اولتیماتوم ۱۰ روزه ایران برای افزایش ذخایر اورانیوم

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ ۷:۳۹
    کد خبر :565824

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ضمن قانونی دانستن افزایش ذخایر اورانیوم در چارچوب برجام و انتقاد از تاخیر اجرای اینستکس توسط اروپا گفت: در ١٠ روز آینده اگر هیچ اتفاقی رخ ندهد، وارد مرحله دوم خواهیم شد و تا کنون هم عناصر مرحله دوم را اعلام کرده ایم.

مجید تخت روانچی روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان افزود: تصمیم ایران برای افزایش ذخایر اورانیوم بر اساس مواد برجام انجام شده و نقض آن محسوب نمی شود.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: کاری که ما کرده‌ایم دقیقاً براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ توافقنامه هسته‌ای است که به ایران اجازه می‌دهد در صورت خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای, تعهدات خود را کاهش دهیم.

به گزارش افکارنیوز،نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما برای مرحله نخست دو تعهد را مشخص کردیم. در ١٠ روز آینده اگر هیچ اتفاقی رخ ندهد، وارد مرحله دوم خواهیم شد و تا کنون هم عناصر مرحله دوم را اعلام کرده ایم.

تخت روانچی درباره ادعای آمریکا برای مذاکره با ایران هم گفت: این آمریکاست که باید پای میز مذاکره بازگردد.

وی افزود: گفت وگوها و تهدیدات, دو مقوله کاملاً جدا از یکدیگر هستند. ما با کسی که تلاش می‌کند شما را بترساند و تحریم‌ها را علیه شما اعمال کند، گفت و گو نمی‌کنیم.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ارعاب و اجبار با گفت و گو همخوانی ندارد.

تخت روانچی تصریح کرد: تا زمانی که تهدید و اجبار وجود دارد, ایران هیچ گونه پیشنهاد گفتگویی را به عنوان یک پیشنهاد واقعی و سازنده تلقی نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: نخستین کاری که آمریکا باید انجام دهد این است که به پای میز مذاکره بازگردد. آنها میز مذاکره را ترک کردند درحالی که سایر اعضای جامعه بین المللی درباره موضوع هسته‌ای درحال مذاکره با ایران بودند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: اگر وضعیت الان را با اوایل سال ۲۰۱۸ مقایسه کنید یعنی قبل از آنکه ترامپ از توافقنامه هسته‌ای خارج شود، کاملاً متفاوت است.

تخت روانچی خاطر نشان کرد: همه چیز با تصمیم آمریکا شروع شد برای اینکه اوضاع به حالت عادی بازگردد این تصمیم باید لغو شود.

وی درباره ساز وکار مالی اروپا موسوم به اینستکس هم گفت: ساز و کار مالی اروپا به خودی خود کمکی به ایران نمی کند

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد افزود: آنها با تاخیر عمل کردند. بیش از یکسال طول کشید که آنها چنین ساز و کاری را ایجاد کنند. ایجاد این ساز و کار, خوب است اما کافی نیست.

تخت روانچی ادامه داد: آنها باید شتاب کنند و در این ساز و کار پول تزریق کنند در غیر این صورت این ساز و کار هیچ کمکی نخواهد کرد چون ایجاد این ساز و کار مالی به خودی خود چیزی نیست که بتواند مشکلات ما را رفع کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید