کشف یک شهر زیرزمینی در تبریز

    کد خبر :569869

به دنبال خاکبرداری یک پروژه عمرانی و نشست زمین در کوچه والمان تبریز، نشانه‌هایی از بافت قدیمی این شهر تاریخی از دل خاک نمایان شد.

کریم میمنت‌نژاد، تاریخ پژوه و تبریز پژوه با بیان اینکه آثار کشف شده در محله والمان تبریز قطعا می‎تواند بخشی از تبریز قدیم باشد، گفت: هنوز ماهیت این آثار مشخص نشده است، اما ظاهر این سازه به کانال قنات شباهت دارد و احتمال ضعیف نیز وجود دارد که این سازه مناره باشد.

وی با بیان این که با توجه به ساخت و ایجاد تبریز جدید بر روی تبریز قدیم که در زلزله ۱۱۹۴ قمری از بین رفت، افزود: نجف قلی خان دنبلی، پادشاه کرد تبار وقت تبریز به دلیل تعلق خاطر مردم به تبریز و سخت بودن آوار برداری، سازه‌های جدید پس از وقوع زلزله را بر روی سازه‎های قدیمی و تخریب شده بنا کرد؛ بنابراین احتمال کشف آثار تاریخی مربوط به تبریز قدیم در هر بار کاوش، حفاری‌های عمیق و سایر عملیات‎های عمرانی به ویژه در مرکز شهر وجود دارد.

به گزارش ایسنا،وی با اشاره به پروژه احداث زیر گذر قاضی طباطبایی در خیابان جمهوری اسلامی تبریز، تاکید کرد: طی احداث این پروژه که ۲۰ سال قبل انجام شد نیز آثار تاریخی مشابهی در حفاری‎های مربوط به این پروژه کشف شد که متاسفانه با بی‎توجهی از بین رفت. میمنت‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به رشد اجتماعی مردم نسبت به ۲۰ سال گذشته و حساسیت مردم و مسئولان، شنیدیم که دستور توقف عملیات عمرانی پروژه نشست زمین در محله والمان به این دلیل صادر شده است.

وی متذکر شد: با توجه به دانش و علم قبلی نسبت به تبریز قدیم و مدفون شدن آن زیر تبریز جدید، می‎توان از این آثار مکشوفه برای توسعه گردشگری و افزایش تعلق خاطر مردم نسبت به شهرشان استفاده کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید