تاثیر آنتی اکسیدان ها در تسریع پیشرفت سرطان

    کد خبر :568002

دانشمندان در مطالعه ای به این نتیجه رسیدند که دو آنتی اکسیدان رایج می تواند موجب تسریع روند پیشرفت سرطان ریه در موش ها شود.

امروزه عده بسیاری زیادی از مردم، هزینه بالایی را صرف خرید انواع داروهای مکمل آنتی اکسیدان برای سلامت بیشتر خود می‌کنند. با این حال مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که این مواد ممکن است عملکردی عکس داشته و تشدید وضعیت سلامتی فرد را به همراه داشته باشد.

دانشمندان سوئدی در این مطالعه جدید نشان دادند که دو آنتی اکسیدان یعنی ویتامین E و نیز استیل سیستین (NAC) می‌تواند به تسریع رشد سلول‌های سرطان ریه در موش‌ها بیانجامد.

آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر مولکول‌های ناپایداری که گونه‌های اکسیژن واکنشی یا ROS نامیده می‌شوند محافظت می‌کنند. این مولکول‌های ناپایدار می‌توانند به راحتی با دی. ان. ای واکنش داده و به بروز آسیب‌هایی که در نهایت به سرطان می‌انجامد منجر شوند.

در این پژوهش جدید مشخص شد که آنتی اکسیدان‌ها نه تنها موجب خنثی شدن گونه‌های اکسیژن واکنشی می‌شوند، بلکه تأثیری مخرب بر سلول‌های سالم هم دارند. در واقع هر قدر آنتی اکسیدان بیشتری در رژیم غذایی ما وجود داشته باشد، به حذف رادیکالهایی که می‌توانند جلوی رشد تومور را بگیرند کمک می‌کنیم. این امر در نهایت می‌تواند بسیار زیانبار باشد.

نتایج این پژوهش به ویژه برای افرادی که در معرض ابتلاء به سرطان ریه قرار دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. برای نمونه افراد سیگاری و نیز کسانی که به بیماری مزمن انسدادی ریه مبتلا هستند باید هوشیار باشند. با توجه به اینکه مبتلایان به بیماری مزمن انسدادی ریه میزان زیادی استیل سیستین مصرف می‌کنند، این یافته می‌تواند روند موجود برای کاهش علائم این بیماری را متحول کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید