه بحرانی، و رضا صادقی تقدیر شد.

رضا صادقی گفت: چه منتی است که برای اندک کاری که برای اهل بیت و امام رضا (ع) خواندم از من تشکر شود. بچه بودم یک سال و نیم داشتم. یک دکتر که شاید حالش بد بود آمپولی در عصب پایم زد و تمام بدنم از کار افتاد. برای پدرم خیلی سخت بود من را به دکتر ببرد. وقتی می‌گفتم چرا من را برای شفا نزد امام رضا نمی‌بری پدرم گفت: انقدر از امام رضا حال خوب گرفتم که نباید حال بد تو را نزد این امام رئوف ببرم. از آن موقع یاد گرفتم که نباید منتی برای ارادتم داشته باشم. خوشحالم که امام رضا (ع) منت سرم گذاشته که بین شما هستم.»

در ادامه از برگزیدگان به شرح زیر تقدیر شد:

هنرمندان و گروه‌های برگزیده بخش بین‌الملل: گروه عاشیق‌های آذربایجان از کشور جمهوری آذربایجان / ‌‬ گروه «خوش نواز» به سرپرستی محمد نسیم خوش نواز از کشور افغانستان / ‌‬ عبدالغفور قزاق از کشور قزاقستان، المت جمال کایهان از کشور ترکیه

هنرمندان گروه‌های برگزیده بخش ایران: گروه «اخوان» سنندج به سرپرستی منصور مرادی / ‌‬ گروه «نجوای کتول» به سرپرستی محمدرضا برزگر از علی آباد کتول / ‌‬ گروه اردشیر نوایی از خرم آباد لرستان / ‌گروه «ندای جام» از تربت جام به سرپرستی شهرام فرهادی نیا‬ / ‌‬ گروه «بخشی» به سرپرستی سلطان رضا، ولی نژاد از شیروان / ‌‬ گروه نغمه‌های شاه جهان از شهراستان فاروج به سرپرستی مظاهر حدادیان / ‌‬گروه قاف عشق به سرپرستی فرشید خویی وند از ورامین / ‌‬گروه «پیر پتر» به سرپرستی اسحاق بلئوچ نسب از شهر چابهار / ‌‬ گروه چاوشی خوانی به سرپرستی محمد حسن باغبانی از حویبار مازندران / ‌‬ گروه یاری به سرپرستی سید زاهد حسینی / ‌‬ گروه میسان از اهوار به سرپرستی باسم حمادی / ‌‬ گروه فریان کویر به سرپرستی غلام فاروق فقیری از مشهد / ‌‬ سلمان سورگی از بیرجند خراسان / ‌‬ گروه «قاصدک» به سرپرستی سیعد علی اسماعیلی از تهران / ‌‬ گروه «عاشیقلار میشو» به سرپرستی احد ملکی از تبریز / ‌‬ محمد نعیمی از شهر رامیان / ‌‬ گروه «لری» به سرپرستی فرشاد سیفی از لرستان / ‌‬ گروه «آوای کلپورگان» به سرپرستی خسرو سیاهانی از چابهار / ‌‬ گروه «کرامت» به سرپرستی علی مراد زاده از اصفهان / ‌‬ گروه چاووشی خوانی به سرپرستی غلامرضا فرج پور از مازندران / ‌‬ گروه «صبا» به سرپرستی خلیل شیری از تایباد / ‌‬ گروه «کلار بختیاری» به سرپرستی داریوش اسکندری از شهر کرد

به این ترتیب، چهارمین جشنواره آوا‌ها و نوا‌های رضوی با حضور هنرمندان مختلف به پایان راه خود رسید. در پایان مراسم، تمامی شرکت کنندگان روی صحنه آمدند و عکس یادگاری گرفتند.

ارکستر سمفونیک تهران با شهرداد روحانی به روی صحنه می‌رود

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در تازه‌ترین کنسرت خود که ساعت ۲۱:۳۰ روز‌های چهارشنبه دوم و پنجشنبه سوم مرداد ماه در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود موسیقی متن برخی از فیلم‌های منتخب دنیای سینما را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

«برباد رفته» به آهنگسازی ماکس اشتاینر، «پدرخوانده» به آهنگسازی نینوروتا، «ماموریت» به آهنگسازی انیوموریکونه، «روانی» به آهنگسازی برنارد هرمن، «گلادیاتور» به آهنگسازی هانس زیمر، «دوردنیا در ۸۰ روز»، «بن هور» به آهنگسازی میکلوش روژا، «آرواره کوسه» به آهنگسازی جان ویلیامز، «بیرون از آفریقا» به آهنگسازی جان بری و «پیامبر (محمد رسول الله)» به آهنگسازی موریس ژار موسیقی متن فیلم‌هایی هستند که در این کنسرت به مخاطبان ارائه می‌شود.

تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران ساعت ۲۱:۳۰ روز‌های چهارشنبه دوم و پنجشنبه سوم مرداد ماه سال جاری به رهبری و مدیریت هنری شهرداد روحانی در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

درخواست سفیر ازبکستان از معاونت هنری

به نقل از معاونت هنری، بهادر عبدالله اف، سفیر ازبکستان در ایران با قدردانی از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد برای تعامل و همکاری هنری با توجه به اشتراک فرهنگی دو کشور گفت: موزه تمدن اسلامی ازبکستان در حال راه اندازی است و ازبکستان درخواست دارد یک نسخه از صفحه قرآن بایسنقری که در موزه ملی ایران است از سوی خوشنویسان ایران بازنویسی شود تا در موزه تمدن اسلامی کشور ازبکستان قرار گیرد.

سفیر ازبکستان در این دیدار همچنین با اشاره به همکاری ۲ کشور در حوزه موسیقی و اجرای گروه‌های موسیقی ایران در جشنواره‌های ازبکستان گفت: برای جشنواره بین المللی موسیقی ترانه‌های شرقی که حدود ۲ ماه آینده در سمرقند برگزار می‌شود از مدتی پیش از گروه‌های ایرانی نیز دعوت شده و امیدواریم گروه‌های موسیقی ایران در این جشنواره حضور داشته باشند.

سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گفت: توجه و نگاه سفیر ازبکستان به فرهنگ و هنر، فرصتی برای تقویت همکاری ۲ کشور است. با توجه به درخواست ازبکستان برای بازنویسی صفحه‌ای از قرآن بایسنقری که در موزه ملی ایران است؛ با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مذاکره خواهیم کرد تا توسط خوشنویسان ایرانی بازنویسی شود. البته تعدادی از صفحات قرآن بایسنقری در مجموعه‌ها و موزه‌های داخلی و خارجی نگهداری می‌شود و چند سال قبل مجموعه‌ای از تعدادی صفحات قرآن بایسنقری منتشر شد.

در این دیدار محمد اله یاری، مدیرکل دفتر موسیقی، علی اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد رودکی و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری حضور داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید